
U galeriji Doma kulture Studentski grad prošle nedelje je završena prva samostalna izložba skulptura Miloša Kneževića, pravnika i politikologa – u javnosti mnogo poznatijeg kao jednog od najistaknutijih srpskih teoretičara geopolitike i autora preko četrdesetak knjiga iz oblasti društvenih nauka, delatnika kojeg odlikuje enciklopedijska obrazovanost i redak retorički dar.
Gotovo da i nema drveta, plemenitog ili manje plemenitog a da nije bio predmet Kneževićeve umetničke obrade: od oraha, jabuke, šljive, trešnje, pa sve do hrasta, bukve, jasena, smreke, tise, bora, ariša… Kneževićev umetnički poriv ubedljivo svedoči da čulno i estetsko ne moraju biti u neotklonjivom rivalstvu sa pojmovno-diskurzivnim iskustvom. Naprosto, strast kao iracionalni motiv pretpostavlja i prožima sve forme čovekovog stvaralaštva uključujući i likovno. Suočavajući se sa Kneževićevim skulptorskim umećem, mi se zapravo krećemo unutar jednog simboličkog univerzuma unutar kojeg je pažljivo utkana estetska imaginacija i osobena intuicija Kneževića kao umetnika. S jedne strane umetnik samopregornom voljom i svagda spontanim nadahnućem učitava u vizuelno-metaforičnom ali ne manje i u metafizičkom smislu egzistencijalno-ontološki karakter sadašnjeg svetsko-povesnog trenutka. A s druge strane (post)epohalni udes čoveka kao pojedinca. Koncentracija ovakvog značenjskog sklopa je posebno došla do izražaja u dve skulpture: jedinstvenoj figuri Rošavi i skulpturi Hod. Za razliku od surove realnosti i njene neuračunljive upitnosti, Kneževićeve skulpture su sazdane od pažljivog nijansiranja svetlosti i senki, jednom rečju, kao da prizivaju neponovljivo načelo šilerovske igre tvoračkih aspiracija koja je blagodareći upotrebi estetičkog uma odavno denuncirala tzv. razlog spoljašnje svrhovitosti. Naposletku, valja posebno naglasiti da je primetno odsustvo „subverzivnog“ traga oštrih bridova u skulptorskoj tehnici Miloša Kneževića, prelazi na površini su po pravilu blagi i meki, diskretno intonirani paskalovskim „duhom finese“ što nas neodoljivo podseća na znamenitu misao Fridriha Ničea da je svet, kakav god da je – jedino estetski opravdan.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


