– I dok političke posledice zatvaranja granice između Srbije i Hrvatske za teretni saobraćaj mogu da se naslute, one ekonomske su u ovom trenutku nesagledive, šteta će tek da se procenjuje, a privrednici ne žele ni da razmišljaju šta bi tek moglo da se desi ukoliko se ovakva situacija nastavi.

Tone hrane, nameštaja, sirovina danima stoje u koloni ispred graničnog prelaza Batrovci jer već četvrti dan Hrvatska ne otvara granicu. Vozači kamiona, koji su u očaju juče blokirali deo puta na izlazu iz Hrvatske, nervozni su i iscrpljeni i ne znaju šta da rade, jer ni na jedno pitanje ne dobijaju odgovor. Jedino konkretno što im stiže poslednjih dana, jesu sendviči i sokovi koje onima u prvim redovima uz granicu doturaju kolege.

Neđo Mandić, predsednik Privredne komore „Međunarodni transport i logistika“, kaže za Danas da su im telefoni usijani i da šoferi koji se nalaze na granici, ali i oni koji tek treba da krenu na put, neprestano zovu da pitaju šta da rade.

 

– Pokušavamo da im pomognemo, da dođemo do nekih informacija od države, ali ne možemo ništa da učinimo, osim da šaljemo lanč pakete onima koji su na granici danima. Neki su dolazili na Batrovce kad je Horgoš bio zatvoren, pa sad moraju ponovo da se vraćaju tamo – prenosi nam Mandić delić atmosfere sa granice.

Većina njih nema alternativu, nekima je daleko da se vraćaju, a tek mali broj je onih koji su iskoristili alternativu – Sremsku Raču. Mandić kaže da Rača u stvari i nije alternativa.

– Samo mali broj njih je uspeo da prođe preko tog prelaza, oni koji su znali nekog na granici ili uspeli da dobiju garanciju. Problem je što bosanski špediteri nemaju dovoljno garancija za sve, ako bi sva vozila krenula u tom pravcu, oni to ne bi mogli da ispune jer jednostavno nemaju kapacitet za izdavanje garancija za kvalitet robe i dažbine – napominje Mandić.

Drugih alternativa nema. Kamiondžije mogu da idu na Horgoš, sada kada je on ponovo otvoren ili na granicu sa Rumunijom. Međutim i rumunski špediteri nisu časili časa, te su brže-bolje podigli cene špediterskih usluga. Mnogima se prevoz preko Rumunije tako ne isplati, a Mandić ističe kako ima i onih koji su osuđeni na Batrovce, odnosno to je jedini mogući put za njihovu robu.

– Postoji i ona roba poput šećera ili šećerne repe koja se prevozi isključivo preko Batrovaca. Zbog lakše kontrole država je uvela takve mere – naglašava naš sagovornik.

Štete su, tvrdi on, nesagledive već sada.

– Moramo da stopiramo izvoz jabuke za sokove. Jabuke trpe da budu pod ceradom do 30 sati. Njih je bolje istovariti i ne nositi kupcu jer niko neće hteti da ih preuzme – ističe on jedan od problema, ali i drugi, na koji malo ko obraća pažnju. Šoferi su, napominje Mandić, u velikom problemu jer njima propada ceo mesec rada. „Svaki put kad uključe kamion da ga bar malo pomere, računa se kao da rade, kad uđu u neku zemlju u EU, u Francusku ili gde god, kontrola neće imati obzira zbog čega oni nisu poštovali radno vreme. Ne smeš da budeš neispravan i njih neće zanimati čija je to krivica – kaže Neđo Mandić.

Zatvaranje jedne od glavnih trasa kojom se izvozi srpska roba ka zemljama EU pogodiće sve, naročito one koju celu svoju proizvodnju baziraju na izvozu, poput Viktorija grupe. Direktor za operacije u ovoj kompaniji koja proizvodi Iskon ulje, Nikola Vujačić kaže za naš list da im zatvaranje graničnih prelaza predstavlja veliki problem.

– Komplikuju se isporuke naših proizvoda kupcima u zapadnoj Evropi. Svakako smo aktivni i na hrvatskom tržištu i kao kupac i kao prodavac, te to stvara dodatne probleme, ali je teško u ovom trenutku proceniti materijalnu štetu – ističe Vujačić.

On napominje da je Viktorija grupa jedan od najvećih neto izvoznika Srbije, i da 80 odsto njihovog izvoza ide u zemlje Evropske unije. U Perutnini kažu da se kamioni sa njihovom robom preusmeravaju na Raču, gde dalje preko BiH, nastavljaju ka Hrvatskoj.

 



Hrvatska komora: Granice se moraju otvoriti

U Hrvatskoj gospodarskoj komori za Danas kažu da je nemoguće za sada proceniti pravu štetu, ali napominju da hrvatski privrednici za Srbiju dnevno izvoze robu vrednu oko milion evra.

„Privrede obeju zemalja već sad trpe velike štete. Hrvatska gospodarska komora apeluje na obe vlade da uz nacionalne interese iznađu hitna rešenja za gospodarsko pitanje. Štetu će pretrpeti i sve firme koje posluju sa zemljama istočne i jugoistočne Evrope odnosno čije je poslovanje na bilo koji način povezano s teritorijom Srbije, i s druge strane teritorijom Hrvatske. Moguć je i dodatni gubitak ako se prevoznici na relaciji Nemačka – Turska odluče za alternativne pravce prevoza“, kažu za naš list u HGK.

Stav HGK je da bi trebalo otvoriti granice za neometano poslovanje svih privrednika jer, kako napominju, privreda ne sme biti kolateralna žrtva izbegličke krize.





Kolona i na Tovarniku

Na srpskoj strani granice ka Hrvatskoj, kod Tovarnika od juče je počela da se pravi gužva jer je taj prelaz otvoren za putnički saobraćaj nakon petodnevne spuštene rampe. Tovarnik je za putnički saobraćaj otvoren jer su nezadovoljni vozači kamiona juče na „ničijoj zemlji“ blokirali i trasu za putnički saobraćaj. Za sada, putnička vozila na Tovarniku, kod Šida, uz zastoje saobraćaju u oba pravca, ali ne postoje informacije kada će ovaj prelaz biti otvoren za teretni saobraćaj.





AMSS: Putnička vozila na Šid, teretna na Staru Gradišku

Zbog blokade teretnih motornih vozila, saobraćaj na graničnom prelazu Batrovci je u prekidu za sve kategorije vozila do daljeg, saopštio je juče Auto moto savez Srbije.

Teretna vozila se, kako se navodi u saopštenju AMSS, preusmeravaju na Staru Gradišku, dok je nešto pre ponoći sinoć za putnički saobraćaj otvoren prelaz kod Šida. Vreme zadržavanja putničkih vozila na ovom graničnom prelazu na izlazu, kao i pri ulasku u Srbiju, kreće se u intervalima od 60 do 90 minuta. AMSS podseća da su ostali granični prelazi sa Hrvatskom i dalje zatvoreni, a da su svi granični prelazi sa Mađarskom u funkciji. Granični prelazi Bajmok, Đala i Bački Vinogradi otvoreni su od sedam do 19 časova.

Ove granične prelaze, kako napominju u AMSS, mogu da koriste, osim srpskih i mađarskih državljana i državljani EU, Švajcarske, Norveške i Irske.

 

Carina: Pojačan saobraćaj na Rači i kod Malog Zvornika

Uprava carina Ministarstva finansija saopštila je juče da je angažovala je sve svoje kapacitete, ljudske i tehničke resurse, kako bi se suočila sa novonastalom situacijom na graničnim prelazima sa Hrvatskom.

Potpuna blokada graničnog prelaza Batrovci uslovila je pojačan promet robe na prelazima Sremska Rača i Mali Zvornik. Promet teretnih vozila na tim prelazima je pojačan za više od 50 odsto. Uprava carina omogućila je tako da čak i onim prevoznicima kojima je potvrđen istup iz carinskog područja Srbije, mogu, ukoliko to žele, da se okrenu u međuzoni i da robu prijave u neku od carinskih ispostava u kojima se carinski postupak nesmetano odvija.

Za poslednja 24 časa, preko prelaza Sremska Rača iz zemlje je izašlo oko 350 kamiona (iako je uobičajeno oko 240), a ušlo 230 kamiona (iako je uobičajeno oko 87). Na Malom Zvorniku je za 24 časa prešlo 242 kamiona sa robom, dok je uobičajeno oko 106. Uprava carina savetuje putnicima u putničkom prometu da koriste prelaz kod Šida.

FoNet



Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari