Foto: EPA-EFE/KOCA SULEJMANOVICSrulik Ajnhorn, izraelski marketinški mag, koji je pod istragom u svojoj zemlji, trenutno boravi u Beogradu gde vodi konsultantsku firmu i gde je radio kao savetnik predsednika Vučića. Istraga BIRN-a i izraelskog lista Harec otkriva njegovu ulogu u izvozu municije u Izrael, ali i detalje PR kampanje koju je kreirao za Vučića – od prikazivanja predsednika kao mirotvorca u globalnim sukobima i zvezde popularnih podkasta, preko angažovanja poznatih autora da pišu afirmativno o njemu, do bilborda u zapadnim prestonicama koji promovišu „Vučićevu eru“.
Marketinški stručnjak Srulik Ajnhorn trenutno je u žiži javnosti u Izraelu, jer ga tužilaštvo traži zbog afere “Katargejt” u kojoj ga sumnjiči da je jedan od saradnika izraelskog premijera Benjamina Netanjahua, koje je Katar navodno plaćao da promovišu ovu zemlju u izraelskim medijima. Protiv Ajnhorna postoje još dva slučaja u Izraelu u kojima je osumnjičen ili optužen i čeka suđenje.
Ajnhorn je trenutno u Beogradu i nedostupan je izraelskim vlastima. BIRN i Harec otkrivaju da je izraelski propagandista u Beogradu osnovao konsultantsku firmu „Insight Partners“ – i to na istoj adresi gde je i sedište Instituta Zorana Koraća, uticajnog savetnika balkanskih političara, uključujući i Aleksandra Vučića.
BIRN/Harec otkrivaju da je Ajnhorn pomagao u organizovanju sastanaka na najvišem nivou koji su bili važni za početak izvoza srpske municije Izraelu preko Crne Gore.
Ajnhorn je radio za Vučića barem od 2020. godine. BIRN/Harec ekskluzivno otkrivaju kampanju koju je Ajnhorn pripremio za Vučića, a na osnovu jednog od procurelih dokumenata iz afere “Katargejt”.
Kampanja cilja ka Zapadu – pre svega Amerikancima i njihovoj Demokratskoj stranci – a bilo je planirano da Vučić gostuje u popularnim svetskim podkastima, kao i da bude narator u istorijskoj mini-seriji o Srbiji.
Ajnhorn je planirao i da se angažuju “svetski poznati autori“ koji bi o Vučiću pisali pohvalno, kao i da se postavljaju pro-srpski bilbordi u zapadnim prestonicama na kojima bi Vučić hvalio ekonomska dostignuća Srbije.
„Srbija sija kroz svog predsednika“, napisao je Srulik Ajnhorn u svojoj kolumni za Jerusalem Post u decembru 2023. godine.
Hvalospev nije iznenađenje, jer je Ajnhorn godinama bio propagandni savetnik Aleksandra Vučića.
Ovaj bivši DJ, organizator žurki i stručnjak za marketing, poznat i kao “miljenik hipsterske scene Tel Aviva“, potpuno je promenio imidž kada je 2019. godine počeo da radi za stranku izraelskog premijera Benjamina Netanjahua, učestvovavši u četiri izborne pobede, uz čestu upotrebu, kako tvrde njegovi kritičari, „alternativnih činjenica i zapaljivih laži“.
Rad za Netanjahua postao je i izvor njegovih brojnih problema sa pravosuđem:
Ajnhorn je trenutno u središtu skandala u Izraelu jer je osumnjičen da je jedan od Netanjahuovih saradnika koje je Katar plaćao da promovišu ovu zemlju u izraelskim medijima.
Pored toga, pod istragom je zbog navodnog curenja tajnih vojnih dokumenata novinaru nemačkog Bilda, sa ciljem da smanji pritisak javnosti na Netanjahua zbog ubistva šest izraelskih talaca od strane Hamasa u septembru 2024. godine.
Takođe, zvanično je optužen i za zastrašivanja svedoka u aferi iz 2019. u kojoj je Netanjahu osumnjičen za mito.
