Izložba grafika čuvenog nemačkog umetnika renesanse Albrehta Direra biće svečano otvorena 4. septembra u Muzeju grada Beograda (Konak kneginje Ljubice). Istovremeno biće predstavljena dela Direrovih učenika i savremenika Hajnriha Aldegrefera, Albrehta Aldorfera, Luke Kranaha Starijeg, Markantonia Raimondia i drugih poznatih imena nemačke i italijanske grafike.

–            Ovu internacionalnu izložbu dosad je videlo 10 evropskih gradova, a dela koja je čine dolaze iz Istočnoslovačkog muzeja iz Košica. Autor izložbe Ivan Havlice odabrao je 138 grafičkih listova i koncepcijski ih organizovao u dve celine. Prva se sastoji od 20 Direrovih dela i 74 prvorazredna grafička ostvarenja njegovih savremenika, a drugu čine 44 grafička lista kompozicije „Trijumfalna povorka cara Maximilijana“. 

           

Danijela Vanušić, kustoskinja Muzeja grada Beograda, ukazuje na posebno mesto određenih Direrovih dela, koja će moći da se vide na izložbi kao što su „Nosorog“ i „Vitez, smrt i đavo“. „Od listova iz ciklusa 'Apokalipsa sv. Jovana', 'Život device Marije' i 'Velika Pasija' izdvaja se 'Sv. Mihailo u borbi sa aždajom', a centralno mesto Trijumfalne povorke predstavljaju 'Trijumfalne kočije', presudan događaj za Maksimilijanov život i njegovu politiku – venčanje sa ćerkom Šarla Smelog, naslednicom Burgundije“, zaključuje kustoskinja Vanušić. Njen kolega Ivan Havlice, prema mišljenju stručnjaka, oblikovao je ovu izložbu tako da je njome uspeo da oživi „duh vremena“ i prikaže odnos između umetnosti i društvene stvarnosti epohe. On smatra da su kao pravi predstavnici humanizma i renesanse, Direr i njegovi savremenici dobro poznavali antičku umetnost i biblijske spise i u njima pronalazili inspiraciju u večnoj temi ljudske borbe između dobra i zla.

            Izložba „Albreht Direr i njegovi savremenici – Trijumfalna povorka cara Maximilijana “ biće otvorena u Muzeju grada Beograda do kraja oktobra, a početkom novembra se seli u Galeriju Matice srpske u Novom Sadu, gde će biti postavljena do kraja godine. Da ovaj projekat bude realizovan pobrinuli su se: Sekretarijat za kulturu grada Beograda, Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Pokrajinski sekretarijat za kulturu i javno informisanje i Gradska uprava za kulturu Novog Sada.

Majstor „mikroskopskog detalja“

            

            Albreht Direr (1471-1528), poznat kao slikar, grafičar, crtač i teoretičar, pomerio je granice umetnosti s početka 16. veka, a bio je, i do danas ostao, rame uz rame sa Mikelanđelom, Leonardom i Rafaelom, imajući ključnu ulogu u razvoju evropske grafike i renesansne umetnosti. Majstor crtačkog „mikroskopskog detalja“ Direr je crnom linijom dostigao slikarski izraz i svojom tehnikom uzdigao grafiku od zanatske veštine do umetničkog nivoa. Veoma samosvestan i ponosan na svoj rad, Direr je svoja dela potpisivao monogramom AD, danas poznatim simbolom njegove umetnosti.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari