Vagnerovi "Tristan i Izolda" kao poslednji čin jednog muzičkog leta: Završen Festival Lanodijer 2025 1Foto: Anica Lazin

Na severu Kvebeka, u miru prirode između šume i otvorenog neba, Festival Lanodijer (Lanaudière) i ove godine bio je prostor za susrete između čoveka, umetnosti i vremena.

U svom 48. izdanju, festival je trajao od 4. jula do 3. avgusta i sabrao umetnike iz različitih delova sveta u 25 koncerata, u amfiteatru Fernan Lindze (Fernand-Lindsay) i obližnjim crkvama koje tokom leta postaju kamerne katedrale zvuka.

Ovogodišnji program bio je bogat kontrastima: od uznemiravajuće i snažne Orfove kantate „Carmina Burana“ u interpretaciji Rafaela Payarea i Simfonijskog Orkestra iz Montreala (OSM), do retko izvođene Monteverdijeve opere „Krunisanje Popeje“ (Incoronazione di Poppea), kojom je dirigovao Leonardo García Alarcón.

Vagnerovi "Tristan i Izolda" kao poslednji čin jednog muzičkog leta: Završen Festival Lanodijer 2025 2
Foto: Anica Lazin

Svoju kanadsku premijeru imao je kontra tenor Franko Fađoli (Franco Fagioli), a publika je sa entuzijazmom pozdravila povratak nekadašnjeg direktora Simfonijskog montrealskog orkestra, dirigenta Kenta Naganoa, koji je sa uobičajenom bravurom izveo Treću simfoniju Johanesa Bramsa.

Finale Festivala pripalo je Vagneru i koncertnom izvođenju opere „Tristan i Izolda“ — jednom od najzahtevnijih, najdužih i najintenzivnijih dela zapadnoevropske muzičke tradicije.

Opisujući prostor između želje i smrti, između pogleda i zatvorenih očiju i između ponosa i ljubavi, ovo delo ne prestaje da se otkriva onome ko ga sluša, kao i da nam ukazuje na tajne koje čuvamo u sebi.

U decembru 1854, pišući jednom prijatelju, Vagner objašnjava potrebu da muzikom ostvari neostvarivo i nedoživljeno: „Pošto nikada do sada nisam osetio istinsku sreću ljubavi, ovim delom želim da dosegnem do najlepšeg od svih snova, u kojem će se, od početka do kraja, ljubav ispuniti do zasićenja.“

Može se reći da je u tome i uspeo, jer se ovo delo smatra vrhuncem lirskog romantizma, i čak i njegovim limitom.

Montrealskim gradskim orkestrom (Orchestre Metropolitain) dirigovao je Yannick Nézet-Séguin, umetnički direktor ansambla, kao i muzički direktor Metropoliten opere u Njujorku i jedan od najuticajnijih dirigenata svetske scene.

Njegovo izvođenje Vagnerovog dela bilo je stilski precizno, sa puno nijansi: tonovi su disali, fraze rasle organski, a orkestar je zvučao kao jedno veliko, slojevito biće, istovremeno pokretljivo i sabrano.

Ne treba zaboraviti i izuzetne muzičare koji su do savršenstva izveli ovu veoma zahtevnu partituru.

U ulozi Izolde nastupila je američka sopranistkinja Tamara Wilson, čiji glas osvaja postojanošću i linijom koja uspeva da se odupre svim unutrašnjim, muzikom i tekstom nametnutim olujama.

Njena interpretacija je bila ozbiljna, bez teatralnosti, prožeta zrelošću koja nas u drugom činu uvodi u lucidni zanos.

Tristan je bio Stuart Skelton, tenor čija se snaga ne iscrpljuje u glasovnom volumenu, već u izrazu koji suptilno otkriva ranjivost.

Njihov dijalog odražavao je kompozitorovu veru da se potpuno i savršeno jedinstvo dva bića može postići samo u zagrobnom životu: „Posle naše smrti, ljubav će ostati.“

Ulogu Brangäne, Izoldine pratilje, tumačila je Karen Cargill, unoseći toplinu i ravnotežu u odnose na sceni, dok je Franz-Josef Selig kao Kralj Marke ponudio tumačenje koje ne traži sažaljenje, već razumevanje.

Kurvenala je pevao Christopher Maltman, sa dostojanstvom koje dolazi iz osećanja dužnosti i vernosti, ne iz patosa.

Bez scenografije i scenskog pokreta, u koncertnom formatu, sve se svodilo na zvuk – na ono što se ne vidi, ali se oseća i pamti.

U završnoj ariji, čuvenoj Liebestod, Tamara Wilson je, gotovo nepomično, izvela svoj monolog sa takvom smirenošću da se činilo da i vetar prestaje da duva kroz okolne borove.

Bila je to smrt kao rasplinjavanje, kao kraj i oslobođenje u istom dahu.

Publika, okupljena pod svodovima otvorene letnje pozornice, uzdržano je ćutala.

Aplauz je stigao tek kada je muzika zaista prestala – kao potvrda nečega što se ne završava lako.

Čak i kada se poslednji ton opere „Tristan i Izolda“ ugasi, neko čudno osećanje ispunjenosti i uzvišenosti ostaje neko vreme u čoveku, kao predeo svetlosti u svitanje, kao impresija posle neobičnog sna, kao verovanje da nas prava ljubav može odvojiti od sveta i poneti ka nepoznatom i uzvišenom.

Tako se završio Festival Lanodijer 2025: ne samo velikim muzičko-dramskim spektaklom, već tihim remećenjem uobičajenog, posle kojeg više ne možemo biti isti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari