crkva kurta kobejna kao konceptFoto: NameFace / ddp USA / Profimedia

U Portlandu, saveznoj državi Oregon, 1996. godine pojavio se jedinstven i kontroverzan koncept: „Crkva Kurta Kobejna“ – navodno hrišćanska verska zajednica posvećena frontmenu grupe Nirvana, Kurtu Kobejnu, koji je dve godine ranije tragično okončao svoj život.

Iako je projekat „Crkva Kurta Kobejna“ privukao značajnu pažnju javnosti, vrlo brzo se ispostavilo da se ne radi o pravoj crkvi, već o umetničkoj intervenciji koja je imala za cilj da provocira i postavi važno društveno pitanje.

Ideja inspirisana idolima

Navodni osnivač crkve, izvesni pastor Džim Dilon, tvrdio je da je na ideju došao nakon što je čuo za „Crkvu Džona Koltrejna“ u San Francisku – versku zajednicu koja slavi legendarnog džez saksofonistu kroz duhovne pesme i liturgiju.

U tom duhu, „Crkva Kurta Kobejna“ želela je da postane svojevrsno utočište za izgubljene duše Generacije X – mladih ljudi koji su se, kako je tvrdio Dilon, osećali zanemareno, otuđeno i bez jasnog identiteta u društvu.

Umesto tradicionalnih verskih himni, u crkvi su se iz zvučnika puštale pesme Nirvane.

„Smells Like Teen Spirit“ postala je svojevrsna liturgijska himna, dok su se tekstovi pesama poput „Rape Me“ tumačili iz hrišćanske perspektive kao poziv na zlatno pravilo – da prema drugima treba postupati onako kako želimo da oni postupaju prema nama.

Estetika prostora, simboli i jezik kombinovali su religijske motive s vizuelnim i muzičkim elementima grandž kulture.

Umetnički performans s porukom

Međutim, istina o „crkvi“ isplivala je brzo na površinu. „Pastor Dilon“ bio je izmišljeni lik, a iza celog projekta stajao je Džeri Ketel, lokalni umetnički direktor i provokativni mislilac.

On je osmislio „Crkvu Kurta Kobejna“ ne kao istinski verski objekat, već kao umetnički performans sa ciljem da preispita društvene obrasce idolopoklonstva, komercijalizacije i opsesije slavnim ličnostima – posebno onima koji su tragično preminuli.

Ketel je kroz projekat želeo da osvetli način na koji društvo mitologizuje umetnike, često zanemarujući njihove lične borbe, psihološke krize i stvarne poruke koje su pokušavali da prenesu kroz svoju umetnost.

Kurt Kobejn je, poznato je, bio snažno protiv komercijalizacije muzike, idolizacije i medijskog pritiska, a upravo te pojave su, prema mnogima, doprinele njegovoj unutrašnjoj borbi i konačnom tragičnom ishodu.

Društvena reakcija – između neukusa i istine

Reakcije javnosti na „Crkvu Kurta Kobejna“ bile su podeljene. Dok su jedni ovaj čin smatrali neukusnim i nepoštovanjem pokojnog muzičara i njegovih uverenja, drugi su u njemu prepoznali snažnu kritiku i umetničku hrabrost.

U svakom slučaju, projekat je uspeo u svom cilju – pokrenuo je raspravu o načinu na koji konzumiramo pop-kulturu i odnosimo se prema umetnicima, naročito kada su u pitanju mentalno zdravlje i borba sa zavisnostima.

Iako više ne postoji, „Crkva Kurta Kobejna“ ostaje kao simbol jednog trenutka u vremenu kada su umetnost i društvena provokacija poslužili kao ogledalo savremenog društva.

U doba kada se idoli brzo stvaraju i još brže troše, možda je upravo ovakva intervencija bila neophodna da nas podseti koliko tanku liniju možemo preći između poštovanja i eksploatacije tuđeg bola.

Izvor: Far Out Magazine

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari