Foto: Shutterstock/PanuShotJavna rasprava o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o faktoringu počinje danas i trajaće do 10. oktobra, objavilo je Ministarstvo finansija Srbije koje je pozvalo stručnu javnost i druge zainteresovane da daju svoje komentare.
Kako se navodi u obrazloženju na sajtu Ministarstva finansija, primena postojećeg zakona u praksi ukazala je na potrebu za daljim unapređenjem regulatornog okvira u pravcu preciznijeg uređenja pravnog položaja učesnika u faktoring transakcijama, proširenja klasifikacije vrsta faktoringa i uvođenja dodatnih mehanizama transparentnosti, naročito u pogledu evidencije ustupljenih faktura.
Osnovni cilj predloženih izmena je podizanje nivoa zaštite poverilaca i investitora kroz bolju pravnu sigurnost i transparentnost.
Takođe, s obzirom na potrebu za efikasnijim nadzorom nad aktivnostima pružalaca faktoring usluga i bolju integraciju sistema evidencije potraživanja u širu finansijsku infrastrukturu, predloženo je da se nadzorne nadležnosti povere Komisiji za hartije od vrednosti.
Predloženo je i uspostavljanje centralne evidencije faktoringa čiji je cilj da se obezbedi pouzdan i proverljiv sistem evidencije, čime se obezbeđuje puna transparentnost transakcija, sprečavaju dvostruka ustupanja i omogućava tržišna valorizacija potraživanja.
Izmene zakona usmerene su i na usklađivanje sa međunarodnim standardima i najboljim praksama, na način koji je prilagođen tržištu Srbije, uključujući „UNIDROIT Model Law on Factoring“, koji prepoznaje potrebu za transparentnošću u evidenciji ustupljenih potraživanja, fleksibilnost u izboru vrste faktoringa i neophodnost pravne sigurnosti za poverioce, dužnike i investitore.
Planiranim izmenama nastoji se da se, u skladu sa zahtevima savremenog tržišta i dobrom međunarodnom praksom, omogući veći stepen transparentnosti, predvidivosti i bezbednosti u prometu potraživanja.
Jedan od ključnih ciljeva predloženih izmena zakona jeste unapređenje pravnog okvira u pravcu digitalizacije poslovnih procesa.
Omogućavanjem da prateća dokumentacija uz ugovore o faktoringu bude sačinjena u elektronskoj formi, stvaraju se preduslovi za brži, efikasniji i troškovno povoljniji protok informacija među ugovornim stranama, kao i prema nadležnim organima.
Elektronska forma dokumentacije je usklađena sa savremenim poslovnim potrebama i tehnološkim kapacitetima učesnika na tržištu, i omogućava laku integraciju sa drugim digitalnim sistemima.
Na ovaj način se jača transparentnost, smanjuje administrativni teret i podstiče pravna sigurnost u elektronskom poslovanju.
Očekuje se da će predložene izmene omogućiti bolje pozicioniranje Srbije u okviru evropskih mehanizama za razmenu podataka o e-fakturama, kao i jačanje poverenja investitora i pravnu sigurnost u finansijskom sektoru.
Zainteresovani svoje inicijative i komentare, kako je navedeno na sajtu Ministarstva finansija, mogu dostaviti elektronskim putem na imejl adrese: [email protected], [email protected] i [email protected].
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


