Foto: Privatna arhivaCentar Novog Sada je devastiran do neprepoznatljivosti. Glavna vizura od spomenika Svetozara Miletića do Kompleksa Banovine više ne postoji. Dominiraju dva crna staklena groba (ulaza i izlaza iz javne garaže u Ulici Modene), vizuelno agresivna.
Mislim da javnost mora da zna imena autora tog nedela. Svi gradovi imaju institucije koje rade na planiranju, izgradnji i estetskoj usklađenosti objekata koje odobre. Znači imaju i odgovornost.
Gradski arhitekta u Novom Sadu ne postoji. Direktor Zavoda za urbanizam je Dušan Miladinović i ključna ličnost po tom pitanju. U istom rangu je i gradska Komisija za planove. Na sajtu Grada su navedeni članovi Komisije: Radonja Dabetić, predsednik, Zoran Vukadinović, zamenik i članovi: Milan Kovačević, Ivan Brakočević, Vaso Kresović i Radoslav Šćepanović. Bilo kakva promena Javnog prostora mora dobiti njihovu saglasnost.
Na osnovu informacija koje sam dobila od Gradske uprave za urbanizam i građevinske poslove, a na osnovu Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, ne može se nažalost doneti potpuno jasan zaključak o tome ko je kumovao ovakvom rešenju. Naime, iz dostupne dokumentacije, vidi se da je glavni projektant idejnog rešenja na osnovu kojeg su ishodovani lokacijski uslovi arhitekta Andraš Lukač.
On je i glavni projektant Projekta za građevinsku dozvolu na osnovu kojeg je ishodovana građevinska dozvola. Međutim, za izmenu građevinske dozvole, čak dva puta, urađeni su novi projekti čiji glavni projektant je u oba slučaja arhitekta Filip A. Petrović.
Paralelno sa projektima za garažu, konzorcijum firmi Andzor inženjering (gorepomenutog Zorana Vukadinovića) i DBA (Đorđe Bajilo arhitekti) radi projekte parternog uređenja prostora iznad garaže, gde se kao glavni projektant i odgovorni projektant arhitekture potpisuje Đorđe Bajilo.

Dva su pitanja ovde ključna:
Zašto stakleni mauzoleji izgledaju tako kako izgledaju; zašto su toliko veliki i ružni? I da li su morali biti baš tu?
Odgovor na prvo pitanje je jednostavniji ako se pitanje postavi inverzno „Zašto ne izgledaju lepše i zašto nisu manji?“ – zato što se niko od gore pomenutih donosilaca odluka i odgovornih projektanata nije istinski zapitao kako će to na kraju izgledati, šta će prouzrokovati i na koji način uticati na centralnu gradsku zonu Novog Sada.
Drugo pitanje je kompleksnije; problematika položaja ulazno-izlaznih stepeništa i liftova i instalacionih šahtova nije u isključivoj nadležnosti projektanta arhitekture. Ona bi trebala biti rezultat promišljanja više inženjerskih struka na čelu sa inženjerima saobraćaja, inženjerima zaštite od požara, građevinskim inženjerima…
Arhitekta je tu da koordinira rad svih struka i da inženjerska i infrastrukturna rešenja artikuliše sa sredinom u kojoj se gradi. Očigledno je da je ovde arhitektonska artikulacija u potpunosti zakazala, pre svega na nivou gradske komisije za planove koja je prva trebala reagovati prilikom donošenja izmene Plana generalne regulacije starog gradskog centra i područja Malog Limana, a koji predstavlja planski osnov za izdavanje lokacijskih uslova za izgradnju garaže.
U spornom PGR stoji:
Planiraju se dva nadzemna dela (iznad funkcionalnih prodora) u okviru kojih se nalaze protivpožarni i pešački pristupi garaži, kao i tehničko-infrastrukturni elementi (vertikale za odimljavanje i sl.).
Da li su članovi Komisije za planove mogli podići svoj glas u odbranu vizure od Miletića ka Banovini, umesto slepog klimanja glavom na predloženo rešenje – verovatno da. Da li je i glavni i odgovorni projektant projekta arhitekture podzemne garaže Andraš Lukač, mogao da utiče na ovakvu postavku stvari nakon što je plan već usvojen – verovatno ne. Međutim, kao arhitekta, inženjer i Novosađanin, mogao je i trebao odbiti učešće u poduhvatu koji je pljunuvši u lice Novosađana, zauvek izmenio sliku starog gradskog jezgra Novog Sada.
Autorka je arhitektica, profesorka u penziji Građevinske škole u Novom Sadu
Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


