krediti, nekretnineFoto: Shutterstock/Baloncici

Odabir pravog trenutka za prodaju nekretnine često odlučuje da li ćete zaključiti prodaju brzo i po dobroj ceni ili ćete mesecima čekati kupca. Tržište ne funkcioniše isto tokom cele godine. Ljudi planiraju selidbe prema obavezama, školama, poslu, vremenskim uslovima i ličnim ciljevima. Kada razumete obrasce kretanja kupaca, lakše je da pogodite pravi trenutak i povećate šanse za uspešnu prodaju.

U nastavku je jasan pregled toga kada tržište najjače reaguje, kako se menja kroz godišnja doba i koji periodi donose najveće izglede za brzu i efikasnu prodaju.

Proleće: tradicionalni šampion tržišta

Proleće se smatra najaktivnijim periodom na tržištu nekretnina. I to nije slučajno.

Kada prođe zima i vreme postane prijatnije, kupci se prirodno bude. Ljudi izlaze napolje češće, spremni su da obilaze lokacije, ulaze u dvorišta, sagledaju prirodno osvetljenje i bolje dožive prostor. Prodavci to znaju i koriste prednosti sezone u kojoj sve izgleda lepše.

Glavne prednosti proleća:

Više kupaca na tržištu: Broj aktivnih kupaca raste, što povećava konkurenciju i verovatnoću da ćete dobiti bolju cenu.
Idealno prirodno svetlo: Stanovi i kuće izgledaju bolje kada ima više dnevne svetlosti. Fotografije ispadaju kvalitetnije.
Početak ciklusa selidbi: Familije koje žele da reše stambeno pitanje pre početka školskog raspusta kreću u potragu tokom proleća kako bi do leta završile kupovinu i preseljenje.
Lakša logistika: Manje kiše, više suvi dana i prijatne temperature olakšavaju obilazak, popravke i sređivanje.

Zbog svega navedenog, proleće često donosi najvišu prodajnu cenu po kvadratu. Za mnoge je ovo najbolji period, posebno kada se cilja na što širi krug potencijalnih kupaca.

Leto: vreme odlučnih kupaca

Leto ima reputaciju sporije sezone zbog odmora, ali to ne znači da je nužno loše za prodaju. Zapravo, kupci koji traže nekretninu tokom leta obično su ozbiljniji. Ne gube vreme na razgledanje turistički, već dolaze sa jasnom namerom i brzim donošćenjem odluka.

Prednosti leta:

Manje konkurencije među prodavcima: Dok neki odlažu oglašavanje do jeseni, vaš oglas može dobiti više pažnje.
Brže realizacije: Kupci koji nisu na odmoru često imaju čistu agendu i žele da završe proces što pre.
Idealno za nekretnine sa spoljnim prostorom: Ako prodajete kuću sa dvorištem, terasom ili vikendicu, leto je savršeno vreme da kupci vide pun potencijal.

Međutim, treba računati da se jul i prva polovina avgusta često uspore. Ako ciljate letnji period, bolje je oglašavati od kraja maja do kraja juna ili posle 20. avgusta kada se ljudi vraćaju u pun ritam.

Jesen: drugi vrhunac tržišta

Jesen je po dinamici veoma slična proleću. Ljudi se vraćaju iz letnjih pauza, ponovo razmišljaju o dugoročnim planovima i stambenim rešenjima. Tržište postaje živo već krajem septembra i često ostaje aktivno do kraja novembra.

Zašto je jesen izuzetno dobra:

Kupci žele da završe kupovinu pre zime: To donosi veću motivaciju.
Tržište se stabilizuje: Cene nisu toliko naduvene kao u proleće, ali potražnja je i dalje jaka.
Nekretnine izgledaju toplo i prijatno: Jesenja svetlost i ugođaj u enterijeru često pozitivno utiču na utisak kupaca.

Ono što prodavcima ide u prilog jeste i činjenica da se u jesen često pojavljuju kupci koji nisu uspeli da pronađu nekretninu tokom proleća i leta, pa su spremni da kupe čim pronađu dobru ponudu.

Zima: najmanji promet, ali specifične prednosti

Zima je tradicionalno najsporiji period za prodaju. Kratki dani, hladno vreme i praznici utiču na manju potražnju. Ali ovo ne znači da treba izbegavati zimu ako morate da prodate ili imate dobru strategiju.

Prednosti zimskog perioda:

Manje prodavaca, manje konkurencije: Ako je vaša nekretnina kvalitetna, može se istaknuti u okruženju gde nema mnogo oglasa.
Kupci koji gledaju zimi su vrlo ozbiljni: Retko ko obilazi stanove usred decembra bez čvrste namere da kupi.
Praznična atmosfera može biti prednost: Udobno osvjetljenje, topla atmosfera i dobra prezentacija enterijera mogu ostaviti jači utisak nego tokom leta.

Ipak, treba biti realan. Zima najčešće znači duži proces prodaje i nešto manju pregovaračku moć prodavca.

Kada je tržište najpovoljnije za najvišu cenu

Ako je glavni cilj postizanje najbolje moguće cene, proleće je u najvećem broju slučajeva idealno. Kombinacija veće potražnje, lepog vremena i jače motivacije kupaca stvara uslove za pregovore koji idu u korist prodavca.

Jesen je odmah iza proleća. Obe sezone nude balans između brzine prodaje i dobre cene.

Leto i zima mogu biti isplativi u specifičnim situacijama:

• Ako je vaša nekretnina atraktivna za kupce tokom sezone odmora.
• Ako ciljate neodlučne kupce koji nisu uspeli da pronađu stan ranije.
• Ako želite da se istaknete u periodu manje konkurencije.

Regionalne i lokalne razlike

Nije svako tržište isto. Dinamika može varirati u zavisnosti od grada, naselja i tipa nekretnine. Na primer, prodaja stanova u Beogradu može imati drugačiji ritam od prodaje kuća u manjim sredinama. Veliki gradovi često imaju veću i stabilniju potražnju tokom cele godine, dok manje sredine mogu imati izraženije sezonske oscilacije.

Zbog toga je dobro pratiti lokalne oglase, razgovarati sa agentima i posmatrati koliko se brzo slične nekretnine prodaju u različitim periodima.

Kako odabrati najbolji trenutak baš za vas

Najbolji period za prodaju nekretnine zavisi od vaših prioriteta. Ako želite najvišu cenu, ciljajte proleće ili ranu jesen. Ako vam je važna brzina uz manju konkurenciju, leto i zima mogu biti odlični izbori. Sve zavisi od vašeg tipa nekretnine, ciljne grupe kupaca i lokalnog tržišta.

Ključ uspeha je da se pripremite dobro. Bez obzira na godišnje doba, kvalitetna prezentacija, realna cena i dobra komunikacija sa kupcima uvek podižu šanse za uspešnu prodaju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari