– Za pad vojnog helikoptera 13. marta primarno je odgovorna posada, početna su saznanja Višeg javnog tužilaštva u Beogradu. U saopštenju tužilaštva se dodaje da deo odgovornosti za tragediju u kojoj je stradalo sedam osoba snosi i jedan broj aktivnih pripadnika Vojske Srbije. Navodi se i da ima indicija za eventualnu odgovornost određenog broja civilnih lica, odnosno kontrolora leta na aerodromu „Nikola Tesla“.

Tužilaštvo je ova saznanja nazvalo „početnim“, dobijenim u prvoj fazi utvrđivanja činjenica i okolnosti pod kojima se dogodila nesreća, na osnovu analiza i mišljenja Komisije za ispitivanje uzroka udesa vojnog vazduhoplova. U Tužilaštvu su naveli da će sprovesti dalje istražne radnje, radi potpunog utvrđivanja svih relevantnih činjenica povezanih sa tim događajem. Prema početnim saznanjima, kao glavni krivac označen je pilot Omer Mehić. Obdukcioni nalazi poginulih u nesreći pokazali su da je u krvi pilota Mehića bilo 0,68 promila, a 1,30 promila u urinu, spekulišu pojedini mediji.

Narodni poslanik i bivši ministar odbrane Dragan Šutanovac kaže za Danas da je izveštaj za njega bio – očekivan.

– Znao sam da će Tužilaštvo tako da kaže, čim je premijer Aleksandar Vučić rekao „ne dam Gašića i Lončara“. Neko je morao da bude kriv, a najlakše je da to bude neko ko ne može da se brani – ističe Šutanovac, ocenjujući izveštaj kao – skandalozan. On dodaje da je svima jasno da u ovom slučaju nisu poštovane procedure i da porodice poginulih, ali i građani, moraju dobiti punu istinu.

Istog mišljenja je i profesor Fakulteta bezbednosti Darko Trifunović.

– Ovo je poraz pravosuđa. Kao glavnog krivca za pad helikoptera označiti nekog koga su prethodno hvalili kao najiskusnijeg pilota u Srbiji je skandal. Ovde se umešala visoka politika i tužilaštvo je u radu bilo politički motivisano – kaže Trifunović. On dodaje da je u ovom slučaju reč o lošoj bezbednosnoj proceni, odnosno o komandnoj odgovornosti.

– Neko je pilotu rekao da poleti i odredio mu maršutu leta. Ostaje nejasno zašto je doneta odluka da helikopter leti u onakvim vremenskim uslovima, da li je imao adekvatnu opremu, i zašto je morao da sleti baš u Beogradu. Da je imao adekvatnu opremu, pilot ne bi morao ni da vidi pistu – ističe Trifunović.

U proteklih dvadesetak dana raspravljalo se i o tome da li je izveštaje trebalo da predstavi Ministarstvo odbrane, čije komisije su vodile istragu, ili pak Više javno tužilaštvo, koje je nastavilo sa predistražnim radnjama.            

– Tužilac rukovodi predistražnim radnjama i on je taj koji treba da obavesti javnost o izveštaju stručne komisije. To nije prebacivanje „vrućeg krompira“ iz ruku Ministarstva odbrane u Tužilaštvo, kako su mnogi ocenili. Međutim, nedopustivo je da akteri političke scene daju svoje viđenje o tome šta je uzrok tragedije, pre nego što su istražne radnje bile gotove – ocenjuje za Danas izvor iz vrha tužilaštva, postavljajući pitanje da li je nakon pada aviona u francuskim Alpima iko, sem državnog tužioca, davao izjave medijima.

Sagovornici Danasa su u više navrata isticali da stručnjaci treba da daju poslednju reč i da su izjave političara pre zaključenja istrage posredni pritisak na Tužilaštvo.

Nakon pada helikoptera 13. marta, na inicijativu načelnika Generalštaba Vojske Srbije Ljubiše Dikovića, formirane su dve komisije za istraživanje uzroka nesreće. Komisija koja se bavila utvrđivanjem odgovornosti za nesreću je 18. marta predala svoj izveštaj načelniku GŠ, ali i predsedniku Srbije Tomislavu Nikoliću. Isti izveštaj prosleđen je i u beogradsko Više javno tužilaštvo. U Tužilaštvu su tada saopštili da će tužilac analizirati dokumentaciju i potom, ukoliko bude bilo potrebe, tražiti dodatne informacije od Ministarstva odbrane i saslušati svedoke. S obzirom na to da nisu tražene dodatne informacije, može se zaključiti da je Tužilaštvo i tada donelo zaključak o tome da nema komandne odgovornosti i da su procedure pre i tokom letenja poštovane. Podsetimo i da se premijer Srbije Aleksandar Vučić oglasio nakon predaje prvog izveštaja, navodeći da ga je pročitao i da je „kvar mogući uzrok pada“.

Tehnička komisija koja je istraživala ispravnost letelice predala je Tužilaštvu svoj izveštaj sa pratećom dokumentacijom na 500 strana 31. marta. Ministarstvo odbrane je saopštilo da je „komisija došla do svih podataka na osnovu kojih je izvršila analizu i izvela zaključke“.

 

Gašić: Tužilaštvo će utvrditi odgovornost

Ministar odbrane Bratislav Gašić rekao je za Danas da je uveren da će tužilaštvo istražiti sve činjenice i utvrditi odgovornost. On je dodao da će izveštaji obe komisije biti dostupni javnosti na sajtu Ministarstva odbrane. – Tražili smo od tužioca, i dobili saglasnost, da se sa dokumentacije skine oznaka „strogo poverljivo“. Građani imaju pravo da se informišu o svim detaljima u vezi sa padom helikoptera – naglasio je Gašić.

 

 

Radić: Očekivano zataškavanje

Vojni analitičar Aleksandar Radić izveštaj tužilaštva ocenjuje kao „očekivani nastavak zataškavanja“. – Tužilaštvo je izdalo šturo saopštenje kako bi se zadovoljilo javno mnjenje. Uvek je očekivano da je posada kriva, ako ne želite da idete u dublju istragu. Niko nije nevin u lancu odlučivanja, ali Vladi očigledno ne odgovara da se ovo pitanje dalje otvara – kaže Radić za Danas.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari