Foto: EPA/JEFFREY ARGUEDASAvion An-24, koji se jutros srušio u Amurskoj oblasti sa 43 putnika i 6 članova posade na brodu, proizveden je pre skoro 50 godina.
Prema podacima portala Russianplanes, letelica sa brojem RA-47315 proizvedena je u januaru 1976. godine u kijevskom vazduhoplovnom zavodu „Aviant“.

Tako je avion gotovo u potpunosti iscrpeo rok eksploatacije predviđen od strane proizvođača, ali je i dalje prevozio putnike.
Kako podseća TASS, u poslednjih sedam godina sa avionom su se dogodila najmanje četiri incidenta.
Godine 2018. izleteo je sa staze u Irkutskoj oblasti, udario u svetlosni stub i oštetio levo krilo.
U avionu je tada bilo 24 ljudi, niko nije povređen.
Zatim je 3. aprila 2022. godine, tokom leta na relaciji Irkutsk-Bodajbo, sistem za upozorenje na opasno približavanje detektovao potencijalni sudar sa letom avio-kompanije „Sibir“ (S7).
Dana 19. maja iste godine, tokom leta Čita-Čara, avion se vratio na aerodrom odakle je poleteo zbog otkaza generatora.
Dana 6. marta ove godine, posada na letu Irkutsk-Kirensk zatražila je hitno sletanje zbog otkaza jednog kompleta radio stanica.
Srušeni An-24 pripadao je avio-kompaniji „Angara“, jednoj od glavnih prevoznika na domaćim linijama u Istočnom Sibiru.
Prema sajtu Rosavijacije, flota kompanije pre nesreće brojala je 14 aviona, uključujući 11 An-24, kao i 14 helikoptera.
Prema izvoru TASS-a iz operativnih službi, avion je bio tehnički ispravan pre poletanja.
Obavljao je let na relaciji Habarovsk-Blagovešensk-Tinda. Nije uspeo da sleti na krajnju destinaciju iz prvog pokušaja, pa je krenuo u drugi krug, nakon čega je nestao sa radara.
Helikopter Mi-8 Ministarstva za vanredne situacije Rusije, koji je poslat u potragu, pronašao je zapaljeni trup aviona na padini planine 15 km od Tinde. U nesreći niko nije preživeo.
U januaru ove godine, prema podacima Rojtersa, generalni direktor kompanije „Angara“ zatražio je dozvolu za nastavak letova sa 50 godina starim avionima An-24 i An-26, zbog nedostatka nove tehnike.
Sertifikat letačke sposobnosti srušenog aviona produžen je do 2036. godine.
Takođe su ruske vlasti razmatrale produženje veka trajanja aviona Yakovlev Yak-40 za još deset godina.
Nakon što je Rusija započela invaziju punog obima na Ukrajinu, ruska civilna avijacija se našla pod oštrim međunarodnim sankcijama, podseća The Moscow Times.
Zapadne zemlje, uključujući SAD i države Evropske unije, zabranile su isporuke ne samo novih aviona Rusiji, već i rezervnih delova.
Kao odgovor na sankcije protiv civilne avijacije, ruske vlasti najavile su ambiciozni program oživljavanja domaće avio-industrije.
Planirano je da avio-kompanije do 2030. godine dobiju više od hiljadu domaćih aviona, uključujući 51 Il-114-300 i 105 ТВРС-44 „Ladoga“.
Međutim, za tri godine rata, avio-fabrike su proizvele samo pet aviona – tri Tu-214 i dva Il-96-300, pisao je Kommersant.
Početkom 2025. godine, vlada je smanjila plan proizvodnje aviona za 1,5 puta.
Istovremeno, ruske avio-kompanije su samo u 2024. godini bile prinuđene da povuku iz upotrebe 58 letelica, a ukupna flota je smanjena na 1138 aviona i 920 helikoptera.
Naučni centar „Aeroprogress“ predviđa da će se 2025. godine, zbog nedostatka aviona, smanjiti broj putničkih letova u Rusiji i na domaćim i na međunarodnim linijama.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


