Foto: © Pyramide Films via Capital Pictures / Film Stills / ProfimediaU filmu „Kokuho“, trosatnoj epskoj priči koja obuhvata pola veka iz života izmišljenog kabuki glumca, vidimo kako se ovaj tradicionalni oblik umetnosti polako povlači iz japanske popularne kulture.
Ono što je nekada bilo nacionalni interes – doduše uglavnom među srednjom klasom – sada se povlači u nišu, koju izvodi postarala grupa umetnika, „zamrznuta u vremenu“, piše CNN.
Kao u umetnosti, tako i u životu. Kabuki se danas muči u Japanu. Ovo klasično pozorište staro 400 godina, uvršteno na UNESCO listu, bori se da privuče publiku, prenosi N1.
Podaci koje je podelio Japanski umetnički savet pokazuju da je posećenost nacionalnim teatarskim prostorima značajno opala i da se nije vratila na nivoe pre pandemije.
Kabuki takođe ne uspeva da privuče nove ljude kao šegrte.
Istorijski gledano, glumačke dinastije obezbeđivale su stabilan broj izvođača, ali je poslednjih decenija država preuzela deo tereta.
Programi u Školi za obuku Nacionalnog teatra obučili su trećinu današnjih kabuki izvođača, ali je škola za svoj najnoviji dvogodišnji glumački kurs primila samo dva kandidata.
Tu na scenu stupa „Kokuho“.
Zasnovan na istoimenom bestseleru Šuičija Jošide, film u režiji Li Sanga-ila i sa Rjo Jošizavom u glavnoj ulozi, osvojio je publiku nakon premijere na Filmskom festivalu u Kanu u maju.
U Japanu, film je u bioskopima već šest meseci i zaradio je 111 miliona dolara, postavši najprofitabilniji japanski igrani film svih vremena, čime je doprineo već najboljoj godini japanske bioskopske blagajne od 2019.
Međunarodno, film dobija zamah kao japanski kandidat za Oskara za najbolji strani film, a nedavno je počeo da se prikazuje i u američkim bioskopima.
Šta je kabuki?
Kabuki je tradicionalni japanski pozorišni oblik star više od 400 godina, poznat po izrazito stilizovanoj glumi, raskošnim kostimima i teškoj šminki, dramatičnim pokretima i specifičnom načinu pripovedanja. Dramatične scene prate tradicionalni instrumenti poput šamisena. Pripovedanje i pevanje su važan deo izvedbe.
Film je glavna tema razgovora među kabuki izvođačima u Tokiju, prema lokalnim izveštajima. Ali više od toga – on bi mogao da privuče novu publiku kabukiju.
„Iako ne postoje jasni podaci koji definitivno pokazuju uticaj filma, čini se da interesovanje za kabuki raste, posebno među mlađom publikom“, rekao je portparol Japanskog umetničkog saveta.
Kada je kabuki izvođač Nakamura Gandžiro IV (koji se pojavljuje u filmu i koji je ujedno obučavao ostale glumce za njihove kabuki scene) nastupio u Nacionalnom teatru zajedno sa rediteljem Lijem u septembru, 2.200 ljudi se prijavilo za 100 mesta, navodi Umetnički savet.
Nastojeći da iskoristi momenat, Umetnički savet podelio je flajere za svoj program za januar 2026. ispred bioskopa koji prikazuju film, pokrenuo prateću kampanju na društvenim mrežama i organizovao uvodne izvedbe kabuki remek-dela sa pristupačnijim cenama karata kako bi privukao nove gledaoce.
Li je rekao da je „veoma iznenađen“ „fenomenom“ koji je njegov film izazvao i onim što je učinio za kabuki u Japanu.
„Mislim da je deo razloga taj što postoji opšta potreba za lepim stvarima- Ne samo to – već gledanje ljudi poput (Jošizave) kako prevazilaze svoje granice da postignu nešto donosi mnogo radosti. Mislim da je ta lepota nešto zajedničko i filmovima i kabukiju“, rekao je.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


