Foto: Nebojša BabićNovi rad Andreja Josifovskog, alijas Pijaniste, „Prekrajanje“, u kojem je na kolovozu oko Generalštaba iscrtao makaze, budući da aktuelni režim upravo tako – varvarski, kao po šablonu – iseca deo po deo Beograda, osvanuo je juče kod čuvenog zdanja Nikole Dobrovića bombardovanog 1999. godine, koje se sada nizom protivzakonitih radnji priprema za rušenje kako bi se na tom mestu sagradio hotelski kompleks u vlasništvu američkih investitora.
Za ovu intervenciju profesor na Arhitektonskom fakultetu i umetnik Andrej Josifovski – Pijanista ponovo se maskirao u radnika Javnog komunalnog preduzeća Beograd i, opremljen žutim prslukom i sprej-bojama, kao što se da videti u filmu koji prati proces stvaranja „Prekrajanja“, hitrim potezima iscrtao je makaze, kao i „stensil“ sa porukom: „Mama, istoriju brišu gubitnici.“
Upitan da li je bezbedan dok radi, budući da se čitava akcija odvijala, kako deluje na filmu, u najprometnijim ulicama Beograda – Kneza Miloša i Nemanjinoj – Pijanista odgovara: „Ko je u ovoj državi bezbedan, čak i na najbezbednijem mestu?!“
„Prekrajanje istorije je, pre svega, stvar većinske vlade i skupštine, a Beograd je prestoničko mesto, te je i ‘normalno’ da se u tome ovde i prednjači. Većina je većina, te bi bilo čudno da, kada su već na ruci, zaobilaze centar koji vredi najviše (a)poena“, kaže Pijanista za Danas povodom svog novog rada.
O tome kako vidi poslednji potez ministra kulture Nikole Selakovića, koji se nije pojavio na juče zakazanom saslušanju u Tužilaštvu za organizovani kriminal, na koje je pozvan kao osumnjičeni u slučaju Generalštab, kao i povodom njegove izjave za televiziju Informer da će doći „kada može“ i da je „imao pametnija posla nego da dolazi tada“, Pijanista kaže da je ministar pravnik imun na zakon.
„Ministar kulture svakako ima pametnija posla kojima bi trebalo da se bavi, umesto da se odaziva TOK-u, ali on je pravnik imun na zakon, koji lako može da se pozove na umetničku slobodu izražavanja“, konstatuje Pijanista.
Na pitanje Danasa poštuje li saobraćajne propise dok stvara na kolovozu, Pijanista odgovara potvrdno, dodajući da zakon ulice nikome ne garantuje sigurnost.
„Ja se strogo pridržavam saobraćajnih propisa, ali zakon ulice nikome ne garantuje sigurnost i zato priprema za nastup uvek mora da bude temeljna, a sama izvedba jako brza. Uostalom, ovde je cajtnot prva i najvažnija odrednica umetničkog doživljaja ulice.“
Imajući u vidu da se „Prekrajanje“ donekle nadovezuje na njegov rad „Preobraženje“, te na pitanje kako bi voleo da glasi naslov naredne umetničke intervencije i čemu bi bila posvećena, Pijanista kaže da to nikad ne zna unapred.
A što se tiče naslova, dodaje: „Oni ga krste umesto mene svaki put.“
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


