Foto: Shutterstock/TeodorLazarevOvogodišnji, 59. Bitef, počeo je spektakularno – aferom zbog odluke Odbora festivala da cenzuriše dolazak čuvenog reditelja Mila Raua, što je dovelo do ostavki članova Odbora i umetničke direkcije. Danas se oglasio i sam Rau, čime je domaći skandal dobio međunarodni odjek.
Rau je istakao da sa nevericom i tugom prati zbivanja u vezi s Bitefom – „skandal koji je pratio moj prošlogodišnji govor na otvaranju, a koji je bio potpuno izvučen iz konteksta i odvojen od njegovog stvarnog sadržaja; smenu Nikite Milivojevića; smanjenje festivalskog budžeta i promene pravnog okvira festivala od strane Sekretarijata za kulturu“, naveo je, između ostalog, Rau u svom saopštenju.
Bez rezerve je podržao tim umetničke direkcije i sam festival, konstatujući da je za njega cela situacija „najteži udar na umetničku slobodu“ koji je doživeo u svojoj dosadašnjoj karijeri umetnika i kustosa.
„Neka Bitef ne postane sinonim za uništavanje svih tih vrednosti – sinonim za uništavanje umetničke slobode i demokratije. Trenutno smo od toga udaljeni samo jedan korak“, poručio je Milo Rau.
Za razliku od Mila Raua, koji događaje ovde prati s tugom i nevericom, moglo bi se reći da nama, s ove strane, postaje sve teže da ispratimo beskrajne varijante sukoba, afera i njihovih inscenacija kojima aktuelna vlast svakodnevno zagađuje medijski prostor.
U toj šumi informacija, bitka za identitet Bitefa traje ne samo zato što je festival stekao međunarodnu reputaciju zbog svog buntovnog duha i hrabrosti, već i zato što je domaća kulturna javnost, koja je uz Bitef stasavala, naučila da bude budna i da prepozna opasnost koja se odvija iza kulisa pripreme njegovog ovogodišnjeg izdanja.
Obelodanjivanje cenzure zapravo je krešendo niza pogrešnih ustupaka koji su ovu manifestaciju već zadesili.
Što se tiče samog Mila Raua, za koga je na jednoj od sednica Odbora konstatovano da je u ovoj sredini navodno postao persona non grata, dovoljno možda govori prilog emitovan na N1 u nedelju, odmah posle izveštaja o aferi na Bitefu.
Iz studija kadar nas vodi u Gornje Nedeljice, na održavanje SEOS sabora, gde je jedna ekološka aktivistkinja s mnogo emocija govorila o značaju Rauovog govora i prokomentarisala cenzuru koja se nad njim sprovodi.
Jasno joj je, kako je kazala, da je aktuelni režim udario na Raua zbog njegovih reči. „Reč je ta koja je nezaustavljiva i koja mosti tamo gde nema ni mosta ni ćuprije. To vlastodršcima ne odgovara, a umetnici su spremni na razne vrste progona. U svoj toj borbi rađa se umetnost.“
Uz to, „personu non gratu“ i njegovu predstavu na 58. Bitefu odobrile su gradske vlasti, a Milo Rau je tada osvojio i „Politikinu“ nagradu za režiju.
Takođe, u junu je najavljen nastavak saradnje između Bečkog festivala, čiji je umetnički direktor Milo Rau, i Bitefa.
Bitef 2025. nije počeo umetnošću, nego politikom. I publika je, izgleda, već sve razumela – aplauz ide cenzuri.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


