Foto: BETAPHOTO/DRAGAN GOJICJavno gradsko saobraćajno preduzeće „Novi Sad“ najveći je gubitaš od svih novosadskih javnih preduzeća, ali sa druge strane dobija i najviše para iz budžeta Grada. Ipak, iako građani milijardama dotiraju funkcionisanje GSP-a i dalje se prečesto po ovim vrućinama provozaju u busevima bez klime ili ih prosto ne dočekaju. Gradonačelnik Žarko Mićin priznaje da nije zadovoljan radom GSP-a kojem opada i broj putnika, zbog čega čak najavljuje i mogući ulazak privatnih partnera uz pomoć kojih bi pre svega obovio flotu.
Prihodi su i ove godine niži od očekivanih, a iz budžeta je prošle godine izdvojeno 1,9 milijardi za tekuće i dodatnih osam miliona za kapitalne subvencije, kako bi ovo preduzeće moglo da funkcioniše.
I pored toga GSP je završio prošlu godinu u minusu od skoro 813 miliona dinara, znatno više nego što je to bilo 2023. godine kada je minus iznosio 347,5 miliona dinara.
Nepokriveni gubitak tako je sa 1,5 milijardi dinara iz 2023. godine, za samo 12 meseci narastao na više od 2,5 milijarde u 2024. godini. U toku te godine rashodovano je i 13 vozila, dok je od planiranih investicija realizovano 23 procenta.
Kratkoročne obaveze u iznosu od 2,4 milijarde veće su tako od obrtne imovine za 1,8 milijardi dinara.
– Navedeno ukazuje na postojanje značajnih neizvesnosti koje bi mogle dovesti u sumnju sposobnost preduzeća da nastavi poslovanje po načelu stalnosti pravnog lica – naveo je revizor u izveštaju poslovanja GSP-a.
Sa druge strane, u istom izveštaju, ali i onima koji dolaze pred gradske odbornike u Skupštini grada, ovo preduzeće se žali na poskupljenjima goriva, ulja, maziva, rezervnih delova i usluga održavanja, ali i smanjenja broja korisnika, koji ga teraju u ovakve gubitke.
GSP je godinama važio za jedno od najsređenijih novosadskih preduzeća. U Novom Sadu se znalo da busevi ne kasne. Ali danas to više nije tako, desi se da ljudi na stanici provedu i duže od pola sata čekajući bus koji se nije pojavio. Manjak vozača, autobusa, ali i kvarovi, od reda vožnje u Novom Sadu napravili su natalnu kartu, za koju je potreban tumač, a putnici kažu da im nekad bolje da gledaju u pasulj nego u zvaničan raspored.

Situacija je došla dotle da je Novi Sad uz Kikindu, Staru Pazovu i Bosilegrad bio jedna od lokalnih zajednica kojoj je Beograd poklonio autobuse. Novom Sadu konkretno 25 komada – 20 zglobnih i pet solo.
– Ovo je izuzetno za javni prevoz Novog Sada zato što od 265 autobusa, koliko ih trenutno posedujemo, više od 100 je starije od 17 godina, a čak 15 autobusa je starije od 27 godina. Dobili smo vozila koja su pouzdana i u odličnom stanju – rekao je tada Mićin.
Sa druge strane Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda, nema tih problema, on je istakao da posle sprovedenih nabavki novih autobusa, ovaj grad će imati više stotina istih da donira ne samo gradovima u zemlji već i šire!
Na činjenicu da se Beograđani voze u novim, komotnim autobusima sa klimama, dok se Novosađani na ovom suncu prže i rahodovanim skalamerijama, treba dodati i još jednu – građani Novog Sada to zadovoljstvo i plaćaju.
U glavnom gradu javni saobraćaj je besplatan, nula dinara, dok Novosađani kartu plaćaju 65 dinara ako je elektronska (110 za prigradske linije), a kod vozača je čak 100 dinara (150 prigradska).
Miran Pogačar odbornik Građanskog pokreta „Bravo“ kaže da se ono što piše u papirima ne podudara sa onim što građani doživljavaju u saobraćaju.
– Gradonačelnik je prvo tvrdio da klimu u Novom Sadu nema samo deset autobusa od 185 koliko je u letnjem redu vožnje. Onda je kazao, nadodao, da možda još četiri, pet nemaju, pa je na kraju izjavio da je to „određeni broj“. Na papiru, broj autobusa koji nema klimu možda jeste deset, ali je definitivno činjenica da u polovini autobusa klima ne radi, pa kao i da je nema. Naročito u starim i lošim vozilima koji saobraćaju na prigradskim linijama. Oni redovno dolaze bez klime i to građani znaju. Ti autobusi su stari i ne mogu da idu, a da klima pri tome radi – izjavio je Pogačar.
Mićin: Nećemo privatizovati GSP
Gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin poručio je da Grad ne razmišlja o privatizaciji JGSP-a već, kako je naveo, „traži najbolji model kupovine novih autobusa“. Iz Gradske kuće su reagovali na vesti koje su se brzo širile, kako će u javni saobraćaj u Novom Sadu ući privatni partner.
– U pitanju je najobičniji pokušaj obmane javnosti. Sve tvrdnje i vesti koje su se pojavile predstavljaju namerno i tendenciozno izvrtanje reči gradonačelnika Žarka Mićina, koje je izgovorio na sednici Skupštine grada. Gradonačelnik je pred svim odbornicima, istakao da je Grad od 2012. godine kupio 110 novih autobusa i da želi da nastavi dalje da ulaže u obnavljanje i unapređenje voznog parka preduzeća kupovinom novih autobusa gde je istakao da se razmatra više modela kupovine, a da je jedan od modela i javno-privatno partnerstvo. Takođe je istakao da će o tome odluku doneti stručnjaci – saopštili su iz Gradske kuće.
Tako, ističu dalje, „gradonačelnik nijednom rečju nije govorio o privatizaciji nego o eventualnom javno-privatnom partnerstvu za kupovinu novih autobusa“.
Više informacija iz Novog Sada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


