745 dinara jeftiniji marketinški trik 1Foto: Screenshot/Instagram/Siniša Mali

Nakon prethodnih godina kada smo imali kratkotrajne akcije države „Bolja cena“ i „Najbolja cena“, koje su isto tako kratkotrajno dale opipljive efekte, pa se sve vratilo na staro, ove godine dobili smo nešto drugačije mere.

Naizgled, Vlada Srbije odlučila je da zada ozbiljan udarac trgovcima i njihovim ekstra zaradama koje idu na štetu svih ostalih u lancu – od proizvođača, distributera pa do krajnjih potrošača koji plaćaju izuzetno visoke cene u marketima.

S obzirom na to da su cene narasle toliko da je roba u marketima u Srbiji postala skuplja od mnogih u zemljama Zapadne Evrope, a da je naš standard još uvek daleko ispod tog nivoa, nešto je moralo da se preduzme.

Država je odlučila da udari trgovce tamo gde ih najviše boli – direkt u marže.

Ta mera, prema njihovim procenama, dovešće do ukupnog obaranja cena od oko 15 odsto. I zamislite, ministar finansija Siniša Mali baš je prvog dana od uvođenja mera pazario 25 artikala iz različitih grupa proizvoda i uštedeo oko 745 dinara, što je baš 15 odsto povoljnije u odnosu na račun koji je, za iste proizvode, platio nedelju dana pre. Otprilike toliko je jeftiniji i ovaj novi marketinški trik pod plaštom brige za građane.

Dakle, radnja je otvorena, navali narode, još malo pa nestalo…

745 dinara jeftiniji marketinški trik 2
Foto: Radenko Topalović/Danas

Ono što je simptomatično, jeste da su marketi odmah ukinuli sve akcije u svojim radnjama, a ono što može da se pretpostavi jeste da će cene proizvoda obuhvaćenih ovom merom sada biti na maksimumu, koji predviđa ograničena marža od 20 odsto, čak i ako su možda pre toga bili povoljniji.

S druge strane, strahuje se i da će ostali proizvodi, koji nisu deo ovih mera, značajno poskupeti, kako bi trgovci izgubljeni profit na jednoj, vratili na drugoj strani.

Opšte je poznato da trgovci ne biraju puno sredstva za ostvarivanje svojih ciljeva i da uvek pronađu rupu kroz koju će da ostvare svoj interes. Zbog toga mnogi ekonomisti strahuju da će se to desiti i ovog puta, te da će oni pronaći način da teret ove mere prevale na proizvođače i dobavljače.

Dodatno, ono što je Srbiji neophodno jeste konkurencija. Pa bi umesto ovakvog upliva i regulacija na tržištu, država trebalo da neguje fer konkurenciju.

Da se podsetimo da je Komisija za zaštitu konkurencije još u oktobru prošle godine pokrenula postupak u kom istražuje četiri velika trgovinska lanca u našoj zemlji, a upravo zbog sumnje na dogovaranje cena. Ovaj potez jeste ohrabrujući, ali konkretne rezultate te istrage još uvek nemamo. Umesto toga, imamo ponovo kratkotrajne i nedovoljno promišljenje mere države.

Kratkotrajne, jer ako pričamo o ovoj Uredbi Vlade Srbije, ne sme se zaboraviti da je ona oročena na šest meseci. Dakle šta kupite u narednih pola godine povoljno, kupili ste, pa se vraćamo na staro. Do neke nove mere naredne jeseni.

Da mera nije dovoljno promišljena, svedoči i činjenica da je odmah nakon donošenja morala da bude dopunjena, a da ne pričamo o tome da broj proizvoda čije će cene biti oborene varira od 3.000 do 20.000, u zavisnosti koga pitate i kako se broji.

Kad smo već kod brojanja, najviše se čini da brojimo sitno do novih izbora. A kada dođe taj period, onda nije bitna suština, već šta bolje zvuči.

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari