Zahvaljujući strategiji zasnovanoj na multikanalnoj prodaji osiguranja, kvalitetnim proizvodima osiguranja, fokusu na odličnom servisu klijenata i inovativnim IT rešenjima, već četvrtu godinu zaredom beležimo najbolje rezultate u odnosu na najveće osiguravajuće kompanije koje posluju na tržištu Srbije. To znači da smo i u trećem kvartalu ove godine zabeležili zavidan rast, koji u poređenju sa istim periodom lane iznosi 28,7 odsto.
Zahvaljujući tome, naše učešće na tržištu osiguranja poraslo je za 1,03 odsto i sada iznosi 5,74 odsto. Nažalost, rast tržišta osiguranja, izražen u dinarima, od 5,56 odsto pokazuje da se tržište osiguranja smanjuje, s obzirom na to da je zbog devalvacije kursa domaće valute premija u evrima zabeležila pad u poređenju sa istim periodom prošle godine. To je još jedan od pokazatelja da kriza nije prošla, mada želim da istaknem da je cela industrija stabilna i da klijenti nemaju razloga za strah – kaže na početku razgovora za Danas Zoran Višnjić, predsednik Upravnog odbora Unika osiguranja.
Da li je kriza naterala neke od vaših klijenata da posegnu za prevremenim otkupom polisa, odnosno da raskinu ugovore pre isteka roka i šta se u tom slučaju dešava?
– Što se tiče ritejl klijenata, mi smo kompanija koja mnogo ulaže u životno osiguranje. Međutim, činjenica je da se veliki broj klijenta iz te kategorije nalazi u veoma teškoj finansijskoj situaciji što za posledicu ima povećan broj storniranih ugovora o osiguranju života. Mi se trudimo da budemo maksimalno fleksibilni, pa svojim klijentima, između ostalog, nudimo i mogućnost kapitalizacije ugovora o osiguranju, kao i otkup polise. Upravo zbog namere da u što većoj meri promovišemo životno osiguranje, svim klijentima koji prebrode finansijsku krizu, i žele da produže ugovor, omogućavamo reaktivaciju polise uplatom dospelih premija osiguranja. Kriza nije zaobišla ni sektor malih i srednjih preduzeća, koja se, zbog neplaćanja premije, takođe suočavaju sa otkazima ugovora o osiguranju. I u ovoj situaciji trudimo se da budemo maksimalno fleksibilni i da prolongiramo raskid ugovora, jer nam iskustvo govori da je mnogo teže vratiti klijenta nego pronaći kompromis koji bi uvažio interese i osiguranika i nas kao osiguravača.
U Srbiji ima oko 1,6 miliona penzionera, dok je odnos zaposlenih i onih koji žive od minulog rada veoma nepovoljan. Posebno obeshrabruju procene da će ta slika biti još sumornija. Kako ubediti buduće penzionere da je ulaganje u životno osiguranje svojevrsni vid štednje za starost? Koji su vaši argumenti?
– Vaša konstatacija je tačna, a iskustva razvijenih zemalja Evropske unije pokazuje da je životno osiguranje jedno od uobičajenih vidova štednje građana za stare dane. Razlozi za to su mnogostruki. Napomenuću samo one najvažnije koji čine osiguranje života karakterističnim finansijskim instrumentom: Najpre, period uplate premije osiguranja života i momenat isplate osigurane sume bira sam osiguranik. Osim toga, u slučaju smrti osiguranika osigurana suma odmah se isplaćuje dok se kod drugih opcija ulaganja isplaćuju samo do tada akumulirana sredstva. Takođe, u slučaju smrti osiguranika usled nezgode, isplaćuje se dupla vrednost osigurane sume. Osiguranje života obezbeđuje zagarantovan i siguran prinos na uloženi novac, jer osiguravajuća kuća preuzima rizik ulaganja. I najzad, premija koja se uplaćuje kod osiguranja života iskazana je u stranim valutama (evro, američki dolar, švajcarski franak), čime se obezbeđuje očuvanje realne vrednosti investicije.
Da li država u dovoljnoj meri stimuliše životno osiguranje? Kakva su iskustva drugih zemalja sa kojima bi Srbija mogla da se poredi?
– Država bi svakako mogla da utiče na promociju osiguranja života. Očekujemo poreske stimulacije u cilju promovisanja dugoročne štednje kao izvora dugoročnih investicija u narednom periodu. Pozitivne efekte takvog pristupa osetili bi ne samo građani već i država, ali i industrija osiguranja. S druge strane to bi doprinelo da se Srbija primakne ostalim zemljama u okruženju kad je reč o visini premije osiguranja. U ovom trenutku u Srbiji se za premiju osiguranja izdvaja nešto više od 10 evra po glavi stanovnika, dok se u Bugarskoj izdvaja u proseku 18 evra, u Hrvatskoj 81 evro, u Mađarskoj 181, a u Sloveniji čak 306 evra.
Činjenica je da je na srpskom tržištu kapitala ponuda atraktivnih hartija od vrednosti sa dužim rokovima dospeća veoma skromna. Emitovanjem zapisa Trezora situacija je delimično ublažena, ali se ne može reći da je time nadomešten nedostatak, recimo, korporativnih obveznica. Kako se Unika osiguranje suočava s tim problemom?