Međutim, Ajnhorn trenutno nije dostupan izraelskom tužilaštvu, a zajedničko istraživanje BIRN-a i Hareca potvrđuje da se trenutno nalazi u Beogradu.
Srpska prestonica za njega nije samo usputna stanica jer je tačno pre godinu dana osnovao konsultantsku firmu „Insight Partners“ – i to na istoj adresi gde je i sedište Instituta za politiku i ekonomiju jugoistočne Evrope, IPESE, gde je Ajnhorn član Savetodavnog odbora. Na čelu ovog Instituta je Zoran Korać, uticajni balkanski politički konsultant koji je takođe bio Vučićev savetnik, a ima dugogodišnje bliske veze sa uticajnim ljudima u Izraelu.
Iako nije poznato kada je tačno Ajnhorn počeo da radi za Vučića, istraživanje BIRN-a i Haareza pokazuje da je bio prisutan u Beogradu barem od izborne kampanje 2020. godine. Jedna od prvih zabeleženih fotografija prikazuje kontroverznog izraelskog „spin doktora“ na svečanosti u sedištu SNS-a, u društvu visokih funkcionera stranke.
Šta je Ajnhorn skovao za Vučića?
U dokumentu u koji su Harec/BIRN imali uvid, razlažu se unutrašnji i spoljašnji „ciljevi“ kampanje za Vučića, „ključne poruke“ koje treba da se prenesu, kao i moguća „rešenja“ za postizanje tih ciljeva.
Prvi cilj je bio da se „značajno poboljša imidž predsednika Vučića i Srbije među aktuelnom američkom administracijom, Demokratskom partijom, medijima i liberalnim svetom u SAD-u i Evropi“.
Plan takođe predviđa „promovisanje pozitivnih članaka o Srbiji i predsedniku Vučiću“ na internetu, koristeći oglašivačke alate – Taboola i Outbrain – za specifične ciljne grupe (viši članovi Demokratske partije, američka administracija, Stejt department itd.)“
Politikolog Vujo Ilić kaže za BIRN da su ovi potezi logični sa stanovišta Vučićeve politike balansiranja između Istoka i Zapada, posebno nakon napada Rusije na Ukrajinu 2022. godine.
„Bilo je mnogo negativnih izjava sa Zapada da je Srbija nepouzdan partner. PR kampanja {koju je napravio Ajnhorn} čini se prilično logična sa tog stanovišta. Vučić je svestan da je Zapad ekonomski najvažniji za Srbiju“, tvrdi Ilić, dodajući da je ubrzo potom Srbija započela približavanje Zapadu, kao i slanje naoružanja Ukrajini preko trećih zemalja.
On naglašava da je interesantno da se kampanja posebno fokusira na američke demokrate, jer te 2022. Trampova ponovna kandidatura nije bila toliko izgledna.
“Tramp je imao problema sa tužbama, nije bilo jasno ni da li će imati podršku u Republikanskoj stranci. Vučić je morao da igra sa Bajdenom“, naglašava on.
Drugi cilј Ajnhornove kampanje za Vučića bio je fokusiran na unutrašnju politiku, kako bi se „očuvao i ojačao međunarodni imidž predsednika Vučića među građanima Srbije i povećala nacionalna podrška“.
Zbog toga je poruka kampanje trebalo da bude da „novi međunarodni status Srbije u eri Vučića čini zemlju rastućom globalnom silom koja pokreće političke i ekonomske šanse širom sveta“.
Marketinški stručnjak Igor Avžner kaže za BIRN da je ovo propaganda čiji je cilj da se Srbija identifikuje sa Vučićem i da je uspeh Srbije moguć samo uz njega.
„Podržavaju me Rusija, Kina, SAD, EU. Ako oni podržavaju mene, a vi, u Srbiji, ne podržavate mene, onda mora da nešto nije u redu sa vama. To je Vučićeva igra“, objašnjava Avžner.
Tekst u celosti možete pročitati na sajtu BIRN-a ili OVDE.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


