Foto FoNet Slobodan Miljevic

Naš sagovornik naime ističe da je dužina deonice Sremska Rača – Kuzmin sa mostom koji treba izgraditi svega 17 kilometara i da je potpuno nelogično da za radove na njoj treba izdvojiti čak 225 miliona evra.

– Razlog što je cena koštanja tog projekta preuveličana je kompenzacija prema firmi Tasyapi, koja je inače bliska predsedniku Turske Redžepu Tajipu Erdoganu, s obzirom da je angažovana na izgradnji jeftinih stanova na jugu Srbije. Cena od 225 miliona za tako kratku deonicu bez obzira što je u okviru nje uključena i izgradnja mosta je potpuno preterana – navodi naš izvor. I drugi sagovornik Danasa koji je želeo da ostane anoniman takođe tvrdi da je cena od 225 miliona evra za deonicu od 17 kilometara nerealna i navodi primer auto puta LJig – Preljina čija je izgradnja koštala nešto malo više od sporne deonice Sremska Rača – Kuzmina, a duplo je duža.

-Ta deonica Koridora 11 je dugačka oko 40 kilometara, a radovi su koštali 300 miliona evra. Shodno tome jasno je da deonica Sremska Rača – Kuzmin nikako ne može da bude tako papreno skupa kako jeste pa da 17 kilometara košta 225 miliona evra. Potpuno besmisleno jer se iz ovog poređenja jasno vidi da deonica od 20 kilometara ne može da bude skuplja od 150 miliona evra – navodi naš izvor.

Podsetimo, da je o izgradnji deonice Ljig – Preljina kao veoma važne i zahtevne svojevremeno govorio i Aleksandar Vučić, predsednik Srbije koji je ocenio da „su na ovih 40,4 kilometra izgrađeno 66 mostova i četiri velika tunela“. Shodno tome zaista je teško poverovati u to da je realna cena za deonicu od 17 kilometara Sremska Rača – Kuzmin toliko skupa, a sigurno je da radovi iako je reč o ravničarskom kraju nisu ništa komplikovaniji od ovih na Koridoru 11. Takođe, sa punim pravom se može primetiti da u ovom konkretnom slučaju ne stoje brojne optužbe aktuelne vlasti na račun prethodne da je neracionalno trošila novac građana Srbije. Naime, ugovor o izgradnji auto puta LJig-Preljina potpisan je pre dolaska Srpske napredne stranke na vlast, 2. februara 2012. sa vladom Azerbejdžana. Izvođač radova je bila firma iz te zemlje Azvirt i s obzirom na kilometražu koju je izgradila može se sa puno prava konstatovati da je bila znatno povoljnija od turskog izvođača radova navodno bliskog predsedniku Erdoganu.

Potpredsednik Građevinske komore Srbije Goran Rodić kaže za Danas da se vrednost radova na jednoj deonici određuje na osnovu niza parametara.

– Sve zavisi od toga koliko je koštala eksproprijacija, kakav je teren na kome se radi, šta sve treba izvesti na toj deonici. Shodno tome vrednost radova zavisi od konkretnog slučaja. Stoga je izuzetno teško komentarisati da li je neki posao tog tipa preplaćen ili ne. Ono što pouzdano može da se kaže je da bi radovi na auto- putu Sremska Rača – Kuzmin bili osetno jeftiniji da je posao poveren domaćoj građevinskoj operativi. Čak i u slučaju da cena bude ista to bi se Srbiji isto isplatilo, jer bi novac zarađen na tom poslu ostao u zemlji a ne bi bio iznet iz nje – navodi naš sagovornik.

U Ministarstvu saobraćaja Srbije Danasu je potvrđeno da radovi na auto-putu Sremska Rača – Kuzmin koštaju 225. miliona evra.

– Projekat izgradnje auto-puta E-761 Beograd-Sarajevo podrazumeva izgradnju trase auto-puta u dva pravca Požega – Kotroman i Bijeljina-Sremska Rača – Kuzmin. Komercijalni ugovor za izradu planova detaljne regulacije, projektovanje i izgradnju deonica autoputa Beograd – Sarajevo između Vlade Srbije, Javnog preduzeća „Putevi Srbije“ i turske kompanije Tasyapi potpisan je 19. decembra 2018. godine u Beogradu. Vrednost komercijalnog ugovora je 250 miliona evra. Od toga, 25 miliona evra odnosi se na pripremu projektne i tehničke dokumentacije za deonicu Požega-Kotroman oko 60 kilometara, a 225 miliona evra za deonicu Sremska Rača – Kuzmin oko 17 kilometara – rekli su u Ministarstvu saobraćaja. Kada je reč o izgradnji deonice Sremska Rača – Kuzmin, kažu u Ministarstvu saobraćaja, pet miliona evra iznose troškovi za pripremu kompletne planske, projektne i tehničke dokumentacije, 120 miliona evra košta izvođenje radova, a 100 miliona evra izgradnja mosta preko Save u dužini 1,7 kilometara.

– Vrednost realizacije ovog projekta uporediva je sa vrednošću realizacije sličnih projekata. Primera radi, ugovorena vrednost radova na deonici Surčin-Obrenovac na Koridoru 11 dužine 17,6 kilometara koja se gradi na terenu slične konfiguracije i takođe uključuje izgradnju mosta skoro iste dužine, preko ušća Save i Kolubare, iznosi 233,7 miliona dolara, sa kineskim izvođačem – objašnjavaju u Ministarstvu saobraćaja.

Povezani tekstovi