Planirate da otvorite firmu: Ovih 5 koraka su vaša polazna tačka – bez broja 5, posledice mogu biti ozbiljne 1Pexels

Otvaranje firme je važna prekretnica za svakog preduzetnika – bilo da pokrećete malu radnju, digitalnu agenciju ili IT startap, prvi koraci određuju pravac vašeg poslovanja.

Mnogi procesi su zakonski regulisani i ne dozvoljavaju greške koje bi mogle kasnije skupo da vas koštaju.
U ovom tekstu vodimo vas kroz pet koraka koje morate da ispoštujete da biste uspešno pokrenuli firmu. Poslednji korak je posebno važan – i upravo njegovo preskakanje pravi najskuplje greške. Zato je važno da od samog početka imate pouzdanog partnera koji razume zakonske obaveze i administrativne detalje, a IDEAL knjigovodstvena agencija se ističe stručnim pristupom, tačnošću i podrškom kroz svaki segment osnivanja i vođenja firme.

Pravni oblik firme – zašto je izbor prave forme temelj vašeg poslovanja?

Odabir pravne forme firme predstavlja osnovu na kojoj gradite svoje poslovanje. U Srbiji su najčešći oblici registrovanja firme: preduzetnik, društvo sa ograničenom odgovornošću (DOO) i akcionarsko društvo (AD). Svaki od ovih oblika nosi sa sobom različit nivo lične odgovornosti, poreskog tretmana i obavezne evidencije.

Upravo zbog toga je ključno da ne donosite ovu odluku samostalno, već uz konsultaciju sa stručnjacima. Knjigovostvena agencija IDEAL Računovodstvo ima višegodišnje iskustvo u savetovanju prilikom otvaranja firme i može vam pomoći da donesete odluku koja je optimalna za vašu delatnost, ciljeve i planove rasta.

Ako se odlučite za status preduzetnika, vi lično odgovarate celokupnom svojom imovinom za obaveze firme, dok kod DOO-a postoji razgraničenje između imovine firme i imovine osnivača. To DOO čini pogodnijim za one koji planiraju veći obim poslovanja, zapošljavanje radnika, ili imaju klijente koji traže formalniji poslovni odnos.

AD je rešenje za firme sa većim kapitalom i tendencijom javnog poslovanja, što je znatno kompleksnije.

Registracija firme u APR-u

Registracija firme u Agenciji za privredne registre (APR) je zvaničan trenutak kada vaša firma postaje pravno lice. Međutim, treba da znate da otvaranje firme zahteva pažljivo planiranje i precizno popunjenu dokumentaciju.

Za početak, morate pripremiti osnivački akt (ugovor ako firmu osniva više lica ili odluka ako ste jedini osnivač), odlučiti se za poslovno sedište, izabrati šifru delatnosti prema Klasifikaciji delatnosti i uplatiti osnivački kapital. Kod DOO-a to je najmanje 100 dinara, ali mnogi osnivači uplaćuju više iz kredibiliteta.

Važno je i da se izabere tačno ime firme koje nije već zauzeto u registru – provera naziva se obavlja direktno putem sajta APR-a.

U slučaju da niste sigurni da li je vaša dokumentacija ispravna, velika je šansa da ćete napraviti grešku. Jedan zarez ili pogrešan naziv u obrascu može vam vratiti celu prijavu. Da ne biste gubili vreme i energiju, angažovanje profesionalne knjigovodstvene agencije da uradi sve potrebno u vaše ime kada je otvaranje firme u pitanju, kao što je IDEAL Računovodstvo, u ovoj fazi može biti od velike pomoći.

Otvaranje poslovnog računa i prijava Poreskoj upravi

Svaka firma mora imati račun kod poslovne banke preko kojeg će obavljati sve finansijske transakcije. Banke zahtevaju dokumentaciju – rešenje iz APR-a, PIB broj, lične podatke osnivača i ponekad dodatne interne formulare koje popunjavate na licu mesta.

Iako deluje jednostavno, izbor banke i tipa računa koji otvarate može uticati na vašu kasniju likvidnost i fleksibilnost u poslovanju. Neke banke nude povoljnije pakete za nove firme, dok druge imaju bolje rešenje za internacionalne uplate ili višestruke korisnike računa.

Planirate da otvorite firmu: Ovih 5 koraka su vaša polazna tačka – bez broja 5, posledice mogu biti ozbiljne 2
Pexels

Sledeći korak je prijava firme Poreskoj upravi, gde se podnosi zahtev za dodelu poreskog identifikacionog broja (PIB), a takođe se donosi odluka o tome da li ulazite u sistem PDV-a, u zavisnosti od prirode vašeg poslovanja i očekivanog prometa. Ovaj deo procesa zahteva precizno poznavanje poreskih propisa i zakonskih obaveza, zbog čega se preporučuje saradnja sa knjigovodstvenom agencijom. Na taj način možete izbeći potencijalne greške i rizike koji bi kasnije mogli da dovedu do problema sa poreskim organima.

Ulazak u sistem PDV-a je obavezan ako planirate da premašite 8 miliona dinara prihoda na godišnjem nivou. Ali i ispod tog limita možete dobrovoljno ući u PDV režim, što može imati prednosti u B2B poslovanju.

Interni akti, fiskalizacija i šifarnik delatnosti

Mnogi preduzetnici se posle registracije firme fokusiraju samo na operativni deo posla, a zanemaruju zakonske obaveze koje ih čekaju u pozadini.

Jedna od najvažnijih stvari je donošenje internih akata. Ako imate zaposlene, neophodno je da donesete pravilnik o radu, pravilnik o sistematizaciji radnih mesta, kao i druge akte koji definišu organizaciju poslovanja.

Ako se bavite prodajom roba ili usluga fizičkim licima, obavezni ste da se uključite u sistem e-fiskalizacije. To znači da morate imati fiskalnu kasu ili softversko rešenje koje je povezano sa Poreskom upravom.

Takođe, vrlo je važno da proverite i razumete šifru delatnosti pod kojom je firma registrovana. Šifra delatnosti određuje šta zakonski smete da radite.

Otvorili ste firmu – a šta sada? Prvi dani odlučuju o dugoročnoj održivosti

Vlasnici naprave grešku misleći da se posao završava kada dobiju rešenje iz APR-a. Naprotiv, od trenutka osnivanja počinju da teku zakonski rokovi koji se moraju ispoštovati kako biste izbegli kazne, opomene i rizik gašenja firme. Prvi korak nakon registracije je da prijavite osnivača i eventualne zaposlene na obavezno socijalno osiguranje.

Ako poslujete sa povezanim pravnim licima – bilo da su to firme koje imaju istog osnivača, članove porodice kao vlasnike ili povezane strane kompanije iz inostranstva – dužni ste da vodite odgovarajuću dokumentaciju o transakcijama koje razmenjujete. U tom kontekstu, transferne cene predstavljaju centralni element poreske kontrole.

Zakon o porezu na dobit jasno propisuje ovu obavezu, a kazne za nedostatak ove dokumentacije mogu biti visoke. Ljudi često zaborave na ovo pravilo i nisu svesni kompleksnosti ove teme, zbog čega je neophodno da se ovaj segment poslovanja prepusti stručnjacima i pouzdanoj knjigovodstvenoj agenciji, a IDEAL knjigovodstvena agencija vam svakako može pomoći u analizi, pripremi dokumentacije i izradi izveštaja o transfernim cenama.

Otvaranje firme u Srbiji nije samo administrativni korak – to je početak kompleksnog sistema odgovornosti i zakonskih obaveza koje zahtevaju preciznost, znanje i iskustvo. Ako želite da se posvetite razvoju svog biznisa umesto papirologiji, prvi i najvažniji korak koji kao vlasnik treba da uradite jeste da pronađete pouzdanu podršku.

IDEAL Računovodstvo će postati vaš operativni saveznik, koji vas vodi kroz zakonske okvire, štiti od grešaka i pomaže vam da na pravi način iskoristite potencijal firme koju ste upravo osnovali. Ne čekajte da vas rokovi stignu – krenite pametno, od prvog dana.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari