Posle tri knjige kratkih priča, kako se čita u opširnoj belešci o autoru, Ivan Potić (1972) objavio je i knjigu poezije sa naslovom Netačni odgovori na pogrešna pitanja. Taj naslov lucidno sumira ono najvrednije u njoj, a to je njena epohalna osvešćenost. Nije potrebno napisati mnogo pesama a posebno ne knjiga, ne bi li se ostao upamćen pesnički i ne bi li se probila slika simulakruma korumpiranog vremena u kome se živi. Dovoljno je nekoliko dobrih pesama.
I upravo to nudi ova knjiga. Pesma koja otvara knjigu (Najiskrenija pesma) duhovita je i uspela u svojoj začudnosti i mogla bi se tumačiti i kao vera u Apsolut koji je neuništiv, a opet sasvim običan, svakodnevan. Vitalizam autora uprkos nemogućim uslovima života na koje je prisiljen ovde se afirmiše na jednom simboličkom planu. U sledećoj pesmi (U vremenima) pesnik eksplicitno daje slike vremena u kome živi: „U vremenima/ poslušnih/ podobnih/ i pokornih… pustoši usred obilja/ obilja bez značaja/ … gnusno/ je pokazati/ ljudskost/ sramota/ imati srce/… ništa naravno ne osećamo/ dok držimo/ mobilne telefone/ i/ lelujamo na vetru/ znamo/ / to nisu glasovi/ prijatelja“.
Posebno je zanimljiv odnos autora (koji se bliži svojoj četrdesetoj) prema mlađim generacijama. Nemogućnost komunikacije sa njima, njihova nasilnost i ispraznost ono je što boli ovog pripadnika jedne od poslednjih generacija Titove Jugoslavije u kojoj je postojao kakav takav sistem vrednosti i mogućnost da se one tematizuju i kritikuju. Današnja digitalna nemuštost mladih čist je varvarizam u odnosu na to doba mekog totalitarizma. U pesmi KlinciPotić piše: „klinci su u ovom kazanu/ prohodali pre vremena/ odmah postali krokodili/ nagledali se golotinje/ i čamotinje/ u komšiluku/ razmišljaju kao predatori/ mi smo im dosadni/ spori i glupi/… ali nas boli/ vaše neznanje i/ vaša hladnoća/ to što veze nemate/ o životu/ a dobro vam je/ e/ to ne možemo/ da prihvatimo“. O sopstvenoj, pak, generaciji i njenoj povremenoj ili stalnoj bezvoljnosti, splinu, o nesnalaženju koje je prouzrokovano decenijskim iscrpljivanjem i strašnim društvenim lomovima, promenama slike sveta, Potić piše u pesmi Odsustvo. Kao i u drugim pesmama opisuje on ovde svet i nemogućnost njegovog prihvatanja. On vidi „da se treba sudariti sa svetom/ pronaći svoje ime u mnoštvu/… prepoznati se/ a ne izgubiti razum“ i poentira: „ne znam ni sam/ šta radim ovde“. U pesmi Kraj samorefleksija, samoukinuće je još ubitačnije, konciznije. O tom raskoraku sa stvarnošću (Raskorak), o svakodnevici čiju tupost i tragičnost ne primećujemo, o turobnim slikama koje emituje njegov rodni grad Zaječar, ali i o želji da se iskreno raduje, posle svih kataklizmi, političkih, metafizičkih, emotivnih, o potrebi i za iluzijom, Potić peva bez samosažaljenja i patetike, jednostavno i direktno. Tematizuje on i utehu i smisao objavljivanja knjiga. Ono što se vidi kao vrednost ove knjige njen je prkosni i uporni vitalizam, elementarna ljubav prema životu koja se iskazuje i kroz najsumornije slike i negiranje života. Skoro niko danas, u vreme (demokratskog) medijskog mraka, ne postavlja prava životna pitanja, a još manje ima dobrih odgovora na njih. Pesnik Ivan Potić daje upravo ono parče smisla koje nam treba kao hleb nasušni, samoironično ga krstivši Netačni odgovori na pogrešna pitanja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


