Najbolji novi nemački sastav autentične krautrock škole, izdanak proslavljene scene iz Diseldorfa – grupa Stabil Elite nastupiće večeras od 21 čas u Klubu Doma omladine Beograda. Koncert organizuju DOB i Disco Not Disco, live act podrška biće Nenad Marković aka 33-10-3402, a ulaznice po ceni od 400 dinara mogu se kupiti na blagajni DOB.
Gitarska muzika koja je doživela transformaciju kroz elektronsku muziku, pa se vratila gitarama – nova umetnička estetika unutar rok kulture – to su Stabil Elite. Nakon kompilacijskih doprinosa diseldorfskoj izdavačkoj kući „Themes for Great Cities“ i američkoj izdavačkoj kući „Mathematics“, momci iz rajnske oblasti proslavili su svoj debi sa Gold Ep, i prvim albumom benda septembra 2011. godine. Nedavno su Stabil Elite (uz druge umetnike) fotografisani od strane Andreasa Gurskog za „Salon des Amateurs“ u saradnji sa Groove magazinom, a bili su takođe i deo naslovne priče De:Bug magazina o Diseldorfu u oktobarskom broju iz 2010. godine, što ih je učinilo modernim „underground“ poznatim ličnostima. Povodom beogradskog koncerta, momci iz ovog benda odgovorili su nam na nekoliko pitanja.
- Kažite nam nešto o krautrock sceni u Diseldorfu i Nemačkoj uopšte, da li ona još uvek postoji?
Ne bi se moglo reći da danas postoji takva scena. Britanski novinari su nemačku muziku nazivali „kraut“ pre mnogo godina. Bendovi kao što su Birth Control, Can, Guru Guru, pa čak i Kraftwerk, bili su deo onoga što se zvalo krautrock. Mnogi od njih su upravo iz Diseldorfa, kao Kraftwerk, Neu! i La Dusseldorf. Sigurno je da je taj pravac deo muzičke istorije Diseldorfa i Nemačke, ali sada više nije toliko prisutan. Mislim da mladim ljudima kraut danas ne znači mnogo, iako još uvek ima onih koji su inspirisani nemačkom muzikom iz tog vremena.
- Sa tom pričom je povezano i ime vašeg benda?
Ime potiče iz nemačkog filma „Das Millionenspiel“ iz 70-ih godina, koji je režirao Tom Toelle, a muziku je napravila grupa Can, koja je svrstavana u krautrock bendove. Mi smo taj film gledali 2003. i bili smo potpuno impresionirani konceptom. Tada bend zapravo i nije postojao, ali smo shvatili da moramo tako da se zovemo kada budemo svirali zajedno. To i nije bila odluka, bio je to zaključak. Jednostavno, za nas nije bilo drugog izbora.
- Predstavljate novu umetničku estetiku unutar rok kulture – kombinaciju elektronike i gitara?
Upravo tako, u pitanju je kombinacija elektronike i gitara, ali isto tako koristimo i bilo koji drugi instrument ili audio-zapis koji nam se dopadne – bilo da su to sintisajzeri, klavir, vokali ili neki egzotičniji zvuci. Uvek tragamo za odgovarajućim zvukom koji bi se uklopio u određenu pesmu ili njen deo. Kad nam se učini da se nešto uklapa, jednostavno ga i iskoristimo.
- Koliko su u toj kombinaciji bitne reči pesama?
Reči ubacujemo tamo gde moraju da se ubace. Ponekad same vokale bez stihova koristimo na isti način kao i instrumente, a nekad neka pesma ne bi bila interesantna bez reči. Zapravo taj osećaj za liriku donosi energiju koja nekad nedostaje samoj muzici.
- Koji vas bendovi inspirišu?
Trenutno je to Kejt Buš. Njen novi album je odličan i ona je veoma inspirativna ličnost.
- Kako će izgledati vaš beogradski koncert?
Možete očekivati i budućnost i prošlost muzičke istorije. Čućete izbor pesama koje smo stvarali tokom poslednje tri godine, a mi jedva čekamo da vam ih predstavimo.
Avangardni momenti nemačke muzike
U poslednje tri godine članovi benda Stabil Elite Lucas Croon, Nikolai Szymanski i Martin Sonnensberger kreirali su čitav kosmos vožnji bas linija, plešućih ritmova i treperavih električnih gitara. Koristeći iste tekstove sa dvosmislenim značenjem, analogne sintisajzere i ledeno kuckanje kompjutera, oni oživljavaju krautrock i druge avangardne momente nemačke muzike.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