– Zapisi Trezora emituju se na period ne duži od 24 meseca i vrednovani su u dinarima. Mi raspolažemo sredstvima osiguranika na period do 25 godina i sredstva su iskazana u stranim valutama. Dakle, nama su za ulaganja potrebne dugoročne hartije od vrednosti vrednovane u stranoj valuti. Inače, sredstva svojih klijenta ulažemo samo u najkvalitetnije hartije od vrednosti kao što su obveznice stare devizne štednje, kao i u depozite u najsolventnijim bankama. Korporativne obveznice su sigurno nešto što u razvijenim zemljama predstavlja dobru osnovu za investiranje, ali na našem tržištu ovaj vid ulaganja se još uvek nije dovoljno razvio i moramo svi biti svesni rizika ulaganja u te hartije od vrednosti
Koliko u vašem portfelju premija učestvuje auto-osiguranje?
– Premija auto-osiguranja je činila 31,98 odsto ukupne premije koju smo ostvarili u 2009. godini. Ove godine je, uprkos rastu premije od 28,7 odsto zabeleženom u prvih devet meseci, učešće premije auto-osiguranja palo na 26,52 odsto. To pokazuje da se naš rast temelji na rastu u drugim vrstama osiguranja, kao što su imovinska osiguranja, osiguranja od nezgode i, naravno, životna osiguranja.
Nedavno je Unika postala članica međunarodne organizacije Euforija, koja se bavi isplatom auto-šteta nastalih u inostranstvu. Šta će to značiti za korisnike vaših usluga?
– Unika je jedina osiguravajuća kuća u Srbiji koja je zahvaljujući izuzetnim rezultatima u obradi šteta nastalih na motornim vozilima, postala član te međunarodne organizacije, koja već 12 godina uspešno rešava odštetne zahteve nastale kao posledica saobraćajnih nezgoda u inostranstvu. Imajući u vidu princip Euforije: jedna zemlja – jedna članica, našoj kući ukazana je velika čast, ali istovremeno i velika obaveza da u svemu ispoštuje izuzetno visoke kriterijume u postupku rešavanja predmetnih šteta. Članstvo u Euforiji omogućava punu zaštitu domaćim licima oštećenima u saobraćajnim nezgodama koje su nastale u našoj zemlji, a prouzrokovali su ih inostrani vozači, koji su osigurani u osiguravajućim društvima – članicama Euforije. Da bi se od inostranog lica nadoknadila šteta, domaći vozači, bez obzira na to kod kog domaćeg osiguravajućeg društva je vozilo osigurano, prijavu štete obavljaju u Unika osiguranju, koje vrši nadoknadu nastale štete. Osim toga, kao član Euforije, Unika pruža i neophodnu pravnu pomoć.
Unika je relativno nova osiguravajuća kuća na tržištu Srbije. Koliki deo „tržišnog kolača“ pripada vama i koji su to paketi usluga koji vas izdvajaju (i preporučuju potencijalnim klijentima) u odnosu na druge osiguravajuće kuće?
– Na kraju 2009. godine naše tržišno učešće iznosilo je 5,41 odsto. Zahvaljujući rastu koji beležimo u ovoj godini, realno je očekivati da naše tržišno učešće premaši šest odsto. Ono što nas izdvaja u odnosu na konkurenciju svakako su paketi proizvoda osiguranja, koji u potpunosti zadovoljavaju potrebe naših klijenata. U ovom trenutku aktuelna je specijalna ponuda koja važi do 15. januara, a reč je o tome da uz kupljenu polisu osiguranja života, klijenti dobijaju 50 odsto popusta na osiguranje domaćinstva i stvari u domaćinstvu, zatim besplatan Meteo Unika servis, a učestvuje i u nagradnoj igri čija je glavna nagrada „ford fiesta“. Ovo je samo jedan primer našeg intenzivnog kontakta sa našim klijentima tokom cele godine.
Pokrenuli ste i zanimljiv servis Meteo Unika. O čemu je, zapravo, reč i koliko korisnika te usluge imate?
– Meteo Unika je besplatan i ekskluzivni servis u kome posredstvom SMS ili e-mail poruka obaveštavamo klijente o predstojećoj vremenskoj nepogodi. Recimo, ukoliko očekujete veliko nevreme u vašem gradu stanovanja za par sati, zatvorićete prozore, parkirati vozilo u garažu, odložiti planirani put. Trenutno imamo oko 8.000 korisnika tog servisa. Za korisnike ovog servisa kao i sve klijente važi pravilo da je preventiva najbolji lek.
Isplaćeno 80 miliona evra odštetnih zahteva
Prema podacima NBS, prošle godine je zaključeno ukupno 1.993.769 miliona polisa obaveznog osiguranja vlasnika motornih vozila. Za štetu pričinjenu trećim licima, prijavljeno je oko 58.000, a isplaćeno nešto više od 52.000 odštetnih zahteva. Šta nam govore ovi podaci?
– Ukoliko pogledamo broj prijavljenih i isplaćenih šteta, onda generalno možemo da budemo zadovoljni ažurnošću u rešavanju i isplati. Prosečna vrednost štete po polisama obaveznog osiguranja motornih vozila iznosi 150.000 dinara, što nam govori da je u protekloj godini u Srbiji ukupno isplaćeno oko 80 miliona evra odštetnih zahteva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


