Liniju posle koje muzička industrija i šoubiznis neće više nikada biti isti prva je prešla jedna od najvećih diskografskih kuća Merkjuri rekords, koja je objavila da prestaje da na kompakt diskovima objavljuje singl izdanja, a da će to u skorije vreme učiniti i sa albumima svih izvođača. Muzička kuća pod čijim su okriljem svetske zvezde poput Eltona Džona, U2, Arcade Fire, Killers objavila je da je 2010. godinu završila sa višemilionskim gubitkom kada su u pitanju singl izdanja, a pošto i prodaja albuma na kompakt diskovima drastično opada ubuduće će se preorijentisati samo na prodaju digitalnih izdanja putem interneta.


– Ne čudi me što je renomirana diskografska kuća Merkjuri rekords rešila da odustane od objavljivanja izdanja na CD formatu. To je samo rezultat dugogodišnjih strukturalnih promena u svetu muzičke industrije, gde je diskografija kao stub industrije potpuno propala zbog dolaska novih tehnologija, interneta, koje su potpuno promenile način na koji se muzika proizvodi, promoviše i distribuira korisnicima. Da je diskografska industrija u njenom klasičnom obliku mrtva videlo se pre nekoliko godina kada je grupa Radiohead svoj album stavila na internet za slobodan daunloud, sa napomenom obožavaocima da ako žele mogu da ostave neki novac kao naknadu umetnicima, ali ako nemaju ili ne žele, onda ne moraju ništa da plate. Kada su posle nekoliko meseci pogledali stanje na računu shvatili su da su dobili više novca nego što su ikada dobili od diskografa za prodaju prethodnih CD izdanja – objašnjava Srđan Stojanović iz londonske diskografske kuće Adrijatik mjuzik International.

Dragan Šaranović iz domaće diskografske kuće Hanter mjusic naglašava da će nedostatak kompakt diska prvi osetiti kolekcionari:

– Odavno se tako nešto očekivalo, samo je bilo pitanje ko će to prvi uraditi. I kod nas je manje-više već došao momenat da se neka od boljih domaćih muzičkih ostvarenja preuzimaju sa interneta. Ranije je šoubiznis pratio muzičku industriju, a sada je došao momenat da je muzička industrija primorana da prati korak za šoubiznisom. Centar pažnje i prihoda se jednostavno premestio. Verujem da će ovaj potez prvi osetiti kolekcionari koji više neće moći da nabave muziku u obliku fizičke, materijalne stvari i da je kao takvu čuvaju. Pravi ljubitelji muzike nisu možda sada ni svesni koliko će u stvari biti uskraćeni za prelistavanje, za miris farbe na novoj ploči, disku… – smatra Šaranović i dodaje da će se verovatno i kompakt disk za jednu ili više decenija vratiti u upotrebu kao što se sada u vidu „retro stvari“ ponovo štampaju vinili.

Petar Janjatović, jedan od najvećih rok novinara nekadašnje Jugoslavije, a danas predstavnik slovenačke diskografske kuće Dalas rekords, ostavlja prostor da objava Merkjuri rekords može biti i marketinški trik.

– Iako je to na neki način bilo očekivano, ipak je iznenađujuće. Dozvoljavam i da je u pitanju mogućnost marketinškog iznuđivanja tipa „kupujte diskove kako vam ubuduće ne bismo muziku prodavali samo u digitalnom obliku preko interneta. Sa druge strane, takva prodaja muzike jeste budućnost i to neizbežna. Ne verujem da će u potpunosti nestati diskovi i oni će sigurno opstati kod malog broja kolekcionara, onih koji kao ja vole i da imaju u rukama muziku koju slušaju. Pitanje je samo koliko će još interesovanje za takozvanim fizičkim oblicima nosača zvuka postojati, odnosno da li će za pet, 10 ili 50 godina zavladati generacije koje su naučile da muzika može da postoji jedino na hard disku… Nema sumnje da će se promeniti karta istorije muzike. I Dalas rekords kao i cela svetska muzička industrija suočava se sa smanjenjem prodaje, drastičnim padom tiraža. Veliki problem je što je u Srbiji već dugo nerešen status daunlouda muzike sa interneta i dok se to zakonski ne sredi teško da ćemo prelaziti na takav oblik. Srbi su navikli da besplatno preuzimaju muziku sa interneta, a postoji ona stara mudrost da „prilika čini lopova“. Mada, od kako smo u septembru prošle godine otvorili CD shop u Beogradu, iznenađuje me da još uvek ima ljudi koji vole da uđu u radnju, prelistavaju diskove, biraju šta im nedostaje u kolekciji – tvrdi Janjatović.

Aleksandar Arežina, novinar koji prati tokove u muzičkoj industriji, smatra da su domaći izvođači najviše pogođeni odlaskom CD-a u muzičku istoriju.

– Smrt CD-a je dugo očekivana i kada se uskoro konačno desi malo kome će nedostajati, za razliku od vinila koji je ljubiteljima muzike odvajkada prirastao srcu. Od početka tranzicije ovde nažalost nije mnogo urađeno na polju legalnog preuzimanja muzike sa interneta, a ne verujem ni da će se u skorije vreme zakonski rešiti taj problem. Zbog toga ne očekujem da će narednih par godina domaći izvođači moći da zarađuju prodajom albuma, što će sigurno uticati na našu muzičku scenu – zaključuje Arežina.

Zaslužena kazna za diskografske kuće

– Od početka osamdesetih do današnjih dana, a to je već skoro tri decenije od početka digitalne revolucije, diskografi nisu umeli da pronađu novi metod distribucije, naplate i promocije koji bi im omogućio dalji rad. A to je zbog toga što nisu mogli da se pomire da više neće imati monopol već da će prihode morati da dele na mnogo ravnopravniji način sa muzičarima, a da kupcima daju proizvod koji je bolji, a jeftiniji nego ranije, kao što se radi u svim drugim industrijama. Na kraju bih hteo da kažem da je zapravo to što se desilo sa diskografskom industrijom u stvari neka vrste zaslužene kazne za više od 50 godina koliko je diskografija uživala u monopolu, eksploatišući nemilosrdno i muzičare i diskofile – naglašava Srđan Stojanović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari