gordan kičićFoto: Antonio Ahel/ATAImages07, decembar, 2022, Beograd - Promocija druge sezone serije "Mama i tata se igraju rata" u prisustvu glumaca i autorske ekipe odrzana je u mts Dvorani. Photo: Antonio Ahel/ATAImages

Gordan Kičić, glumac, reditelj i producent, jedan je od ovogodišnjih nominovanih za AFA nagrade, koje se dodeljuju u okviru novog Adriatic Film Festivala – regionalne manifestacije posvećene afirmaciji filmskih i televizijskih ostvarenja sa prostora bivše Jugoslavije.

AFA festival (Adriatic Film & TV Awards ili Adriatic Film & TV nagrade), koji je nastao iz okvira Sarajevskog filmskog festivala uz podršku Zagreba i Beograda, ima za cilj da stvori prostor u kojem će se ravnopravno predstavljati autori, glumci i produkcije iz celog regiona, čime se na simboličan način obnavljaju veze koje su kultura i umetnost oduvek uspevale da održe.

Kičić, koji je nominaciju zaslužio serijom „Mama i tata se igraju rata“, kaže da mu je posebno drago što je treća sezona prepoznata u konkurenciji regionalnih ostvarenja. Nakon uspeha na Sarajevskom filmskom festivalu i čak šest osvojenih nagrada za drugu sezonu, ovaj projekat još jednom potvrđuje da domaća produkcija može da spoji humor, emociju i društveni komentar.

U razgovoru za Danas, Kičić govori o značaju ovakvih priznanja, o ulozi umetnika u današnjem društvu i o svom novom projektu – predstavi „Oda radosti“, koju prvi put režira u Ateljeu 212.

Šta za vas znači lično biti nominovan na ovakvom festivalu, koji prepoznaje sve uspešne projekte iz regiona?

– Vrlo mi je drago zbog ove nominacije, jer je ovo već treća sezona i za sve tri smo bili prepoznati. Prvu nominaciju dobili smo još na Sarajevskom filmskom festivalu pre pet–šest godina, za najbolju komediju. Druga sezona donela nam je šest nominacija i svih šest nagrada, a sada se pojavio novi festival koji je, zapravo, proistekao iz Sarajevskog filmskog festivala, uz podršku Zagreba i Beograda – Adriatic Film Festivalu.

„Mama i tata se igraju rata“ nastavlja priču o Veljku i njegovoj porodici, ali unosi i nove društvene i emotivne dileme. Koliko vam je bilo važno da zadržite balans između humora i melanholije?

– Jeste, taj balans postoji od samog početka serijala — to je taj neki štim koji smo imali i koji smo dosledno zadržali do treće sezone. Svaka sezona bila je izazov za sebe, svaka na svoj način i smešna i zahtevna. Ova treća bila je jednako „čupava“ kao i prethodne dve – trebalo je da sve funkcioniše, da scenaristički bude snažno, da okupimo najbolje glumce, da se sve organizuje kako treba.

Zadovoljan sam kako je ispalo i mislim da smo ovom sezonom uspeli da zaokružimo priču u ovom trenutku. Možda će se jednog dana pojaviti nastavak, ali tek posle nekog zamišljenog vremena, kad se priča ponovo otvori na pravi način.

Kroz celu seriju provlači se motiv da je srednja generacija nekako omanula. Šta je po vama razlog tome?

– Pa, možda zato što su i generacije pre nas, da tako kažem, pomalo omanule. Ne bih želeo da generalizujem, ali u seriji sam Veljka postavio kao lik neuspešnog glumca upravo zato da bih mogao da pokažem taj prostor koji poznajem — svet umetnosti i glume — i da kroz njega ispričam priču o odgovornosti, neuspesima i iskušenjima koja taj poziv nosi.

Kroz taj lik pokušao sam da prikažem i ono što znam iz sopstvenog iskustva – koliko je teško baviti se ovim poslom, ali i koliko je zahtevno ostati odgovoran i u privatnom životu, u porodici i među bliskima. U tom smislu, serija govori o generaciji koja se našla između prošlog i sadašnjeg vremena, o ljudima koji pokušavaju da pronađu svoje mesto u okolnostima koje se stalno menjaju.

Da li mislite da je danas u Beogradu, odnosno Srbiji, biti umetnik posebno važan zadatak?

– Mislim da uloga umetnika uvek ima značaj i odgovornost, ali danas se možda posebno vidi koliko je teret izražen. Umetnici su oduvek govorili ono što misle, čak i kroz tuđe reči na sceni, ali iza toga stoji lična odgovornost. To nije ništa novo, ali današnje vreme nosi posebnu dinamiku i vidljiviju polarizaciju, što svakako postavlja dodatne izazove.

Kako gledate na poslednje društvene promene i angažman umetnika u javnom prostoru?

– Što se tiče reakcija na društvene promene i angažmana umetnika, mislim da je to sasvim normalno. Mi, umetnici, posmatramo svet oko sebe na objektivan i iskren način, jer se bavimo imaginacijom, ali smo istovremeno svesni gde i kako živimo. Taj poziv koji osećamo – da govorimo o onome što je važno – prirodan je deo naše profesije i ne vidim u tome ništa neobično. Svuda u svetu je slično: umetnici su tu da posmatraju, komentarišu i osvetle društvo.

Koji su vam trenutno profesionalni izazovi i projekti?

– Trenutno sam u probama predstave ‘Oda radosti’, koju prvi put režiram, po tekstu Fedora Šilija, u Ateljeu 212. To je vodvilj i, zapravo, prednastavak komadu ‘Noćna straža’ Fedora Šilija, koji već sedam godina uspešno igramo, i do sada se ovakav projekat kod nas nikada nije izvodio.

Ponuđeno mi je da istovremeno režiram i igram u predstavi, što je izazov, ali i velika zabava. Podela je sjajna – Gorica Popović, Tamara Dragičević, Stefan Bundalo, Marija Lješević, Đuro Brstina, Ivan Mihajlović i Mima Trifunović. I, naravno, ja. Mislim da će ovo biti veoma lep i uzbudljiv projekat, radujem se.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari