Predsednik Srbije Tomislav Nikolić pozvao je juče menadžment kineske Šansi automobil grupe da ulože u dve domaće fabrike kamiona. Nikolić se, prenose agencije, sastao sa predsednikom Šansi automobil grupe, Juanom Hongmingom i izrazio očekivanje da će ta kineska kompanija naći interes za zajedničku proizvodnju u Srbiji. Predsednik Srbije je, pritom, pozvao menadžment kompanije Šansi automobili da uloži u pribojski FAP i kragujevačke Zastava kamione, pojasnivši da se radi o licenciranim proizvođačima koji imaju široku gamu proizvoda.

Predsednik Šansi automobil grupe Juan Hongming je rekao da kineska strana razmatra mogućnost ulaganja u Srbiju i da će upravo na te dve firme obratiti posebnu pažnju. Ta kineska kompanija, koja je osnovana 1958. i ima 32.000 zaposlenih, proizvodi vojne i civilne kamione, putnička vozila, motore i delove.

Boljim poznavaocima (ne)prilika u domaćoj automobilskoj i kamionskoj industriji, donekle je ostalo nejasno zašto predsednik Nikolić, tokom svog višednevnog boravka u Kini, nije pozvao i ostale tamošnje državne i privatne proizvođače teretnih i terenskih vozila da ulažu u Srbiji. Pre svih, kinesku državnu fabriku JAK motors i privatnu kompaniju Huang hai, sa kojima Zastava kamioni već imaju potpisane memorandume, a kojima je predviđena najpre tehničko-poslovna saradnja i potonje formiranje zajedničke firme, sa jednom od njih.

Prilikom prethodne posete Kini, u delegaciji predsednika Srbije bili su i predstavnici Zastave, koji su nastavili prethodno u Kragujevcu započete pregovore sa kompanijom Huang hai. Koliko je javnosti poznato, i Huang hai i Jak motor već duže nisu u kontaktu sa kragujevačkom fabrikom, pa je predsednik Nikolić, možda, mogao da ih podseti na oficijelno najavljenu saradnju sa Zastavom kamioni.

Nikolićev poziv Kinezima da ulažu u FAP iz Priboja, opet je, s druge strane, uveliko u koliziji sa najavama predsednika Vlade Aleksandra Vučića koji je, podsetimo, poodavno obećao sindikalcima i radnicima potonulog pribojskog giganta, da im je država pronašla strateškog partnera, te da će tu fabriku da preuzme finska kompanija SISU.

U FAP-u juče za naš list kažu da u postupku privatizacije i uspostavljanja partnerstva te fabrike i kompanije SISU „još ništa nije realizovano“, te da će nešto više o tome da se zna naredne sedmice, ali da o svemu, ipak, treba pitati premijera Vučića. Mada od viška (investitora), glava ne boli, pitanje je da li su se premijer i predsednik Srbije videli i konsultovali uoči Nikolićeve posete Kini.

Valja, ovim povodom, podsetiti da je u proleće 2008. Kragujevac i Zastavu posetila delegacija Folksvagena, koji je tada bio zainteresovan da u centru Šumadije izgradi fabriku automobila. Nedugo potom, u Kragujevac je sa ozbiljnom ponudom došao Fijat. Folksvagen se više nije pojavio ovde.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari