foto (BETAPHOTO/MILOŠ MIŠKOV)Članovi Anketne komisije za ispitivanje odgovornosti za urušavanje nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu su na današnjem zasedanju izneli nova saznanja do kojih su došli. Istakli su da nedostaje suštinska dokumentacija, kao i da istraga nije pravilno obavljena.
Članovi Anketne komisije predstavili su organizacionu šemu projekta modernizacije pruge sa posebnim naglaskom na organizacionu šemu projekta rekonstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu.
Za potrebe izrade šeme analizirali su ogroman broj dokumenata i stavili su poseban fokus na komercijalni ugovor koji reguliše odnose između države i izvođača.

Profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu Ognjen Radonjić tvrdi da vidi tri kategorije odgovornosti.
„Prva kategorija je odgovornost struke, odnosno inženjera, i mi vidimo da se u tom delu istraga vrši. Ostaje da se vidi da li su oni koji su procesuirani stvarno odgovorni ili da li su svi odgovorni procesuirani“, rekao je Radonjić.
Druga vrsta odgovornosti se, dodaje, odnosi na finansijski kriminal, korupciju, odnosno naduvane cene, potom utaju poreza i pranje novca.
„Ovde vidimo da nema istrage, a i nema dokumentacije koja bi bila korisna za ovu vrstu istrage“, poručio je Radonjić.
Treća vrsta odgovornosti se, kako je istakao, odnosi na one koji su pozivali na korišćenje železničke stanice, iako je bilo moguće znati i u tom trenutku da je železnička stanica u statusu gradilišta.

On je izneo i sumnju u dobru nameru vlade pri objavljivanju dokumentacije, budući da je na tri različita sajta objavljeno preko 20.000 dokumenata koji imaju preko pola miliona strana.
Ono što je novo, to je da su došli do saznanja da se u projektu rekonstrukcije pojavljuju još dva podizvođača CRCC 11 i CRC EBG, o kojima ne postoji nikakva dokumentacija.
Profesor Fakulteta organizacionih nauka Vladimir Obradović izneo je zaključak da nema ni plana ni izveštaja.
Pregledom dokumentacije ustanovili su da ona nije kompletna i konzistentna za 21 dokument, jer nedostaju dinamički plan projekta, mesečni izveštaji izvođača radova, dokumentacija o izboru izvođača i evidencija prijave i odobrenja za ulazak na gradilište.
Kako navodi, ugovorom je definisano da je 28 dana od početka radova izvođač bio dužan da dostavi investitoru dinamički plan projekta sa popisom svih aktivnosti, planom svih resursa, planove nabavke i sve druge bitne elemente. Taj plan je, napominje, država morala da odobri i na osnovu njega da se radi.
Izvođač je, takođe, bio obavezan da svakog meseca dostavi izveštaj u čijoj strukturi moraju da se nalaze svi radovi koji su izvršeni, kao i fotografije tih radova, adekvatne garancije, ispitivanja i ateste i uporedni prikaz planiranog i urađenog.
„Nepostojanje plana i izveštaja je, u najmanju ruku, šokantno“, ističe Obradović, dodajući da se čak i manji projekti, od nekoliko desetina hiljada evra, rade sa mnogo preciznijim planovima i izveštajima nego ovde gde imamo projekat od milijardu evra.

Obradović se pita kako je država plaćala izvođaču ako nije imala dokumentaciju, odnosno izveštaje, šta je urađeno, a utvrđeno je i da je bilo „prijateljskog dogovaranja“ sa firmama koje su izvodile radove.
Što se tiče dokumentacije o izboru izvođača, dodaje on, ni ona nije kompletna, jer ugovor definiše da se izvođači biraju na javnom konkursu, a ne postoji trag gde su ti konkursi objavljeni, koji su bili kriterijumi za prijavu, ko se prijavio, kako su selektovani podizvođači i gde su odobrenja od države da su ti podizvođači u skladu sa ugovorom.
Obradović je od nedostajuće dokumentacije izdvojio i onu koja se direktno tiče bezbednosti na radu, a to je prijava i odobrenje za ulazak na gradilište, kako je stanica u trenutku nesreće bila u statusu gradilišta.
„Svako ko je ulazio na to gradilište, po ugovoru i po zakonu, morao je da prijavi svoj dolazak i da mu taj odlazak neko odobri“, objašnjava on i pita se gde je ta dokumentacija i zašto nedostaje.
On je takođe ukazao da se iz mnogih izveštaja može videti da se nisu poštovala pravila zaštite i bezbednosti na radu i da radnici nisu nosili zaštitnu opremu.
„Možemo konstatovati da kompletna dokumentacija nije objavljena, jer ona suštinska nedostaje“, zaključio je Obradović na osnovu svega navedenog.
Otkriveno je i da se predsednik Srbije Aleksandar Vučić i „ljudi koji se povezuju s njim“ pojavljuju u zvaničnim spisima kineskog konzorcijuma, tražeći da se radovi ubrzaju i za to dajući dodatnih 65 miliona dolara.
„Ovaj modus operandi se primenjuje i za ostale infrastrukturne projekte, kao što su Ekspo 2027 i Beograd na vodi“, istakao je Obradović.
Advokat, osnivač RERI-ja, Jovan Rajić rekao je da je firma „Starting“ poslala opomenu pred utuženje jednom od članova Anketne komisije nakon prethodne konferencije i teksta koji je objavljen na jednom od portala zbog, kako se navodi, niza netačnih i neutemeljenih tvrdnji koje prete da ozbiljno naruše poslovni ugled kompanije.
„Smatram da je licemerno, drsko i arogantno da neko ko treba da položi račune i javnosti Srbije i nadležnim institucijama, ali i porodicama žrtava, i da objasni kako je došlo do ovoga i ko je učestvovao u svemu ovome, sada deli lekcije i vodi računa o svom poslovnom ugledu“, dodao je Rajić.

Osvrnuo se i na nedavno hapšenje menadžerke Infrastrukture železnica Srbije.
„Mi od početka tvrdimo da je za postupanje u ovom slučaju nadležno Tužilaštvo za organizovani kriminal. Predmet je od početka bio u nadležnosti Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu. Sada se uključilo i Više tužilaštvo u Beogradu. Na šta će ličiti te optužnice ako imamo tri različita tužilaštva koja se bave istim stvarima?“, pita se Rajić.
Članovi ekonomsko-finansijske potkomisije izračunali su koliki su troškovi nekorišćenja Železničke stanice u Novom Sadu i oni iznose 4,2 miliona evra, odnosno 35.000 evra dnevno.
Najavili su da će sledeće da se bave odnosima firmi koje su izvodile radove i njihovim tokovima novca.
Autorka je polaznica Danasove škole novinarstva.
Projekat „Danasova škola novinarstva je sufinansiran iz Budžeta Republike Srbije – Ministarstva informisanja i telekomunikacija.
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


