Foto: BETAPHOTO/Predsedništvo Srbije/Dimitrije GollAko je neko očekivao da će nakon pada nadstrešnice na Železničkoj stanici u novembru prošle godine dođe do pooštravanja primene propisa u izgradnji i pribavljanja upotrebne dozvole pre puštanja u rad, prevario se.
Naime, stvarnost i izvršna vlast, krenuli su u drugom smeru. Jureći rokove i svečana otvaranja pristupilo se promeni propisa i to, čini se, upravo ne štetu bezbednosti.
Deonica auto-puta Pakovraće-Požega otvorena pre dva dana puštena je u rad po novoj Uredbi o uslovima i postupku uspostavljanja režima probnog rada radi odvijanja drumskog saobraćaja na državnim putevima.
Ova Uredba doneta u decembru prošle godine kojom je uveden probni rad, bez upotrebne dozvole, morala je da bude promenjena pre dvadesetak dana (21. juna) ne bi li ova deonica, a pre svega tuneli u okviru nje, mogli da budu otvoreni.
Izmenom uredbe dodati su stavovi u kojima se nalaže da, do završetka funkcionalnog testiranja i uspostavljanja automatizovanog sistema za nadzor i upravljanje saobraćajem budu obezbeđena dežurstva i to vatrogasaca, hitne pomoći, MUP-a (najmanje dve patrole), pa zatim predstavnici stručnog nadzora, upravljača putevima, odnosno JP Putevi Srbije, izvođača radova i osobe specijalizovane za praćenje nadzora i upravljanje elektroenergetskom opremom, telekomunikacijama, kamerama, SCADA sistemom itd.
Zanimljivo je da se uvodi i zahtev da se pribavi rešenje nadležnog organa za protivpožarnu zaštitu, ali i rečenica prema kojoj „u slučaju kada Komisija (za tehnički pregled) donese odluku o puštanju u probni rad bez ovog rešenja „investitor ima rok od 90 dana da rešenje dostavi Komisiji, u suprotnom se objekat zatvara za saobraćaj do dostavljanja rešenja“.
Dakle, donosi se niz članova kojima se povećava bezbednost, ali tri meseca može da se vozi kroz tunel i bez rešenja o sprovedenim merama za zaštitu od požara. Zato je uostalom i obezbeđeno prisustvo hitnih službi, jer zna se, „bolje lečiti nego sprečiti“.
Ovom izmenom uredbe je faktički stavljen ad akta pravilnik o bezbednosti saobraćaja u tunelima.
Juče se povodom slučaja otvaranja ove deonice auto-puta građene još od 2019. godine oglasilo i udruženje inženjera okupljeno u inicijativi Zahtevi inženjera, grupi koja broji više od 6.000 inženjera svih struka.
Oni su izrazili „duboku zabrinutost“ i „profesionalnu uznemirenost“ povodom otvaranja ove deonice „bez završenih funkcionalnih ispitivanja i bez pribavljene upotrebne dozvole, što predstavlja grubo kršenje Zakona o planiranju i izgradnji“.
Oni kritikuju i izjave predsednika države Aleksandra Vučića koji je nedostatak dokumentacije ocenio kao „nedostaje samo jedan papir“, zatim direktora JP Putevi Srbije Zorana Drobnjaka koji je lično garantovao da je tunel bezbedan i koji je tvrdio da pravilnik nije bitan, kao i izjavu ministarke građevine Aleksandre Sofronijević, koja je upozorila da su upozorenja na nebezbednost tunela širenje panike i da povlače krivičnu odgovornost.
Inženjeri zahtevaju da se deonica Pakovraće-Požega, uključujući tunel „Munjino brdo“, pusti u rad kada se ispune svi zakonom propisani tehnički uslovi i pribavi važeća upotrebna dozvola.
Osim toga da se prekine politički uticaj na rad projektanata, izvođača i stručnog nadzora i objektivan, potpun i nezavisn izveštaja o stepenu završenosti i bezbednosnoj opremljenosti ove deonice, uključujući tehničke izveštaje o ispitivanju funkcionalnosti automatskih sistema kao i objavljivanje Izveštaja Komisije za tehički pregled objekta.
Na kraju zahtevaju pokretanje inicijative za ocenu ustavnosti Uredbe kojom se uvodi tzv. „probni rad“ na saobraćajnicama kao i korišćenje objekta dok je u probnom radu, što nije predviđeno važećim Zakonom o planiranju i izgradnji.
Igor Velić, saobraćajni inženjer ističe da puštanje saobraćajnice u probni rad bez upotrebne dozvole nije uobičajena procedura.
„Deluje kao svesno dovođenje u opasnost ljudi koji budu prolazili tim tunelom. Put je inače jedan od četiri faktora koji utiču na saobrćajne nezgode, pored vozila, čoveka i okoline. U Srbiji, prema zvaničnim podacima, oko 30 odsto saobraćajnih nezgoda, faktor nezgode je put, sam i ili u sadejstvu sa drugim faktorima. U nacionalnoj strategiji za bezbednost saobraćaja ističe se da put ne sme da uzrok saobraćajne nezgode, pa čak i da ako dođe do nezgode put ublaži posledice. Ono što je izjavio direktor Puteva da on garantuje za bezbednost, je neinženjersko postušanje. Pa taj pravilnik koji je određivao šta sve tunel mora da ima nije pao s neba. Ti standardi upravo postoje da ne bi došlo do tragedija kao u slučaju nadstrešnice“, napominje Velić dodajući da onda na sednici Vlade političari uredbom ukinu pravilnik i puste put u probni rad.
On ocenjuje da se ovim ugrožava javna bezbednost saobraćaja i da su brojne institucije, od MUP-a, Ministarstva građevinarstva, Agencije za bezbednost saobraćaja, Saobraćajnog fakulteta koje se nisu oglasile ovim povodom-zakazale.
Zoran Drobnjak, dugogdišnji v.d. generalnog direktora Puteva Srbije ocenio je u izjavi za Insajder da će ljudi dežurati da kontrolišu da je tunel bezbedan.
„I kad se bude ta funkcionalnost uradila, oni će biti tu“, naveo je Drobnjak.
Istakao je da je on taj koji insistirao da se auto-put pusti u saobraćaj, kako bi građani putovali kraće i bezbednije, nego do sada.
„Saobraćaj će ići u obe cevi. Prolazi juli, avgust kad ima mnogo saobraćaja, to pustimo za saobraćaj, onda u septembru kad se smanji saobraćaj, kad se svi vrate s mora, onda ispitamo jednu cev, pa drugu cev, zatvorimo jednu cev, pa saobraćaj ide u drugu cev“, objasnio je Drobnjak dodajući da u sezoni dnevni saobraćaj na ovom putu ide i do 30.000 vozila.
Inače, kod jednog od tunela pominje se i postojanje klizišta, o čemu je govorio i inžejer geologije Zoran Đajić.
„Smatram da zbog kližišta, podzemnih voda, geološke strukture terena kroz koje prelazi cela deonica i tuneli, ima velikih problema sa sigurnošću te trase. Treba prvo otkloniti sve uzroke nestabilnosti terena i uzroke koje mogu dovesti do problema zbog kojih bi eventualno došlo do urušavanja dela terena, padanja delova ispred tunela i dugoročno problema koji bi ugrozili i same tunelske cevi“, naveo je Đajić za Fonet.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


