Izdavačka kuća Besna kobila u okviru edicije Francuska veza upoznaje nas sa radom uticajnog savremenog francuskog strip autora Kristofa Šabutea (Christophe Chabouté, 1967), objedinjeno predstavljajući njegova početna ostvarenja „Veštice” (Sorcières, 1998) i „Pun mesec” (Plein lune, 2000), koja su ga odmah visoko pozicionirala na francuskoj i svetskoj strip sceni.

Strip recenzija

Veštice i Pun mesec, Kristof Šabute, Besna kobila, 2011.

Prvi deo izdanja predstavlja, zapravo, zbirku 15 kratkih stripova, koji se razigrano poigravaju sa domenom nadnaravnog, bogati duhovitim i neočekivanim obrtima, ali i suptilno uspostavljenim balansom između opozitnih kategorija podsmeha i respekta. Iako su sve strip priče zasnovane na različitim vidovima seoske magije i vradžbina, autor ni ne pokušava da jeftino podmetne anegdotsku karikaturu jednog sujevernog društvenog ambijenta, ne uspavljuje dopadljivošću i predvidljivošću, već postavljanja bizarne kontrapunktove na mesta očekivanog i prepoznatljivog. Tako otvoreni i čisti odnos održava uz umešno dozirani humor, jer kod Šabutea obično i neobično, ljudsko i vanljudsko koegzistiraju uz obostranu znatiželju, gotovo i simpatiju.

Šabute svoje junake ne osuđuje, ne označava kao loše ili dobre, pametne ili glupe, već ih predstavlja u raznolikosti njihovih jednostavnih priroda i nagona, njihove sitne prevare, kukavičluk, znatiželju, potrebu za ljubavlju, naivnost ili osvetoljubivost.

Grafički pristup autora je nervozan, a likovni signali puni zgrčene neurotičnosti i napetosti. Njegov rukopis nosilac je nemira koji odlikuje sirovi grafizam vizuelnih predstava. Estetske koordinate tabli određene su crno-belim ekspresivnim izrazom, gde oštrobridne forme gotovo da zasecaju i urezuju seoske predele, polja, šume i ljude, izoštravajući ulogu intervala u strukturama tabli. Zbog vizuelne partiture koja ukazuje na izvorno sazvučje monohromnog kvaliteta, teško je zamisliti da su „Veštice” u originalnom izdanju realizovane u boji, ali je autor insistirao da reizdanje stripa bude štampano u crno-beloj verziji, poput izdanja za naše tržište, vraćajući stripove njihovom autentičnom izrazu.

Krećući se od paradoksa i košmara, do poetika apsurda i nadnaravne anticipacije, u drugom delu izdanja, sa stripom „Pun mesec“, autor primenjuje i britku kritičnu oštricu.

Eduard Tolvek, niži činovnik Zavoda za socijalni rad, reprezent je ključnog dela sistema koji organizuje i kontroliše celokupni društveni život, kome je središnji princip poslušnost, nadmenost prema dole i ulizništvo prema gore. Tako i Tolvek, slabo, nerazvijeno i pakosno biće, svoj svetonazor zasniva na muškom i nacionalnom šovinizmu, rasizmu, posebno prezirući imigrante i druge ukinute slojeve društva.

Strip je baziran na događajima koji se odvijaju tokom jedne noći, kada sam Tolvek postaje žrtvom netrpeljivosti, nasilja, rasne i polne diskriminacije, te seksualnog zlostavljanja, koje je neumesnim komentarima i ophođenjem prema koleginicama kontinuirano demonstrirao. Progresivno nadovezujući epizode bizarnih susreta i neobičnih situacija (svojevrsni ”road fiction”), ovo jednonoćno putovanje omogućava Šabuteu da predstavi širok raspon društvenih deformiteta, za koje se Tolvek u svom niskom i snishodljivom činovničkom habitusu zalaže, a koji ga sada napadaju i lome uz košmarne poteškoće.

Ipak, inicirajući značajna društvena, rodna i politička pitanja, autor izbegava pojednostavljenu moralizatorsku stupicu uz neočekivani, a opet sveži i lagani upliv nadnaravnog, koji nepouzdanost poetske pravde „ohrabruje” direktnom intervencijom moći koju poseduju samo potlačeni, u ovom slučaju pod zastorom vansvetovnih veza i moći.

Jer nada i snaga sveta, uistinu, leže u obespravljenima i precrtanima.