staklaStari utomobili imli su drugačija stkla, foto: ZarkePix / Alamy / Profimedia

Stariji automobili imali su tamnije trake na vrhu vetrobranskog stakla, čija je funkcija bila da štite vozača od sunčeve svetlosti. Na novijim modelima ove trake više nema.

Novi automobili sve češće nemaju crnu traku na vrhu vetrobranskog stakla, poznatu kao „shade band“ ili „frit band“, koja je bila karakteristična za starije modele, piše HAK revija.

Ovaj vizuelni element, koji je u prošlosti služio da smanji odsjaj sunca u vozačevim očima, sada je integrisan u samu strukturu stakla.

Tehnička evolucija vetrobranskog stakla

Napredak u tehnologiji proizvodnje stakala omogućio je da se funkcija smanjenja odsjaja postigne kroz tehnologiju bojenja stakla tokom proizvodnje. Moderna vetrobranska stakla često su obojena u plavu ili zelenu nijansu, što omogućava ravnomerno smanjenje svetlosti kroz celo staklo, bez potrebe za dodatnim slojevima ili trakom na vrhu.

Funkcionalna uloga frit trake

Iako nova stakla ne zahtevaju dodatnu traku, frit traka je imala višestruku funkciju:

  • Zaštita lepljivih slojeva: Crna boja je štitila UV osetljive lepljive slojeve koji drže staklo na mestu.
  • Ravnomerna raspodela temperature: Pomagala je u ravnomernoj raspodeli temperature na staklu, što je smanjivalo mogućnost pucanja zbog temperaturnih šokova.
  • Estetski prelaz: Tačkice uz rub stakla omogućavale su postepeni prelaz između tamne trake i svetlog stakla, čime se poboljšavala estetika.

Estetski i dizajnerski aspekt

Dizajneri automobila sada koriste tehnologiju bojenja stakla kako bi postigli željeni vizuelni efekat, bez potrebe za dodatnim slojevima ili trakom. Ovo omogućava čistiji i moderniji izgled, dok se istovremeno održava funkcionalnost smanjenja odsjaja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari