Dugo očekivani kambek automobila proizvedenih u Srbiji na tržište SAD dogodio se 10. maja, kada je iz Luke Bar otpremljen prvi kontingent od 3.000 „fijata 500L“, koji će u luku u Baltimoru stići 23. maja, a u kanadsku Luku Halifaks tri dana docnije. U kompaniji Fijat automobili Srbija (FAS) od početka godine do kraja aprila proizvedeno je, i prodato, 35.000 ovih modela, od čega je 34.500 izvezeno, a samo 450 plasirano je na tržište Srbije. Pošto će, kako je najavljeno, tokom godine krenuti isporuke „fiće šumadinca“ i u druge delove sveta (Azija i Pacifik), to se procenjuje da će se u narednom periodu broj automobila koji će sići sa montažnih traka znatno povećati.
Senku na ovaj, reklo bi se, uspešan start proizvodnje „fijata 500L“ bacilo je prošlonedeljno zaustavljanje proizvodnje, zbog zastoja u isporuci delova od plastike koje proizvodi kompanija Selmat iz Torina. Doduše, problem je brzo premošćen, takoreći iste večeri, angažovanjem radnika u trećoj smeni, ali činjenica je da je ova nestašica delova zaustavila proizvodnju u više Fijatovih fabrika, poput Ivekovih pogona u Madridu. Generalni menadžer kompanije Fijat automobili Srbija Antonio Čezare Ferara izjavio je da je zbog zastoja proizvedeno oko 200 vozila manje od planiranog broja, kao i da će taj gubitak biti nadoknađen prekovremenim radom zaposlenih u kragujevačkoj fabrici. Iz FAS-a su se, međutim, mogla čuti razmišljanja da bi slični proizvodni udari mogli biti izbegnuti kad bi u Srbiji bilo više fabrika koje su spremne da se uključe u proizvodnju automobila poslednje generacije. Do sada su, inače, samo dve kragujevačke firme, Goma lajn i Promotor irva, uspele da postanu direktni dobavljači FAS-a.
Stručnjaci tvrde da u Srbiji ima još fabrika koje bi, uz modernizaciju opreme, mogle da se uključe u proizvodnju delova za Fijatove modele. U tom kontekstu pominju se Zastava Kamioni i fabrika „21. oktobar“, čiji su pogoni, već godinama unazad, neiskorišćeni. Obe fabrike su u restrukturiranju i uprkos proizvodnim pogonima na atraktivnim lokacijama i obučenoj radnoj snazi, najverovatnije će, sredinom naredne godine, kada ističe rok za njihovu privatizaciju, otići u stečaj. Tračak nade da bi izlaz mogao da bude pronađen uliva inicijativa da se, u dogovoru sa Fijatom, u ove dve fabrike, koje su do početka 90-ih proizvodile delove od plastike i metala, te elektriku i svetlosnu opremu za kompletnu Zastavinu proizvodnju od oko 200.000 automobila godišnje, dovedu ozbiljni inostrani partneri. Kompanija Fijat automobili Srbija bi, na taj način, u neposrednom okruženju dobila pouzdane dobavljače, dok bi pronalaženje strateških partnera za Zastavu Kamione i „21. oktobar“ dodatno osnažilo šumadijsku privredu i značajno doprinelo najavljenom procesu reindustrijalizacije. U Srbiji ima još dosta fabrika u kojima bi, uz državna ulaganja u osavremenjavanje tehnologije, mogla da se organizuje proizvodnja automobilskih delova koji bi zadovoljili Fijatove standarde. Na potezu su država i Fijat.
Treba podsetiti da će se najnoviji Fijatov model na tržištu SAD i Kanade prodavati posredstvom mreže Krajslera, čiji je Fijat većinski vlasnik. Tako će se, posle pauze od 22 godine, automobili proizvedeni u Kragujevcu ponovo naći na najzahtevnijem i najprestižnijem svetskom tržištu, na koje je od leta 1985. do 1991. izvezeno više od 142.000 „jugića“. Zastava, koja je u drugoj polovini 80-ih za kupce u SAD pripremala „floridu“ i još jedan model (kao zamenu za „jugo“), nije mogla da opstane na tom tržištu, jer je, početkom 90-ih, ostala bez dobavljača. To je za posledicu imalo desetkovanje proizvodnje i konzervaciju fabrike automobila do dolaska strateškog partnera, koji se u jesen 2008. pojavio „u liku“ italijanskog Fijata. Kompanija Fijat automobili Srbija će tako kad je izvoz u Ameriku u pitanju, nastaviti tamo gde je Zastava stala početkom 90-ih. U SAD i Kanadu će se, prema oficijelnim najavama, isporučivati po 3.000 „fijata 500L“ mesečno. U SAD će se izvoziti verzija „fijata 500L“ sa pet sedišta, ali prilagođena zahtevima i standardima američkog tržišta. U Ministarstvu privrede i finansija se nadaju da će se i produžena verzija, odnosno „fijat 500XL“, koja će imati sedam sedišta i čija proizvodnja treba uskoro da startuje, naći na američkom tržištu. Elem, najnoviji Fijatov model automobila već je stigao, ili je na putu do najznačajnijih evropskih i svetskih tržišta, a do kraja godine stići će i u najudaljenije delove sveta. Veliki izazov, ali i još veća odgovornost za menadžment i zaposlene u kragujevačkoj fabrici automobila i sve njene kooperante, od kojih neki, ako je suditi po zastoju u isporukama, kao da nisu dorasli zadatku i poverenim poslovnim obavezama.
Samo motor i menjač iz inostranstva
Prema zvaničnim informacijama, proizvođači u Srbiji osvojili su proizvodnju 67 odsto delova i pozicija koje se ugrađuju u model „fijat 500L“. Ugovorom sa Fijatom predviđeno je da se lokalizuje više od 80 odsto proizvodnje novog Fijatovog modela, dok bi od inostranih dobavljača stizali samo menjač i motor. To je, inače, praksa u većini svetskih automobilskih kompanija, koje imaju posebne, pa čak i zajedničke firme za proizvodnju motora (Pežo i Citroen, te Fijat i Suzuki na primer), kojima snabdevaju sve svoje fabrike širom sveta.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


