foto: R.Z./ATAImagesSa transparentom „Smena uprave. Odmah“, i štrajkom upozorenja, jer njihovi zahtevi koje su saopštili 3. oktobra još nisu ispunjeni, glumci Narodnog pozorišta okupljeni u Sindikatu Singlus, posle dva meseca i četiri dana vratili su se u svoju matičnu kuću u nedelju, 7. decembra.
U međuvremenu, igrali su neke od svojih predstava na drugim beogradskim scenama koje su im pružile gostoprimstvo, a ovim štrajkom lično su prišli publici – posle izvođenja opere „Rigoleto“, u foajeu pozorišta, ljubazno su delili flajere sa svojim zahtevima onima koji su bili zainteresovani da saznaju šta im kažu glumci.
I svi su uzeli (potpisnica ovih redova bila je svedok događaja), u tom kratkom kontaktu sa glumcima većina njih je izjavila da zna šta se dešava u Narodnom, a neki su im i aplauzom poželeli srećan povratak na njihovu scenu.
Pre ulaska u foaje, glumci su ispred zgrade saopštili javnosti zašto su i dalje u protestu: član koji zabranjuje javno iskazivanje političkog stava još uvek nije uklonjen iz Pravilnika o disciplinskoj odgovornosti koji je donela nova Uprava, nisu smenjeni ni Uprava ni Upravni odbor na čelu sa Dragoslavom Bokanom, kao ni Nikola Selaković, koji je još uvek ministar kulture. Zato će se njihov štrajk upozorenja nastaviti i narednih večeri na sceni, posle izvođenja predstava, iznošenjem transparenta „Smena uprave. Odmah!“…
Ali, ne „lezi vraže“: kao i 3. oktobra, Uprava NP se i 7. decembra opet latila „požara“ ne bi li nekako ućutkala i zaustavila glumce. Podsećanja radi, kada je Singlus najavio prvi štrajk upozorenja i zahteve glumaca, baš toga dana, 3. oktobra, uprava se odjednom dosetila opasnosti od dotrajale protivpožarne zaštite koju hitno treba rekonstruisati, i zatvorila NP, kako je saopštila, „na tri nedelje“. Tri nedelje su se protegle na više od dva meseca, i za to vreme sve druge službe su neometano radile, pozorište je bilo zatvoreno samo za glumce…
A u nedelju, 7. decembra, sa potpisom v.d. upravnika NP Dragoljuba Bajića, doneta je Odluka da prostor foajea, gde je Singlus najavio održavanje štrajka, „zbog aktuelnih mera zaštite od požara nije bezbedan za organizovano okupljanje umetnika i zaposlenih u kući“, iako je to isti prostor u kojem se okuplja publika da bi ušla u salu!
Da je Narodno trenutno u opasnosti i da bi moglo, ne daj bože da se zapali, moglo bi se pomisliti i zbog toga što je nekoliko dana pre ove odluke, 4. decembra, Uprava saopštila da se „svim zaposlenima u sklopu preventivne zaštite od požara nalaže da pristupe obaveznoj osnovnoj obuci i proveri znanja iz te oblasti koja počinje odmah, 8. decembra, a neprisustvovanje povlači disciplinsku odgovornost za težu proveru discipline“…
Jer, Uprava zvanično nije potvrdila da je sanacija protivpožarne zaštite završena i da je zgrada sada bezbedna, nije saopštila koji su radovi i na kojim mestima izvedeni i koliko su koštali, a kako su svedočili neki zaposleni, oni u ova dva meseca nisu primetili popravke i radove zbog kojih je zgrada morala da bude zatvorena…
Uprkos nezakonitoj Odluci od 7. decembra, glumci su u foajeu koji je „nebezbedan“ za njih održali svoj štrajk upozorenja, izjavili da se raduju povratku na scenu, ljudima koji vole i sa njima dele tu čaroliju, i da nastavljaju sa borbom do ispunjenja njihovih zahteva.
A u otužnoj političkoj farsi koju nova Uprava igra od leta, kada je imenovana, suvišno je pitanje za koga je, zapravo, Narodno sada „nebezbedno“, ko se plaši eventualnog „požara“, i za kim „zvona zvone“ u ovoj kući. Jer, kao što je poznato od antičkog doba, pozorište uvek pobeđuje, i glumci su uvek pobednici, i Narodno je uvek narodno!
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


