
U poslednjih nekoliko meseci primetni su zastoji teretnog saobraćaja na graničnim prelazima, pre svega na Batrovcima, Horgošu i Kelebiji, tvrde u Udruženju međunarodni transport i dodaju da kamioni sa robom koja ide ka zapadu ili dolazi iz tog pravca, nepotrebno nekada stoje na granici i više od 24 sata.
P { margin-bottom: 0.21cm; }Obično se čeka na inspekcijske preglede, a u povoljnijem položaju nisu ni prevoznici koji imaju elektronske carinske deklaracije, ni oni sa robom koja ne podleže pregledu, jer postoji samo jedan red, kažu u tom udruženju.
– U najtežoj situaciji su prevoznici koji voze za neku od zemalja Evropske unije, ili dovoze robu sa tih tržišta u Srbiju. Ako je reč o proizvodima koji podležu fitosanitarnoj, veterinarskoj, radiloškoj ili nekoj drugoj kontroli, onda su upućeni samo na prelaze Horgoš i Batrovci, jer inspekcije samo na njima rade. Ranije, moglo je da se ide i preko Bogojeva, gde je svakodnevno bilo fitosanitarnog inspektora, ali je sada to ukinuto i inspekcija radi samo sredom. To nama stvara i dodatne probleme, ne idemo preko najbližeg prelaza na svojoj ruti, već preko onoga na kome rade inspekcije, što nekada može da produži put i za više od 120 kilometara – kaže za Danas Dražen Ilibašić, vlasnik Bućan transa.
On dodaje da je najteža situacija takozvanim „udarnim danima“, petkom i ponedeljkom, pa iako se zna da je tada protok vozila najveći, da je na granici kolaps, administracija nije pojačana, službe rade normalno kao i svakog drugog dana. Ako vozilo reši da granicu pređe kada ga već uhvati vikend, procedura je dvostruko skuplja i po pravilu pada ne na uvoznika, već na prevoznika.
– Kamioni koji kreću iz Srbije obično to čine ponedeljkom zbog čega je tada sa naše granične strane najveći pritisak. Oni na preglede čekaju i po 12, 16 sati, nekada i duže. Kada se vraćaju, to je po pravilu kraj nedelje, pa je petak udarni dan za prevoznike iz EU. Tada se javlja i novi problem, jer vozači koji su krenuli početkom sedmice, čak i ako bi stigli tokom vikenda na pregled, ne bi smeli tada da voze jer imaju obavezni odmor. Tako se donosi odluka da kamion na granici sačeka novu sedmicu, prevoz traje duže zbog čega negoduju i uvoznici i izvoznici – objašnjava naš sagovornik.
On ističe i da je problem posebno kulminirao poslednjih nekoliko meseci, jer je s jedne strane vidljiv pojačan prekogranični promet, a sa druge smanjen je broj inspektora i graničnih prelaza na kojima se vrše provere tereta.
U Upravi carina kažu da zastoj nema nikakve veze sa njima, jer ako je dokumentacija prevoznika ispravna, oni prolaze bez problema. Ukoliko je, pak, potreban inspekcijski pregled, tada može doći do zastoja, jer radno vreme inspekcija se ne poklapa sa carinom koja radi 24 sata.
– To je problem koji traje godinama, posebno što na svim prelazima i nema inspekcija. Što se Uprave carina tiče, mi smo u februaru uveli elektronske deklaracije koje obuhvataju i prevoznike van nacionalnih okvira. Reč je o sistemu obaveštavanja za vozila u tranzitu, pa tako znamo za kamion koji je krenuo iz, na primer, Roterdama, gde se sada nalazi i kada će doći na našu carinu. Prolazak takvog vozila ide gotovo automatski, samo se očita bar-kod, čime se istovremeno šalje poruka sledećoj ispostavi na koju vozilo treba da stigne. Taj sistem, iako važi samo za vozila u tranzitu, znatno je ubrzao prolaznost na našim granicama – kažu u PR službi Uprave carina.
Vozači
Zastoj na graničnim prelazima ne samo da poskupljuje transport, nego za prevoznike stvara i dodatne probleme. Jedan od njih je nedostatak vozača. Mi ulažemo u obuku i taman pripremimo nekoga za rad, a on tada dobije bolju ponudu iz neke od zemalja EU, Hrvatske, Slovenije, Austrije… Tamo može da zaradi mnogo više ne zato što oni bolje plaćaju, već zbog toga što nema granica, nema čekanja i on može da ostvari mnogo više sati efektivne vožnje, što mu platu uvećava za 400 ili 500 evra – kaže za Danas Dražen Ilibašić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


