THE SANDMAN, Netflix / Everett / ProfimediaFantastična serija The Sandman se vratila – ali samo još jednom, da bi se završila.
Posle duge pauze, Sandman, serija koja je adaptacija kultnog stripa Nila Gejmena konačno privodi kraju priču o Morfeju, kralju snova, i njegovoj večitoj potrazi za ravnotežom između haosa i smisla.
Kada je The Sandman premijerno prikazan na Netfliksu u avgustu 2022. godine, obožavaoci Gejmenovog stvaralaštva konačno su dočekali ono što je godinama delovalo kao nemoguća misija – dostojnu ekranizaciju jednog od najznačajnijih stripova svih vremena. Sada, tri godine kasnije, serija se vraća kako bi zatvorila krug i zaokružila priču o Morfeju, poznatom i kao San (Tom Steridž), dok pokušava da obnovi svoje carstvo snova – The Dreaming – i izgladi odnose sa svojom haotičnom božanskom porodicom, poznatom kao The Endless.
Još 1996. godine, kada je završio ceo serijal, Nil Gejmen verovatno nije mogao da predvidi koliki će uticaj The Sandman ostaviti na generacije čitalaca.
Ali sada, kako se i televizijska verzija priče bliži svom kraju, nemoguće je ne primetiti sličnosti između Gejmenovog melanholičnog opusa i emocionalne putanje samog Sna.
Uostalom, Morfej je delimično modelovan po samom autoru – i kako god da serija zaranja u svetove bogova, čudovišta i smrtnika, jasno je da gledamo Gejmenov alter ego u pokušaju da razume i oprosti sebi. Ako je moguće.

Priča o iskupljenju – i kraj jedne ere
Prema zvaničnom sinopsisu koji prenosi Variety, u drugoj sezoni „San mora da donese jednu nemoguću odluku za drugom kako bi spasao sebe, svoje kraljevstvo i svet budnih od katastrofalnih posledica sopstvenih grešaka iz prošlosti. Na tom putu, moraće da se suoči sa starim prijateljima i neprijateljima, bogovima, čudovištima i običnim smrtnicima. Ali put ka iskupljenju pun je neočekivanih obrta – i možda ga košta svega.“
Druga sezona ujedno je i poslednja. Alan Hajnberg izjavio je da je upravo ta činjenica omogućila ekipi da sve unapred isplanira i iskoristi budžet i vreme do maksimuma. „Znali smo da nam je ovo poslednja prilika da svi zajedno radimo na ovoj ludoj i emotivnoj priči, pa smo želeli i da uživamo u procesu“, rekao je Hajnberg za Tudum.

Bonus epizoda: Smrt kao nežni kontrapunkt večnosti
Posebno iščekivana epizoda stiže 31. jula. Naslovljena The Sandman Presents: Death: The High Cost of Living, ova bonus epizoda fokusira se na jednu od najomiljenijih Gejmenovih kreacija – Smrt, sestra od Sna, koju glumi Kerbi Hauel-Baptist.
Inspirisana istoimenim trodelnim stripom iz 1993. godine, ova priča prikazuje dan kada Smrt postaje čovek kako bi provela vreme među običnim ljudima. Tokom te inkarnacije, upoznaje Sekstona (Kolin Morgan), tinejdžera koji razmišlja o samoubistvu. Njihovo neobično prijateljstvo razvija se u priču punu filozofskih i emotivnih nijansi, koja deluje kao poetska vinjeta, izdvojena iz glavne narativne linije, ali tematski u samom srcu Gejmenovog univerzuma.
Sam Nil Gejmen, izvršni producent serije, lično je uključen u realizaciju ove epizode, što dodatno pojačava očekivanja među fanovima.
Staridž kao San: tiha sila poslednjih epizoda
Tom Staridž ponovo briljira u ulozi Sna. Njegova izvedba je istovremeno uzdržana i duboko emotivna, a upravo to odražava paradoks same priče – san koji pokušava da postane čovek, a da pri tom ne izgubi suštinu.
Iako izgleda kao Robert Smit iz Cure, što ne čudi, jer je strip naastajao tih godina, San je veoma oubiljan i povremeno okrutan.
U završnim epizodama, gledamo kako se posledice njegovih vekovnih odluka konačno razrešavaju – od kompleksnih odnosa među večitima, do susreta sa smrtnicima koji su ga oblikovali. Ipak, uprkos snažnoj glavnoj liniji, autori su odlučili da uvedu i jedan ljubavni podzaplet između dva sporedna lika, što je naišlo na podeljene reakcije – neki smatraju da narušava dinamiku glavne priče, dok drugi u tome vide pokušaj emotivnog kontrapunkta.
Kraj za večite – i za gledaoce?
Ako ste već obožavalac ovog univerzuma, verovatno ste već odgledali sve dostupno ili upravo planirate da bindžujete ceo drugi tom. Međutim, ako tek planirate da uđete u svet Sna i večitih, imajte na umu da je priča ovde zgusnuta, možda i previše.
Kompresovanje čak 75 izdanja stripa u dve sezone zahtevalo je teške rezove, pa se neretko gubi ono što je The Sandman činilo toliko moćnim – njegova tiha kontemplacija, mračni lirizam, ali i filozofska dubina.
To ne znači da ova adaptacija nije vredna gledanja. Naprotiv. Vizuelno raskošna, glumački snažna i tematski hrabra, serija ipak uspeva da prenese duh originala – čak i kada forma počne da se lomi pod teretom veličine priče.
Ako ste voleli strip – gledaćete. Ako niste čitali strip – možda vas zavede vizuelni spektakl. A ako ste, kao i sam San, negde između stvarnosti i snova – The Sandman na Netfliksu vas čeka da zajedno završite ovu priču.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


