Foto: EPA-EFE/ALI HAIDERJedan dečački san je ostvaren – Lando Noris je postao šampion sveta u Formuli 1.
Ono što je bio cilj i velika želja dečaka rođenog 13. novembra 1999. godine u Bristolu, u Engleskoj, u nedelju je postao java.
Osvojenim trećim mestom na poslednjoj trci u šampionatu na VN Abu Dabija Noris je osvojio šampionsku titulu sa dva boda prednosti ispred četvorostrukog uzastopnog šampiona Maksa Verštapena (423-421).
Nakon 15. trke u šampionatu Landov timski rival Oskar Pjastri imao je čak 104 boda prednosti u odnosu na velikog takmaca Maksa Verštapena i 34 u odnosu na Britanca, a onda je krenula fantastična serija rezultata šampiona sveta.
Noris, doduše, nije imao mnogo sreće u drugom delu sezone.
U Kanadi se prilikom preticanja Pjastrija zakucao u bolid svog timskog kolege pa je trku završio pokraj staze.
U Holandiji mu je u 65. krugu otkazao bolid, pa je zbog kvara na istom odustao pre vremena iz trke i ostao bez ijednog poena.
Na kraju, u Las Vegasu, oba vozača Meklarena su diskvalifikovna nakon trke zbog tehničkog problema, pa je Landovo drugo i Oskarovo četvrto mesto u trci kao rukom odnešeno.
Naime, pregledom bolida nakon trke ustanovljeno je da su na oba Meklarenova vozila imala zaštitne ploče tanje od devet milimetara koliko je propisani minimum.

Ta informacija prosleđena je stjuardima zbog potencijalnog kršenja pravila 3.5.9.e, tehničkih regulacija.
Po pravilima, to je ozbiljan prekršaj, a nakon saslušanja vozača i predstavnika tima odluka o diskvalifikaciji je doneta jednoglasno.
Sve to je na fantastičan način koristio Verštapen, pa su u Abu Dabi došli tri kandidata za titulu.
Lando Noris je vodio u šampionatu sa 408 bodova, Maks Verštapen je bio drugi sa 396, a Pjastri treći sa 392 poena.
To je bilo prvi put u poslednjih 15 godina da se na poslednjoj trci sezone odlučuje budući šampion između čak tri takmaca.
Trku je najbolje odvezao upravo Noris koji je osvojio treće mesto koje je mu je u svakoj mogućoj kalkulaciji bilo dovoljno za prvu titulu šampiona sveta u Formuli 1 u karijeri.
Na taj način je postao 11. Britanac koji je postao šampion sveta Formule 1, a svojoj zemlji je doneo 21. pehar u istoriji (i dalje je u toj kategoriji neprikosnoven Luis Hamilton sa čak sedam trofeja).
Ujedno je omogućio Meklarenu da ponovo ima šampiona u svojim redovima, što se dogodilo prvi put od 2008. godine.
Biografija Landa Norisa
Lando Noris je čitav svoj život posvetio i podredio trkanju.
Kao inspiraciju za svoju trkačku karijeru sjajni Britanac navodi Moto GP legendu Valentina Rosija.
Njegov otac, Adam Noris je suvlasnik kompanije Hargreaves Lansdown i rangiran je na 610. mestu na listi bogatih Sandej tajmsa za 2022. godinu sa neto vrednošću od 200 miliona funti.
Njegova majka Siska Noris je iz regiona Flandrije u Belgiji i dala mu je ime „Lando“, za koje je Noris izjavio da nije inspirisano Landom Kalrisijanom iz Ratova zvezda.
Ima dve mlađe sestre i starijeg brata, Olivera, koji se takođe bavio kartingom na takmičarskom nivou do 2014. godine.
Noris ima i britansko i belgijsko državljanstvo i govori malo flamanskog holandskog.
U ranom detinjstvu, Noris je pokušao da jaše konje, zatim vozi kvadove i motocikle pre nego što je prešao na karting nakon što ga je otac odveo da gleda nacionalno britansko prvenstvo u kartingu sa sedam godina.
Karting je vozio od 2008. do 2014. godine, a zatim je potpisao za Karlin Motorsport i prešao u Formulu 4.
Noris je u toj sezoni pokazao o kakvom se talentu radi.
Ostvario je osam pobeda, a ukupno se 14 puta popeo na podijum, te je imao i 10 pol pozicija pa i nije čudo što je osvojio šampionat.
Već 2016. godine je prešao u Formulu 3, a tamo je godinu dana kasnije osvojio titulu.
Potom je naredne sezone već prešao u Formulu 2, ali je sezonu završio na drugom mestu iza današnjeg pilota Merdedesa Džordža Rasela.

Noris je sa pol pozicije pobedio u prvoj trci šampionata na stazi u Bahreinu, međutim, to će se ispostaviti kao njegova jedina pobeda u sezoni.
Konstantno je potom osvajao poene i plasmane na podijum, držeći vođstvo u šampionatu sve do šeste runde na Red Bul Ringu, kada ga je Džordž Rasel pretekao u plasmanu.
Noris je odustao od obe trke u 11. trci sezone na Sočiju, što ga je isključilo iz borbe za šampionat i samim tim ga poslao na treće mesto u plasmanu vozača iza Aleksa Albona još jednog aktuelnog pilota u Formuli 1 danas.
Ipak, finiš sezone mu je bio dobar i nakon poslednje trke u sezoni u Abu Dabiju se vratio na drugo mesto u generalnom poretku vozača.
Noris je 2019. godine prešao u Formulu 1 potpisavši ugovor sa Meklarenom.
Bio je golobradi dvadesetogodišnji mladić koji je seo u bolid čuvenog tima.
On je bio pik slavne engleske ekipe, talentovani momak na koga se slavna ekipa iz Vokinga „opkladila“.
U moru genijalnih generacijskih klinaca (Rasel, Albon…), Meklaren se odlučio baš za Norisa, talentovanog mladića koji je trebalo da razvija taj bolid i jednog dana postane prvi pilot ekipe.
Šest godina kasnije, taj potez čuvene ekipe se pokazao kao pravi.
Noris im je doneo prvu šampionsku titulu nakon 17-godišnjeg posta i opšte dominacije Red Bula, Mercedesa i Ferarija koja se pred njihovim očima odigravala.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


