Bitef teatar posle godinu dana ponovo je u svojoj kući, rekao je juče na konferenciji za novinare u Bitef art kafeu, upravnik pozorišta Nikita Milivojević, najavljujući novu sezonu.
Svoje predstave igrali su van zgrade Bitef teatra koja se, prema Milivojevićevim rečima, malo renovirala, krov iznad scene sada ne prokišnjava, pa se i oni koji većinu svog vremena provode na sceni osećaju dostojanstvenije, dodao je. Igranje na drugim scenama i koprodukcija sa drugim pozorištima nisu tek posledica ovog problema, većsu, istakao je Milivojević, način na koji Bitef teatar želi da gradi svoju repertoarsku politiku.
U slučaju predstave „Rozenkranci i Gildenstern su mrtvi“, kojom počinje sezona u Bitef teatru, koproducenti su bili Pozorište mladih iz Novog Sada i Kulturni centar iz Inđije, a svoju premijeru ova predstva imala je u avgustu u Vili Stanković, zapravo zamku u Čortanovcima gde su se pomenuti teatri sreli na pola puta. Beogradska premijera čuvenog teksta Toma Stoparda, u režiji Jovana Grujića, odigraće se 7. novembra na sceni Bitef teatra od 20 sati. „Rozenkranci i Gildenstern“ zapravo su radnja Šekspirovog „Hamleta“ iz perspektive ova dva junaka. Prema Grujićevim rečima, Stopardova drama jedan je od najboljih pozorišnih tekstova, čija je tema uvek aktuelna. „Mali“ čovek misleći da o nečemu odlučuje i da se pita, često shvati da ne drži konce u svojim rukama. Dok se prispituju gde su i šta rade, Roz i Gil, kako zovu jedan drugog od milošte, pokušavaju da „uhvate priključak“ u suludom okruženju, jer Danska je brod koji tone, a to je i ovdašnja prespektiva poslednjih 20 godina. Tekst je složen, dodao je Grujić, u njemu su sadržani i apsurd i egzistencijalizam, pa je moguće da se reditelj nađe i na pogrešnom tragu. Grujićje tekst „čitao“ kao surovi realizam iz koga onda izbijaju apsurdne situacije. Crni humor je u pitanju, istakao je on, onaj na engleski način. U predstavi igraju Miljan Prljeta, Jugoslav Krajnov, Ivan Tomašević, Vladimir Ćirković, Anđela Stamenkovići drugi. Scenograf je Saša Senković, a kostimograf Momirka Bailović.
Pozorište koje je letos gostovalo i na scenama u Novom Sadu, Nišu, Somboru, predstavljajući svoj repertoar, ali i festival Bitef, pored „Rozenkranca i Gildensterna“, ima još jednu napravljenu koprodukciju za novu sezonu – „Nenagrađeni ljubavni trud“, a sprema se i Ibzenova „Gospa s mora“ u režiji Stevana Bodrože. Svi ovi tekstovi klasika su koja se retko izvodi u domaćim pozorištima (nije ih bilo poslednjih 20, 30 godina), ali je u Bitef teatru ona protumačena na bitefovski način.
Od nove godine, što je zbog budžeta praktično nova pozorišna sezona, rekao je Milivojević, 90 odsto predstava biće takođe koprodukcije – najavljeni su Konstanca Makras i Šaubine iz Dizeldorfa. Sardanja sa svetom, približava Bitef teatar Bitef festivalu od koga, kazao je Milivojević, „kradu“ kontakte, i sve više će se kretati u tom pravcu.
Medenici uručeno Tanjugovo Zlatno pero
Nagrada Tanjuga Zlatno pero za najbolju pozorišnu kritiku o predstavama 42. Bitefa uručena je juče Ivanu Medenici za kritiku „Trijumf teatra bez glumca“, objavljenu u nedeljniku Vreme o predstavama „Sonja“ Alvisa Hermanisa, „Persijanci“ Dimitrija Gočeva i „Štifterove stvari“ Hajnera Gebelsa. SEEcult.org
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


