Sanja Kojić Mladenov: Izbor za Bijenale kao svetkovina lojalista u zamišljenom Ćacilendu na Đardinima 1foto Gordana Nonin Danas

Istoričarka umetnosti Sanja Kojić Mladenov ocenjuje za Danas da je izbor Predraga Đakovića i njegovog rada „Preko golgote do vaskrsa“ za predstavljanje Srbije na 61. Bijenalu umetnosti u Veneciji samo „logičan sled stvari“, imajući u vidu način na koji Ministarstvo kulture poslednjih godina vodi kulturnu politiku.

Podseća da se „nekada polemisalo o nedovoljnoj vidljivosti umetnica u paviljonu“, dok se danas, kako kaže, „to čini kao daleka fantazija“.

Uprkos burnim reakcijama stručne javnosti, iz Ministarstva kulture, kao i od konkursne komisije, i dalje nema zvaničnog objašnjenja odluke niti bilo kakve komunikacije sa javnošću.

Kojić Mladenov, koja je bila kustoskinja Paviljona Srbije 2011. i Paviljona Severne Makedonije 2022. godine na istom događaju, smatra da takav pristup ne iznenađuje.

„Kad Ministarstvo kulture raspiše konkurse za savremeno stvaralaštvo i nakon toga ne objavi nikakve rezultate, ignoriše i prekine komunikaciju sa umetničkom scenom, u međuvremenu se bavi promovisanjem upitnih nacionalnih vrednosti i retradicionalnih politika, uz ostale postupke ministra, recimo po pitanju Generalštaba, onda je svakako jasno da je izbor predstavnika za venecijansko bijenale samo logičan sled stvari, kopija načina upravljanja i rešavanja problema ostalih državnih instanci“, ističe ona.

Sagovornica Danasa dodaje da nije iznenađujuće ni to što Ministarstvo nije objavilo saopštenje o izboru predstavnika, niti bilo kakve informacije o toku procedure.

„Ne čudi ni to što nema zvaničnog saopštenja članova žirija o metodologiji rada, postavljenim kriterijumima, izveštaju o drugim aplikacijama, sačinjenom užem izboru prijava, što je bila dosadašnja praksa. Sve deluje kao da su pronađene institucije i pojedinci koji bi ideju ministarstva promovisali i formalno podržali sa jasnom intencijom da se zadovolje kriterijumi interesnih grupa, da se priredi ‘svetkovina’ u okviru užeg kruga lojalista, u nekom zamišljenom ćacilendu, ali sada na Đardinima u Veneciji“, navodi Kojić Mladenov.

Prema njenim rečima, ovogodišnji izbor svedoči o nameri da se izbegnu „politički nezavisni i osvešćeni autori“, te da se i na međunarodnoj sceni projektuje simbolička moć aktuelne vlasti.

„Biografija samog autora, kao i njegova umetnička praksa, svojim konceptom i vrednostima koje zastupa, istovremeno je pravi reprezent narativa aktuelne vlasti. Religijsko-patrijarhalni koncept, likovna estetika prošlih vremena, umetničke aktivnosti u okviru pozadinskih organizacija kada je savremena umetnost u pitanju, ali sa direktnim uticajem aktuelnih političkih struktura. Nekada smo vodili polemike o nedovoljnoj vidljivosti umetnica u paviljonu, a sada se to čini kao daleka fantazija“, zaključuje  Sanja Kojić Mladenov.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari