EPA/ALI HAIDERHiljade aviona kompanije Airbus prizemljene su širom sveta nakon otkrića da intenzivno solarno zračenje može ometati rad računara za kontrolu leta, uzrokujući kašnjenja i otkazivanja letova na globalnom nivou, piše BBC, prenosi Index.hr.
Problem se odnosi na oko 6.000 aviona iz porodice A320, što čini polovinu globalne flote evropskog proizvođača.
Uz najprodavaniji model A320, pogođeni su i modeli A318, A319 i A321.
Britanski vazduhoplovni regulator upozorio je da će doći do „određenih poremećaja i otkazivanja letova“, iako se čini da je uticaj na aerodrome za sada ograničen.
Brza nadogradnja za većinu, zamena računara za starije modele
Za veliku većinu, oko 5.100 aviona, rešenje je relativno jednostavna softverska nadogradnja koja traje otprilike tri sata. Međutim, preostalih 900 starijih modela zahtevaće fizičku zamenu ugrađenih računara i neće smeti da prevoze putnike dok se popravka ne obavi. Vreme potrebno za to zavisiće od dostupnosti zamenskih delova.
Iz Airbusa su priznali da će situacija dovesti do „operativnih poremećaja za putnike i klijente“ i uputili su izvinjenje.
Vazduhoplovna analitičarka Sali Getin izjavila je za BBC News da je situacija „vrlo neobična“, napominjući da će poremećaji zavisiti od „različitih pristupa“ koje aviokompanije preduzimaju za nadogradnju softvera.
Šta kažu prevoznici?
U Ujedinjenom Kraljevstvu poremećaji su za sada ograničeni. Aerodrom Getvik je izvestio o „određenim poremećajima“, dok je Hitrou objavio da nije imao otkazivanja.
Iz kompanije Izidžet su saopštili da „očekuju određene poremećaje“, ali su kasnije dodali da je „softverska nadogradnja već završena na mnogim avionima“ i da planiraju redovan letni raspored.
Obim problema razlikuje se među prevoznicima. Prema rečima novinara Sajmona Kaldera, javno dostupni podaci sugerišu da je Er Frans najteže pogođen, sa 50 otkazanih letova iz svog pariskog čvorišta u subotu ujutro.
Viz Er i Er Indija potvrdili su da već sprovode potrebne nadogradnje.
Problem se u Sjedinjenim Američkim Državama pojavio tokom vikenda za Dan zahvalnosti, jednog od najprometnijih perioda u godini.
Ameriken Erlajns je izvestio da je pogođeno 340 njihovih aviona i da očekuju „određena operativna kašnjenja“, ali dodaju da će većina nadogradnji biti završena do subote.
Iz Delta Erlajnsa poručili su da veruju da će uticaj na njihovo poslovanje biti „ograničen“.
U Australiji je niskobudžetni prevoznik Džetstar otkazao 90 letova nakon što je potvrđeno da je pogođena trećina njihove flote, a očekuje se da će poremećaji trajati tokom celog vikenda.
Bezbednost na prvom mestu
Tim Džonson, direktor za politiku u Britanskoj upravi za civilno vazduhoplovstvo, izjavio je da obaveštenje iz Erbasa „nažalost može značiti određene poremećaje, kašnjenja ili otkazivanja u narednim danima“. Dodao je da je vazduhoplovstvo i dalje „jedan od najsigurnijih oblika prevoza“ zahvaljujući rigoroznim programima održavanja, opisavši masovno prizemljenje kao „veoma redak događaj“.
Ministarka saobraćaja Hajdi Aleksander rekla je da „izgleda da je uticaj na britanske aviokompanije ograničen“, dodajući: „Ohrabrujuće je što je ovaj problem identifikovan i što će biti tako brzo rešen, što pokazuje visoke globalne standarde bezbednosti u vazduhoplovstvu.“
Uzrok problema: Sunčevo zračenje
Problem je identifikovan u delu računarskog softvera koji izračunava visinu aviona. Erbas je otkrio da se na velikim visinama podaci mogu oštetiti usled intenzivnog zračenja koje Povremeno emituje Sunce. To je dovelo do incidenta u oktobru, kada je avion na letu između SAD-a i Meksika iznenada izgubio visinu, pri čemu je povređeno najmanje 15 osoba. Proizvođač tvrdi da je to bio jedini takav zabeležen slučaj.
Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) izdala je hitnu direktivu, naređujući da se problem reši pre nego što avioni ponovo polete sa putnicima. Dozvoljeni su samo takozvani „trajektni letovi“ bez putnika, kako bi stigli do centara za održavanje.
Porodica aviona A320 poznata je po „fly-by-wire“ tehnologiji. To znači da ne postoji direktna mehanička veza između komandi u kokpitu i upravljačkih površina aviona, već se sve radnje pilota obrađuju putem računara.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


