Ljubica VranesLjubica Vraneš, foto: Miroslav Milic/ATAImages.

Umetnička direktorka Opere Narodnog pozorišta u Beogradu Ljubica Vraneš izdala je interno obaveštenje kojim se svi službeni i poslovni razgovori sa njom proglašavaju poslovnom tajnom.

Dopis, datiran na 12. septembar i upućen rukovodiocima orkestra, hora, stručnim saradnicima i solistima, nalaže da se sadržaj tih razgovora ne sme prenositi bez njene saglasnosti.

Prema dokumentu, razgovori se „smatraju poslovnom tajnom u skladu sa aktom o proceni bezbednosnog rizika za objekat, imovinu, živote zaposlenih i posetilaca, kao i za samo poslovanje“.

Dalje se precizira da „bez saglasnosti direktora Sektora opere ne mogu biti prezentovani na neformalnim grupama na veb-platformama, društvenim mrežama i sličnim kanalima“.

Vraneš je u obrazloženju navela da je na ovakav potez bila prinuđena jer se, kako tvrdi, „svaki razgovor prenosi na društvene grupe, često sa proizvoljnim tumačenjem i elementima neistine“.

„Kako bi se izbeglo neovlašćeno i pogrešno informisanje zaposlenih, molim vas da to ne činite“, piše u obaveštenju, uz napomenu da „nema potrebe da se značajne odluke i bilo koji oblik unapređenja rada skrivaju od bilo koga“.

Na pitanja Danasa – zbog čega je sve razgovore sa zaposlenima klasifikovala kao poslovnu tajnu, kako će to doprineti unapređenju komunikacije i koje posledice zaposleni mogu snositi ukoliko prekrše ovu odredbu – direktorka Vraneš nije odgovorila.

Prema saznanjima Danasa iz izvora bliskih Narodnom pozorištu, ovakvi i slični potezi direktorke tumače se kao svojevrsna osveta zaposlenima koji su prošle sezone podržali studente u blokadi.

Ti izvori podsećaju da su tokom protesta, nakon završetka predstava i zvaničnog poklona, spuštana zavesa, a zatim ponovo podizana kako bi se razvili transparenti, podigle crvene rukavice i indeksi.

Zaposleni sumnjaju da je neko beležio te akcije.

Dok su tadašnji direktori Opere, Željko Lučić i Dragoljub Bajić (danas direktor Narodnog pozorišta), tolerisali ovakve istupe, problemi su nastali sa dolaskom Dragoslava Bokana na čelo Upravnog odbora i Ljubice Vraneš na funkciju umetničke direktorke Opere.

U horu se, prema tvrdnjama zaposlenih, već oseća nedostatak neophodnih pevača, posebno u basovskoj deonici, koja je „na istorijskom minimumu“.

Trenutno postoje samo tri zaposlena basa, dok bi ih, prema standardima, trebalo biti najmanje osam do devet.

Uprkos činjenici da su bas i tenor retki i teško dostupni glasovi, upravo pevačima sa ovim glasovima, koji su imali honorarni status, Vraneš nije produžila ugovore.

Njihovim odlaskom, tvrde izvori Danasa, ugrožen je dalji rad ansambla.

Ilustracije radi, u pojedinim predstavama hor se deli na tri grupe – sveštenike, vojnike i narod – a prema rečima sagovornika, sada se događa da svaka grupa ima po jednog člana.

Slična situacija je i u orkestru, gde takođe nedostaje ljudi.

Direktorka Opere Narodnog pozorišta u Beogradu Ljubica Vraneš: Svi razgovori sa mnom – poslovna tajna 1
Foto: Privatna arhiva

Kao jedino obrazloženje za neprodužavanje ugovora Vraneš je navela da „nema para“.

Međutim, upućeni tvrde da će za predstavu Bal pod maskama, kojom se 1. oktobra otvara nova sezona, biti angažovan dirigent Bojan Suđić, čiji honorar, prema procenama stručnjaka, odgovara sumi koja bi honorarcima omogućila rad još najmanje šest meseci.

Iz izvora bliskih NP saznajemo i da  Upravni odbor Narodnog pozorišta u Beogradu trebalo u julu da usvoji plan i program rada, koji je Ministrasrtvo kulture po zakonu o budžetu trebalo da preda Ministrstvu finansija da bi sredstva bila odobrena nacionalnom teatru.

Međutim, do dana današnjeg UO nacionalnog teatra nije usvojio repertoar za 2026. godinu

Podsetimo, kriza u Narodnom pozorištu počela je imenovanjem Dragoslava Bokana na mesto predsednika Upravnog odbora nacionalnog teatra, čemu su se zaposleni oštro usprotivili i zatražili od Ministarstva kulture i Vlade da povuče svoju odluku.

Reagovala su tri reprezentativna umetnička sindikata – Sindikat glumaca Srbije Narodnog pozorišta (SINGLUS NP), Sindikat baletskih igrača (SBI) i Sindikat muzičkih umetnika (SMU).

U svom zahtevu, upućenom početkom jula Ministarstvu kulture i Vladi, poručili su da imenovanje Dragoslava Bokana ugrožava ugled i autonomiju Narodnog pozorišta u Beogradu.

Na zahtev im još niko od nadležnih nije odgovorio.

Bez ugovora – bez ulaska

Inspicijentu, koji je dizao zavesu, raskinut je ugovor iako je on važio do 24. septembra. Prema saznanjima Danasa, Ljubica Vraneš ga je nazvala pogrdnim imenima i zabranila mu ulazak u pozorište. Njegov „greh“ bio je to što je, na mig hora, otvarao zavesu kada bi se zvanični deo predstave završio.
Pored inspicijenta, i četvoro honoraraca kojima ugovori nisu produženi, takođe nisu mogli da uđu u pozorište.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari