Čemu visoke plate? 1

Sudeći po ponašanjima i diskusijama u Skupštini Srbije povodom budžeta i visine plata (poverenika) stiče se utisak da je teško biti principijelan, objektivan i dobronameran.

Amandman i povod za toliko ostrašćenu raspravu o jednoj plati se teško mogu razumeti, a još teže opravdati. Sa stanovišta principa, recimo štednje, može se postaviti pitanje: da li se samo ta vrsta plata i po kom kriterijumu može smatrati previsokom?

Odgovor je: može, ako se ne radi o integralnom tržišnom sistemu i nefunkcionisanju pravne države. Samo tada se pojedine vrste plata u delu javnog sektora (koji nije uvek samo potrošnja i trošak) mogu smatrati previsokim kao što su mogle i penzije preko 25.000 RSD.

U tom slučaju sve plate iznad određene visine (primera radi preko 300.000 rsd) privremeno, dok oročeno traju tzv. mere štednje, mogu da se svedu u neke konvencionalne okvire, racionalizuju se i reorganizuju troškovi. Tada je koliko toliko racionalizovano i relativizovano problematično isforsirano i selektivno fokusiranje samo na neke plate, funkcije i neke ličnosti.

Suština je u tome što su prethodno u drugim okolnostima i po drugim tadašnjim kriterijumima , ustanovljena pravila i sistem koji se može unapređivati, ali ne i osujećivati, pogotovu kada je na početku i u usponu.

Uz ovo prvo je i niz pratećih pitanja: ko, kako, po kojim kriterijumima, određuje visinu plata za čelne pozicije, da li valja da postoji gornja granica i neka vrsta koliko-toliko objektivizirane nivelacije i gornja granica plata.

Odgovori na ta pitanja ne mogu se dobiti iz uzburkanih i navijačkih pristupa već samo uz razumevanje suštine i sagledavanje celine delovanja više faktora koji utiču na visinu plata. U institucijama tzv. kontrole i ravnoteže moći podrazumeva se relativno visoka plata koja nesporno omogućuje ekonomsku nezavisnost i beskoruptivnost. Kao takva ona je na neki način standardizovana, poput plata za guvernere centralnih banaka, sudija ustavnih sudova, itd.

Od destabilizovanja i šteta koje mogu da izazivaju politička konjunktura i izborni ciklusi, institucionalni kapacitet se najčešće obezbeđuje karijernim profesionalizmom i čelnim ličnostima od punog integriteta koje nisu zbog bilo čega podložne kompromitovanju.

Pri izboru, vrednovanju rada i ponašanja ličnosti sa povećanim i složenim obavezama i odgovornostima iz čega proističu i veće plate, valja imati mnogo više razumevanja i obzira za njihovu delikatnu poziciju između dve vatre.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari