"Konačno" dobio građevinsku dozvolu: Koliko će koštati Nacionalni stadion, a koliko je do sada isplaćeno za njega? 1Foto: BETAPHOTO/MILAN TIMOTIĆ)

Nacionalni stadion dobio je konačno građevinsku dozvolu, godinu dana nakon dozvole za prvu fazu, odnosno pripremne radove.

Iz građevinske dozvole vidi se da će stadion biti kapaciteta 52.000 gledalaca, da će biti na devet nivoa, suteren, prizemlje i sedam spratova, ukupne visone 51,5 metra.

Zauzimaće bruto površinu više 200.000 kvadratnih metara, a sam objekat biće na 66.018 kvadrata. Ostatak će zauzimati parking za više od 3.300 automobila.

Takođe, se vidi i da je predračunska vrednost radova 53.891.893.282,98 dinara bez PDV-a ili 460 miliona evra, odnosno oko 550 miliona evra sa PDV-om.

Za prvih osam meseci ove godine, sudeći prema izvršenju budžeta Ministarstva finansija, koje je investitor ovog projekta, potrošeno je 126,15 miliona dinara iako je za 2025. godinu opredeljeno 18,5 milijardi dinara. To znači da je potrošeno svega 0,68 odsto budžeta za Nacionalni stadion za ovu godinu.

Izgleda da je dozvola kočila izgradnju s obzirom na jučerašnju Vučićevu izjavu: „Sada idemo punim tempom, u izradnju Nacionalnog stadiona do decembra sledeće godine“.

Prema pregledu investicionih projekata datih u Fiskalnoj strategiji za 2026. godinu procenjena vrednost izgradnje Nacionalnog stadiona je 67,5 milijardi dinara što je oko 577 miliona evra.

Ono što je zanimjivo je da je prošle godine Ministarstvo finansija kao investitor dobilo građevinsku dozvolu za prvu fazu, zemljane radove, postavljanje šipova i izlivanje temelja. Predračunska vrednost ovih radova iznosila je blizu četiri milijarde dinara.

Međutim, u pregledu investicionih projekata navodi se da je do 2025. godine trošak za Nacionalni stadion iznosio 33,2 milijarde dinara.

S obzirom da stadion mora da bude završen do kraja sledeće godine, za ovu i narednu godinu opredeljeno je 34,2 milijarde dinara.

Građevinski inženjer i član Anketne komisije za istraživanje okolnosti pod kojim je pala nadstrešnica na Železničkoj stanici u Novom Sadu, Danijel Dašić, ističe da gradnja bez građevinske dozvole za fizička lica znači visoku novčanu kaznu, a za odgovorno lice u pravnom licu zatvor.

On ističe da radovi koji su do sada izvršeni teško da su koštali polovinu celog projekta.

„Za tako velike projekte projektovanje košta maksimalno tri do pet odsto ukupnog projekta. Temelj je najjeftiniji deo konstrukcije i vrednost je šest do sedam odsto celog projekta, mada pitanje je ovde koliko su koštali ti šipovi, koliko duboko su ih pobijali itd. Ali na sve te radove teško da je moglo otići više od 10 odsto ukupne vrednosti projekta. Sa armiračko-betonskim radovima ukupno oko trećine. Najskuplji su uvek radovi koji dolaze na kraju“, kaže Dašić dodajući da je moguče da je ugovorom dogovoreno da država plaća unapred izvođaču, kao što je bio slučaj kod nekih drugih projekata.

Oko vrednosti celog projekta bilo je nesporazuma, pošto gradnju stadiona prati i izgradnja linijske infrastrukture i pruge od Zemuna. Tako je Fiskalni savet u oceni Fiskalne strategije dobio verziju u kojoj su bili spojeni troškovi za gradnju Nacionalnog stadiona i infrastrukture koji su iznosili ukupno 112 milijardi dinara ili nešto manje od milijardu evra.

Vučić je u aprilu ove godine izjavio da se kasni četiri meseca sa izgradnjom stadiona. U javnostu su se pojavile spekulacije da temelji stadiona tonu pošto u zemljištu u Surčinu gde se gradi stadion i EKSPO ima puno podzemnih voda.

Nacionalni stadion je projekat španske projektantske kuće Fenvik Iribarem, dok je projekat za građevinsku dozvolu Ministarstvu građevine podneo Mašinoprojekt kopring.

Glavni izvođač radova na izgrdanji stadiona je kineska kompanija „Power Construction Corporation of China“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari