Intervision, foto: Not supplied / WillWest News / ProfimediaKada kantautor B Howard ovog meseca stane na scenu u Moskvi, pisaće istoriju. 20. septembra, umetnik rođen u Los Anđelesu, postaće prvi koji će predstavljati SAD na oživljenom Intervision Song Contestu, kulturnom spektaklu koji je istovremeno nostalgični povratak i moderna geopolitička strategija.
Dok je Evrovizija poznata po širenju svojih geografskih granica čak do Australije, ruski alternativni konkurs predstavlja potpuno drugačiji pristup međunarodnoj promociji.
Rusija je odlučila da ponovo aktivira brend Intervision, koji je uglavnom bio u zastoju od 1980, osim kratkog pokušaja 2008. godine.
Ova odluka sledi nakon što je Rusija izbačena sa Evrovizije zbog invazije na Ukrajinu 2022. godine, čime je izgubila pristup platformi koja je decenijama služila kao važan alat kulturne diplomatije.
Na zvaničnom sajtu Intervision-a piše: „Svetski poznati muzički događaj se vraća u Rusiju“ – ali konkurs je zapravo nastao u 1960-im u Čehoslovačkoj. Originalni cilj bio je drugačiji. „Ideja Intervision-a tada nije bila ono što Rusi predstavljaju danas“, objašnjava istoričar Din Vuletić, koji je detaljno istraživao ovaj konkurs.
Prva serija takmičenja (1965–1968) bila je dizajnirana da približi istok i zapad. Čehoslovačka televizija je čak nudila saradnju organizatorima Evrovizije, ali je predlog odbijen. Konkurs je uključivao izvođače sa zapada i istočne Evrope, uključujući pobednike Evrovizije, kao što su Sandie Shaw i Udo Jürgens, koji su nastupali u intervalima.

Poljska je tokom druge iteracije (1977–1980) još više proširila međunarodni karakter, uključujući umetnike iz Japana, SAD i Kanade. Oba takmičenja su u osnovi bila komercijalna – organizatori su želeli da privuku pažnju zapadnih izdavačkih kuća i lansiraju karijere izvođača poput Karela Gota, koji je postao najveća pop zvezda Čehoslovačke.
Sovjeti, međutim, nisu bili naročito zainteresovani za rane konkurse – sa ogromnim domaćim tržištem, Intervision im nije bio neophodan za širu publiku, piše Gardijan.
Zašto je sada predsednik Rusije Vladimir Putin toliko uključen u ovaj projekat? On je u februaru ove godine vratio konkurs u život predsedničkim dekretom. Promene na Evroviziji od kraja Hladnog rata, uključujući širenje na bivše sovjetske republike i komunističke zemlje, dovele su do toga da Evrovizija postane platforma za afirmaciju evropskog identiteta i liberalnih vrednosti, uključujući prava LGBTQ+ zajednice.
Intervision se sada vidi kao „kulturni kontrapunkt“ Evroviziji – odgovor na „zapadnu kulturnu dominaciju“. Pored političkog aspekta, konkurs ima i praktične izazove: učesnici dolaze sa više kontinenata, što otežava praćenje uživo i glasanje.
Zemlje koje učestvuju uglavnom su neutralne ili podržavaju ruski stav prema Ukrajini – uključuju Belorusiju, Kazahstan, Venezuelu, Kubu, Katar i Srbiju. SAD će takođe učestvovati, dok Ukrajina neće.

Ipak, publika nije naročito oduševljena. Na društvenim mrežama, Intervision ima malo pratilaca, dok Evrovizija broji milione. Mladi obrazovani Rusi, koji traže modernu muziku, verovatno neće prihvatiti konkurs koji promoviše konzervativne vrednosti.
Iako Moskva može predstaviti Intervision kao kulturno takmičenje, praktična realnost pokazuje da će ovaj projekat imati težak zadatak da privuče globalnu publiku.
Većina evropske publike neće moći da prati događaj, dok ostaje da se vidi da li ruski alternativni konkurs može postići značajan međunarodni uticaj.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


