Opšte nezadovoljstvo stanjem sistema obrazovanja u Republici Srbiji, odsustvo motivacije, prisustvo negativizma i sumnjičavost – to je ono što će sačekati ministra prosvete prvog dana njegovog mandata u novoj vladi. Ako uz to pretpostavimo, sa vrlo visokim stepenom izvesnosti, da je dosadašnja organizacija samog Ministarstva prosvete rezultat raznih partijskih i drugih kompromisa, kratkoročnih doterivanja uglavnom s ciljem da se svi interesi zadovolje bez obzira na dugoročne posledice, postavlja se pitanje šta je to što će novi ministar, ma kako sposobna i eminenta ličnost bila u pitanju, moći da uradi na sprovođenju reformi obrazovanja koje se od njega ili nje svakako očekuju?

Postojeća Strategija razvoja obrazovanja do 2020. prepoznaje da obrazovne reforme imaju potencijal da budu glavni pokretači društvenih, političkih, socijalnih i ekonomskih promena i da se suština reforme obrazovanja ogleda u prilagođavanju celog sistema obrazovanja potrebama ukupnog razvoja Republike Srbije, a posebno budućeg tržišta rada, kao i u usaglašavanju sa evropskim kompetencijama i standardima. Strategija je dobar analitički polazni dokument koju je izradio Nacionalni prosvetni savet, ključno savetodavno stručno telo koje Ministarstvu treba da pomogne u donošenju strateških odluka.

Problem sa Strategijom jeste taj što je to glomazan dokument od 212 strana koji nije do kraja strukturiran i razrađen. Detaljno je analizirano stanje obrazovnog sistema i problemi sa kojim se sistem susreće na svim nivoima od predškolskog do univerzitetskog, usmerenost budućih reformi u pravcu podrške reindustrijalizaciji zemlje i razvoju niza privrednih aktivnosti zasnovanih na intenzivnoj primeni znanja, ali je dokument i pun opštih mesta i nedostaju jasno definisani prioriteti i faze sprovođenja reformi. Da li budući ministar može na osnovu ovakve strategije da stekne jasnu ideju o tome šta treba raditi u narednom periodu kako bi se reforme sprovele?

Što se tiče odgovora na prvo postavljeno pitanje, verujem da on može da bude pozitivan. Osnovni razlog leži u porukama koje se šalju s vrha buduće vlasti o beskompromisnoj spremnosti na opšte reforme, depolitizaciji i timskom radu. Ako je tako, onda budući ministar neće biti usamljen u svojim reformskim potezima, a prvi put posle dužeg vremena birokrate u redovima Ministarstva prosvete ne bi trebalo da imaju političku podršku za manipulaciju bilo koje vrste. Da li će i odgovor na drugo pitanje biti pozitivan zavisi od toga da li novi ministar poseduje znanje o procesu vođenja promene ili barem svest o tom znanju. Posedovanje ovog znanja nije garant uspeha, ali je nužan preduslov. Algoritam budućeg reformskog puta je jasan, a ključne reči glase: jasna strategija, društveni konsenzus, odgovorno vođenje promena. Posmatrajući sada stvar sa ovog stanovišta, realizacija neophodne reforme obrazovanja, koja bi trebalo da se završi do 2020, i koja ima za cilj stvaranje modernog i dinamičnog obrazovnog sistema usmerenog ka inovativnosti i povratku autoriteta i ugleda prosveti i prosvetnim radnicima, podrazumeva nekoliko osnovnih, uspešno ostvarenih prethodnih potciljeva.

Jedan od prvih jeste mobilizacija unutar samog Ministarstva kao i unutar barem dve pomoćne institucije: Nacionalnog prosvetnog saveta i Zavoda za unapređenje obrazovanja, i stvaranje zajedničkog operativnog ovlašćenog tima čiji je cilj postizanje najveće moguće efektivnosti rada. Drugi je razjašnjavanje Strategije obrazovanja, njeno jasno strukturisanje, određivanje prioriteta, rokova i izvršioca. Treći je uspostavljanje društvenog konsenzusa oko jasno postavljenih ciljeva Strategije, s jedne strane sa strukovnim organizacijama i udruženjima, a s druge strane sa ključnim akterima u procesu sprovođenja obrazovnih promena na terenu, a to su direktori obrazovnih institucija, nastavnici, učenici, porodice i lokalne zajednice. Četvrto jesu ojačavanje veza obrazovnog sistema sa evropskim institucijama radi prenosa neophodnih znanja, veština i standarda, kao i korišćenja dostupnih fondova za finansiranje obrazovnih i istraživačkih aktivnosti; srpskom privredom i industrijom radi stvaranja mreže budućih obrazovno-istraživačko-inovativnih proizvoda; institucijama kulture i informisanja čiji obrazovni potencijal je ogroman a neiskorišćen.

Paralelno sa svim aktivnostima, a u saradnji sa drugim nadležnim ministarstvima potrebno je sprovesti novi model finansiranja koji podrazumeva uvođenje sistema finansiranja prema broju dece, tj. učenika u preduniverzitetskom obrazovanju, odnosno javno utvrđivanje iznosa troškova studiranja po pojedinim oblastima i institucijama u univerzitetskom obrazovanju. Preduslov za uvođenje novog sistema finansiranja prema postojećoj Strategiji jesu postojanje informacionog sistema, formiranje nacionalne razvojne banke i osnivanje fonda za subvencionisanje kredita studenata.

Prethodno navedeni koraci moraće pažljivo da se urade uz kontinuirano strateško pregovaranje sa učesnicima i praktičarima na „terenu“ koji predstavljaju najznačajniji izvor informacija, ali i potencijalni izvor nezadovoljstva i otpora promenama. I dok ovi koraci traže vreme i trajaće godinama, pred ministrom su i druge kratkoročne mere. Jedna od prvih je ukidanje male mature za osnovce i vraćanje prijemnog ispita. I da ne zaboravim poslednju, ali ne manje važnu stvar, na mestu budućeg ministra hitno bih rekonstruisao sajt Ministarstva koji bi morao da bude jasan i pregledan, u znaku ciljanih promena i servisnih informacija za korisnike svih učesnika.

Autor je jedan od osnivača Treće Srbije

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari