U Generalnom planu Beograda do 2021. godine privredne zone i privredni parkovi obuhvataju vrlo širok spektar privrednih delatnosti počev od industrijske, manufakturne i zanatske proizvodnje, objekata saobraćajne privrede, preko veleprodaje, skladištenja, prodaje na otvorenom, pa do onih oblika maloprodaje koji zahtevaju velike prodajne prostore kao što su hipermarketi.
Prema Planu, koji su odbornici Skupštine grada usvojili prošle nedelje, privredni parkovi nalaziće se na ulazno-izlaznim saobraćajnicama glavnog grada, uz Ibarsku magistralu i autoput ka Nišu. Privredni pogoni planiraju se između Aerodroma „Nikola Tesla“ i Bežanije, Gornjeg Zemuna i Batajnice i između Krnjače i Reve, duž Pančevačkog puta. Predstavljajući Plan Nebojša Stefanović, predsednik Komisije za Planove grada Beograda, kazao je da će poljoprivredno zemljište na potezu duž nove obilaznice oko Beograda kod Batajnice i Surčina, kao i na putu Beograd-Pančevo biti preimenovano u površine namenjene za izgradnju privrednih parkova.
Trenutno, Beograd ima više od 20 industrijskih zona i samo jedan privredni park, Erport siti u Novom Beogradu.
– Beogradu su neophodni privredni parkovi. Veliki investitori žele da grade svoje fabrike i tržne centre upravo na zemljištu uz autoput. U to sam se uverio kada sam obišao više od 150 potencijalnih investitora koji su veoma zainteresovani za ulaganja i izgradnju u pomenutim delovima. Njima treba prostrano zemljište, dobro povezano sa Aerodromom äNikola Teslaô i Železničkom stanicom, a za to su idealne lokacije uz autoput. To je i svetski trend. Zbog toga smo i ubrzali donošenje Plana – kaže za Danas Miroslav Čučković, član Gradskog veća za privredu.
Formiranje novih privrednih zona i širenje postojećih bazirano je na prognozi da će i domaći i strani investitori pokazati interesovanje da započnu nove privredne cikluse na čistim lokacijama, dakle na onima koje nisu opterećene nedefinisanim vlasničkim odnosima, starim zgradama i dotrajalom infrastrukturom. Kako ovakvih lokacija praktično nije ni bilo, izmenama Generalnog plana predviđena je izgradnja privrednih zona na području autoputa između aerodroma i Bežanije, poteza između Gornjeg Zemuna i Batajnice, zatim na banatskoj strani između Krnjače i Reve duž Pančevačkog puta, kao i otvaranje niza manjih zona oko novog zaobilaznog autoputa i na ulaznim pravcima grada (Ibarska magistrala, Autoput ka Nišu). Inače, gradnja privrednih parkova predviđena je na ukupno 800 hektara zemljišta, koje je sada poljoprivredno.
– Postoji razlika između privrednih parkova i industrijskih zona. Privredni parkovi moraju da budu kompletno infrastrukturno opremljeni, što nije slučaj i sa industrijskim zonama. Investitori u industrijskim zonama često kupuju njive, a onda ih sami opremaju – kaže član Gradskog veća Čučković i dodaje da je cena ara na lokacijama na kojima je planirana izgradnja privrednih parkova, pre pojave ekonomske krize, iznosila 10.000 evra.
– Naša namera je da samo najozbiljniji investitori kupe zemljišta uz autoput i onda nema sumnje da će obaveze prema gradu biti i ispunjene – zaključuje Čučković.
Novi sadržaji u centru
Prema izmenama Generalnog plana Beograda, privredne zone u centru grada biće zamenjene komercijalnim, stambenim i javnim sadržajima. „Privredne zone koje se trenutno nalaze u centru prestonice, a ne koriste se, biće pretvorene u komercijalu, stambeni ili neki drugi vid javnog sadržaja“, kaže Stefanović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


