Foto: EPA-EFE/SEBASTIEN NOGIERMorgan Frimen je jedan od onih glumaca koji već decenijama donosi ozbiljnost i karakterističan glas mnogim ulogama.
Bilo da je narator u dokumentarcima ili glumi nezaboravne likove, Morgan Frimen je i sam veliki ljubitelj filma, piše Index.hr.
Za Frimena, dobar film nije nužno blokbaster, niti mora imati složene efekte. On traži priče koje govore o ljudima, odnosima i unutrašnjim borbama.
Filmove koji se pamte ne zbog akcije, već zbog osećaja koje izazivaju. U intervjuima za BBC, AFI i emisije poput „Inside the Actors Studio“, otkrio je koji su mu filmovi posebno prirasli srcu i koje bi preporučio svima da pogledaju.
Kum (The Godfather, 1972)
Morgan Frimen je više puta izjavio da često gleda „Kuma“ jer ga smatra besprekornim u svakom aspektu – režiji, scenariju i glumačkim izvedbama.
U intervjuu za „AFI’s 100 Years…100 Movies“, rekao je da je „Kum“ film koji „postavlja standarde za sve druge filmove koji se usude obrađivati temu moći, porodice i morala“.
Prema Frimenu: „To nije samo priča o mafiji. To je priča o lojalnosti, izdaji i ceni moći. Jedan od retkih filmova koji ne gubi snagu ni nakon desetog gledanja.“
Tačno u podne (High Noon, 1952)
U razgovoru za „The Guardian“, Frimen je rekao da je „Tačno u podne“ film koji ga je kao mladog glumca naučio šta znači imati unutrašnju moralnu borbu na ekranu.
Divio se Gari Kuperu, koji je u ulozi šerifa prikazao tihu odlučnost, a cela priča o pojedincu koji se suočava s opasnošću dok ga društvo napušta ostavila je dubok utisak na Frimana.
„Taj film pokazuje kako izgleda istinska hrabrost. Kad znaš da ćeš ostati sam, a svejedno ne odustaješ“, rekao je glumac.
Memento (2000)
U intervjuu za NPR, Morgan Frimen je istakao kako ceni inteligentne narativne konstrukcije, a „Memento“ ga je potpuno osvojio svojom nelinearnom strukturom.
Rekao je da ga je film Kristofera Nolana naterao da „ponovo razmisli o tome šta sve film može biti“ i da ga je oduševila ideja da publika do kraja ne zna šta je istina.
„Nolan vas tera da razmišljate. Taj film je poput zagonetke koju ne možeš pustiti iz ruku“, komentarisao je Friman.
Amadeus (1984)
Za Frimena, muzička drama „Amadeus“ nije samo film o Mocartu, već o ljudskoj prirodi, zavisti i boli kada neko prepozna genijalnost, ali zna da je nikada neće dostići.
U razgovoru za „Inside the Actors Studio“, rekao je da ga je izvedba F. Mareja Abrahama duboko dirnula i da je reč o filmu koji ga emocionalno iscrpi svaki put kad ga pogleda.
„To je film koji pokazuje kako nas sopstvena ograničenja mogu uništiti iznutra. Genijalno i bolno“, rekao je glumac.
2001: Odiseja u svemiru (2001: A Space Odyssey, 1968)
Frimen, koji je producirao više dokumentaraca o svemiru, uključujući seriju „Through the Wormhole“, kaže da je ovaj film jedan od ključnih razloga zašto se zaljubio u svemirsku tematiku.
Smatra ga „ne samo filmom, već iskustvom“, a posebno ističe vizuelnu vizionarnost i muziku koja „hipnotiše“.
Čovek-slon (The Elephant Man, 1980)
U razgovoru za „Time Magazine“, Morgan Frimen je rekao da ga je ovaj film „potpuno slomio“ i da je to jedan od retkih filmova uz koje otvoreno plače.
Priča o Džonu Meriku, čoveku s teškim deformacijama, za njega je snažno podsećanje na to koliko malo empatije zna postojati u društvu i koliko je dostojanstvo važno, bez obzira na izgled.
„Nikada ne zaboraviš njegov glas kad kaže: ‘Ja nisam životinja’. Taj trenutak me proganja još uvek“, rekao je Frimen.
Ubiti pticu rugalicu (To Kill a Mockingbird, 1962)
U više intervjua Frimen je rekao da je ovo film koji bi trebalo prikazivati u školama širom sveta.
Smatra da je Gregori Pek kao Atikus Finč jedan od najvažnijih prikaza pravednosti u filmskoj istoriji. Film mu je važan i lično, jer je odrastao u doba rasne segregacije u SAD-u.
„Taj film pokazuje šta znači biti moralna osoba u nemoralnom vremenu. A to je lekcija koju nikad ne smemo zaboraviti“, rekao je glumac.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


