Foto: EPA-EFE/SHAWN THEWDonald Trump možda ne pije pivo, ali ove nedelje je pomrsio mnogima konce.
Pivo je u sredu tiho dodato na listu proizvoda koji su povezani sa aluminijumom i koji sada podležu američkoj uvoznoj taksi od 25 procenata.
Ovaj potez, zakopan u birokratskom dodatku i deo šire trgovinske bitke koju je pokrenula Trampova administracija, doveo je do toga da su evropski proizvođači piva zbunjeni, a pivopije besni, piše Politico.
Neizvesnost ide dalje od limenki. Carinski kod koji je korišćen – „pivo od ječmenog slada“ čini se da obuhvata sve vrste piva, bez obzira na to kako je pakovano: limenke, boce ili burad.
Ovo je posebno frustrirajuće za proizvođače piva, jer su većina drugih evropskih izvoza hrane i pića pogođeni nižom taksom od 20 procenata – što pivo čini jednim od najviše pogođenih sektora poljoprivredno-prehrambenih proizvoda.
„Način na koji je to napisano, sve pivo je obuhvaćeno, bez obzira na ambalažu, ali tražimo pojašnjenja“, rekao je jedan stručnjak iz industrije. „Nije da je pivo jedini proizvod koji dolazi u limenkama“.
Evropski izvoz piva u SAD premašio je prošle godine 1,1 milijardu evra, a među najprodavanijim markama su Guinness, Heineken i Stella Artois. Oko petine tog izvoza, prema vrednosti, isporučuje se u limenkama. Carinski kod važi globalno tako da su pogođeni čak i glavni izvoznici poput Meksika, koji snabdeva više od 60 procenata američkog uvoza piva.
Opseg takse je ostavio kompanije u nesigurnosti, da li da nastave sa isporukama ili da čekaju i nadaju se pojašnjenju. Belgijski proizvođači piva, koji već rade sa uskim marginama, plaše se dugotrajnog zastoja.
„Ne znamo koliko dugo će mera biti na snazi, a ta nesigurnost već nanosi štetu“, rekao je Raf De Jonge, šef belgijske grupacije proizvođača piva BEER, za belgijske dnevne novine Nieuwsblad.
Tramp, koji se već dugo uzdržava od alkohola zbog borbe svog preminulog brata Freda sa zavisnošću, jednom je lansirao sopstvenu marku votke – „Success Distilled“, kako je glasio slogan.
Evropska komisija procenjuje da će Trampove nove, šire tarife uključujući 20-procentnu taksu na sve proizvode i posebne takse od 25 procenata na automobile, čelik i aluminijum uticati na čak 70 procenata svih izvoza EU u SAD, u vrednosti od oko 380 milijardi evra.
Dok Brisel priprema odgovor, zvaničnici kažu da namerno odlažu akciju kako bi izbegli da izgledaju panično i da bi kupili vreme za moguće pregovore o izlasku iz situacije.
Posledice su prisutne i u zemlji. Veliki deo aluminijuma koji se koristi u proizvodnji američkih limenki dolazi iz Kanade, a američki topioničari nisu opremljeni da proizvedu dovoljno legure koja se koristi za pakovanje pića.
Ljubitelji piva nisu baš čekali. Na Reddit-ovom forumu r/beer, koji broji gotovo pola miliona ljubitelja piva, raspoloženje je bilo sumorno. Jedna od najglasnijih reakcija bila je jednostavna: „Ogromna carina na pivo? Kakav jebeni idiot“.
Sa strane industrije, ton je bio diplomatskiji.
„Pivo, kao i vino, proizvod je koji se voli s obe strane Atlantika i deo je naše kulture već hiljadama godina“, rekla je Julija Leferman, generalna sekretarka organizacije The Brewers of Europe, trgovačke grupe koja predstavlja hiljade proizvođača piva širom EU.
„Trudimo se da razumemo zašto se čini da je pivo svedeno samo na ‘derivativni proizvod aluminijuma'“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


