Štetni ustupak 1

Odluka države da 9. marta na sednici Skupštine akcionara Aerodroma „Nikola Tesla“, koji je dat u koncesiju francuskoj kompaniji Vinči, unese u imovinu aerodroma 28 parcela u njegovoj okolini u vrednosti od 181,9 miliona dinara naišla je na oštru kritiku stručne javnosti.

Naime, eksperti smatraju da je reč o odluci koja predstavlja ustupak stranom koncesionaru, suprotstavljenoj ekonomskim interesima Srbije. Na taj način je naša država nastavila uobičajenu praksu u regionu da se koncesionaru koji upravlja aerodromom da ustupak bez razmišljanja da li je to oportuno po interese građana i društva u celini. Ako se zna da je prošle godine država Srbija u vlasništvo kompanije prenela i zemljište na kome se nalazi aerodrom može se konstatovati da francuski koncesionar dobija na raspolaganju vredno zemljište u periodu u kome će upravljati tim preduzećem. S obzirom da je Vinči prevashodno građevinska kompanija u stručnoj javnosti postoji, po svemu sudeći, opravdana bojazan da prioritetni dolazak te kompanije u Srbiju nije vezan za upravljanje Aerodromom „Nikola Tesla“ već želja za izgradnjom industrijske infrastrukture u okolini istog. Ponuda Vinčija da investira u vrednosti od 732 miliona evra, smatraju neki ekonomisti, prvenstveno znači da će ova pre svega građevinska kompanija ulagati u nešto što možda i nema veze sa aerodromskim poslom. Na primer, može da gradi industrijske komercijalne objekte u zoni između aerodroma i auto-puta koje će da rentira narednih 25 godina. Postavlja se pitanje, da li je zemljište koje je država stavila na raspolaganje koncesionaru moglo da bude upotrebljeno na bolji način i da li je šteta zbog prodaje državne imovine eventualno veća od značaja ustupka koncesionaru. Zar nisu mogle domaće građevinske kompanije da budu angažovane kada dođe trenutak da se grade komercijalni objekti u okolini aerodroma? Zar to ne bi povećalo budžetska primanja i zaposlilo domaću građevinsku industriju i smanjilo stopu nezaposlenosti? Takođe, postavlja se pitanje da li je fer prema drugim koncesionarima koji nisu znali da će uz aerodrom ići pride i vredno građevinsko zemljište, doneti takvu odluku nakon izbora koncesionara. Da su to znali drugi koncesionari bi možda dali izdašnije ponude za upravljanje Aerodromom „Nikola Tesla“ a država ostvarila veće prihode od koncesije. Bilo kako bilo, sasvim je izvesno da je reč o još jednom nezgrapnom potezu Vlade kada je reč o ekonomiji, koji ne samo da „ide na vodenicu“ onih što smatraju da su vlastodršci u Srbiji servilni prema interesima stranog kapitala već i onih koji smatraju da je davanje u koncesiju uspešnog preduzeća poput Aerodroma „Nikola Tesla“ bilo nepotrebno.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari