U susret ovogodišnjem Exitu na prvom regionalnom Sajmu omladinskog turizma (www.youth-fair.com) neki od najznačajnijih festivala u regionu potpisali su Sporazum o saradnji i zajedničkom delovanju. O ovom događaju, ali i statusu Exita nakon 13 godina postojanja, pričamo sa pokretačem ove inicijative i osnivačem festivala Dušanom Kovačevićem.


  • Ko su sve potpisnici novosadske deklaracije?

U pitanju su najznačajnije omladinske turističke destinacije u regionu – festivali, klubovi, sportski centri i drugi. Pomenuću samo neke – Exit, Beer Fest, Belgrade Fashion Week, Papaya, Nishville, ali i nadležna državna tela kao što su Turistička organizacija Srbije, Crne Gore, Republike Srpske, Beograda, Novog Sada, Niša… Pomenuti festivali okupljanju godišnje preko dva miliona ljudi i generišu desetine miliona evra prihoda lokalnim zajednicama u regionu.

  • Šta je smisao ove inicijative?

Deklaracija podrazumeva početak procesa osnivanja Klastera industrija zabave i turizma Jugoistočne Evrope, odnosno mreže najvažnijih faktora, tzv. stejkholdera u pomenutim industrijama u regionu. Glavni cilj uspostavljanja ove organizacije je da pozicioniraju region Balkana kao jedan od najatraktivnijih za omladinski turizam na svetu.

  • Koliko je značajan omladinski turizam?

Omladinski turizam predstavlja jedan od glavnih segmenata globalne turističke privrede sa godišnjim prihodom od preko 100 milijardi evra. Pokazalo se da mladi turisti putuju češće, i ostvaruju velike prihode turističkoj privredi.

  • Kakva su iskustva Exita u tom smislu?

Istraživanje koje smo radili u saradnji sa Ministarstvom ekonomije i regionalnog razvoja pokazuje da posetioci Exita tokom posete Novom Sadu i Srbiji potroše preko 10 miliona evra, dok je marketinška korist za zemlju nekoliko puta veća.

  • Koliko Srbija prepoznaje značaj omladinskog turizma?

Delimično prepoznavanje postoji, ali finansijski i marketinški potencijal nije ni blizu iskorišćen. Srbija nema more da se osloni na letnji turizam kao neke druge države u regionu i stoga mora da se fokusira na druge oblike turizma. Srbija može biti jedan od lidera u omladinskom turizmu u Evropi, ali ako se ne uspostavi jako javno-privatno partnerstvo na najvišem nivou, nećemo biti lideri čak ni u regionu.

  • Na čemu bazirate argument da Srbija može biti lider u omladinskom turizmu u Evropi?

Uzmimo na primer Exit, koji najvažniji mediji poput CNN, BBC, MTV, Times, Guardian, ali i publika, redovno proglašavaju za jedan od najboljih i najvažnijih svetskih muzičkih festivala. To je uspeh ravan onom kao kada bi Partizan ili Zvezda svake godine igrali finale Lige šampiona. Dalje, tu je Guča, koja zaista predstavlja prestonicu trube i može lako da evoluira u jedan od važnijih evropskih world music festivala. Takođe, i Beer Fest se pozicinirao kao najveći festival tog tipa na Balkanu i jedan od najvećih u Evropi, Belgrade Fashion Week je ubedljivo najznačajnija modna manifestacija u regionu, dok sam grad Beograd poseduje gotovo neisrcpan potencijal za privlačenje mladih iz celog sveta tokom čitave godine.

  • Da li je dobar provod brend Srbije?

Dobar provod i festivali su srpski brendovi isto kao što su to teniseri i drugi sportisti, sa „malom“ razlikom da festivali pored dobrog imidža generišu i direktan milionski devizni priliv za domaću privredu.

  • Da li se omladinski turizam svodi samo na zabavu?

Nikako, pored svih oblika sportskih aktivnosti, od skijanja do kite surfa, podjednako važni činioci su i gastronomska ponuda, kao i drugi prirodni i kulturni resursi, koji su u regionu Balkana na zaista najvišem svetskom nivou.

  • Exit je nastao kao vid otpora za vreme Miloševića, kako ocenjujete njegovu poziciju danas?

Exit je u poslednjih 12 godina prerastao u globalan brend koji se prepoznaje u celom svetu i kao takav izuzetno doprinosi imidžu naše zemlje. Posebno je važno da je Exit i dalje percipiran kao „drugačiji od drugih“, u smislu da nije isključivo komercijalan ili korporativan festival.

  • Koliko je finansijska kriza uticala na Exit?

Kao i na celokupnu svetsku ekonomiju, finansijska kriza je uticala na sve muzičke festivale, pogotovo imajući u vidu hiperprodukciju, odnosno sve veći broj novih festivala. Posebno je ova godina teška i mnogi muzički festivali u Evropi su pred gašenjem. Međutim, Exit je, pre svega zahvaljujući izuzetno snažnom brendu, uspeo da sačuva poverenje posetilaca i da zadrži svoju poziciju. Koliko je brend Exita bitan, pokazuju iskustva nekih drugih festivala u regionu, koji su sa gotovo podjednako jakim muzičkim programom okupili jedva 20-30 odsto od broja publike koja se ove godine okupila na Exitu.

  • Koja je ideja Exita za budućnost?
Exit je bio prvi događaj nakon ratova 90-ih koji je na istom mestu spojio mlade iz svih država bivše Jugoslavije. Sigurno je da ova regionalna inicijativa povezivanja najvažnijih festivala i potpisivanje deklaracije, predstavljaju nastavak misije Exita u izgradnji poverenja među ljudima na ovim prostorima, kao i njihovu komunikaciju sa savremenim svetom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari