Foto Radmila RadosavljevićPod sloganom Bitef je tamo gde se okupimo, na Fakultetu dramskih umetnosti večeras je svečano započeo 59. NeBitef, dokumentarnom predstavom „Proces Peliko“ čiji su autori Milo Rau i Servan Dekle, u izvođenju 30 naših vrhunskih glumica, glumaca, kao i kulturnih radnika i radnica, građanskih aktivista i aktivistkinja poznatih po svojim profesionalnim dostignućima, i angažmanu za bolje društvo.
U uzbudljivom i potresnom scenskom prikazu sudskog procesa silovateljima Francuskinje Žizel Peliko videli smo Svetlanu Bojković, Tihomira Stanića, Vesnu Trivalić, Nadu Šargin, Nebojšu Romčevića, Nikitu Milivojevića, Mariju Opsenicu, Milana Marića, Nedima Nezirovića, Jelenu Mijović, Minju Bogavac, Branislava Trifunovića, Milenu Radulović, Nelu Antonović, Jelenu Stupljanin, Ljiljanu Brailović, Miloša Vojnovića, Marka Grabeža…
„Proces Peliko“ traje 280 minuta, nastao je u produkciji Festivala u Avinjonu, gde je doživeo svetsku premijeru, i Bečkog festivala, i Beograd je tek treći grad u Evropi u kojem je izveden, ali sa domaćim izvođačima. Jer, kao što je poznato, Milo Rau i njegova predstava bili su nepoželjni za naš režim zbog njegovog govora protiv kompanije Rio Tinto na otvaranju prošlogodišnjeg Bitefa, zbog čega se ove godine i održava NeBitef.
Kroz javno čitanje spisa sa nedavno okončanog sudskog procesa, sirov dokumentarizam predstave „Proces Peliko“ svedoči o sistemu koji omogućava da porodično nasilje prođe nezapaženo. Francuskinja Žizel Peliko je odlučila da suđenje svojim silovateljima otvori za javnost, učinivši time da „sramota promeni stranu“.
Reditelj Milo Rau i dramaturškinja Servan Dekle vešto su prepoznali da, umesto estetike nadgradnje, takvom sudskom materijalu pre svega treba precizna dramaturška montaža. Ovaj oratorijum, besprizorno je cenzurisan od Odbora institucionalnog 59. Bitefa, ali je ipak pobednički predstavljen.
Milo Rau je došao u Beograd i „Proces Peliko“ postavio za scenu „Mata Milošević“ na FDU, u „domaćoj verziji“, zahvaljujući reditelju Milošu Loliću koji je ove godine izabran za novog selektora Bitefa, ali je zbog cenzure jednog od najavangardnijih i najangažovanijih reditelja u Evropi dao ostavku i ovogodišnje izdanje festivala organizovao kao gerilsko.
Cela ekipa ovog projekta ispraćena je višeminutnim stajaćim ovacijama i uzvicima bravo, dok je u holu FDU -a postavljen transparent „Sramota je promenila stranu“ .
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


