„Morska oaza“, najveći putnički brod na svetu i ponos kompanije Rojal karibian lajns, porinut je pre nekoliko nedelja i na dug, prekookeanski put krenuo je iz Finske. Ova grdosija koja je nadmašila sve do sada izgrađene putničke brodove, čak pet puta je veća od Titanika. U projektovanju broda učestvovao je, rame uz rame sa inženjerima iz Finske, Nemačke, Poljske, Hrvatske i Francuske, i tim od četvoro ljudi iz Srbije na čelu sa Ivanom Maksićem, inženjerom brodogradnje iz Beograda.

 Naši stručnjaci bili su angažovani na projektu bazena i pripadajuće opreme na najvišoj palubi na brodu i zahvaljujući dobro obavljenom poslu, jedna od projektantskih kompanija – finski Elomatik, čijim je stručnjacima bio poveren deo posla na „Morskoj oazi“, odlučila je da osnuje ćerku-firmu u Srbiji. Tako je, pre godinu dana, osnovana kompanija Elomatik d.o.o. sa sedištem u Beogradu. Ivan Maksić, direktor i suvlasnik Elomatika u Srbiji, u razgovoru za Danas otkriva kako je uspeo da ubedi finske brodograditelje da je osnivanje firme u Srbiji dobar poslovni potez.

– Tome je, sigurno, u velikoj meri doprinela i uspešna saradnja na zajedničkom projektu, ali i izazovi ulaganja na Balkanu, utoliko pre što u ovom regionu posluje mali broj sličnih projektantskih kuća. Ako tome dodamo i kvalitetan kadar školovan na Mašinskom fakultetu u Beogradu, onda ne bi trebalo da čudi zašto je ovaj lider u brodogradnji izabrao baš Srbiju kao destinaciju poželjnu za otvaranje firme, a ne recimo Rumuniju gde je brodogradnja na znatno višem nivou nego kod nas. Meni je kao mladom inženjeru bila pružena šansa da se dokažem na jednom tako velikom i zahtevnom projektu a dolaskom Elomatika u Srbiju to će biti omogućeno i drugim inženjerima koji nisu imali priliku da odu u inostranstvo i tamo iskažu svoje sposobnosti – ističe Maksić.

Uz konstataciju da je Elomatik u Srbiju došao u najgorem trenutku za poslovanje, naš sagovornik ističe da je to, ipak, bio veliki izazov i dodatni implus razvoju firme. On ističe da je svetska finansijska kriza naterala menadžment Elomatika da pažnju usmere ka razvojnim projektima u brodogradnji što se pokazalo kao dobar poslovni potez. „I kancelarija u Beogradu deo je te priče“, tvrdi naš sagovornik. Na pitanje kako bi ocenio sadašnji trenutak u razvoju brodogradnje u Srbiji, Maksić odgovara da je ova grana industrije uglavnom bazirana na saradnji sa brodogradilištima i kupcima iz Holandije.

– Obeshrabruje podatak da se u Srbiji još uvek izvode samo grubi radovi, dok je posao opremanja brodova, što inače donosi najveću zaradu, rezervisan za kompanije sa zapada. Elomatik u Srbiji nastoji da to promeni a prvi korak na tom putu biće izrada projekata, za šta je naša kompanija i osposobljena. Ali, uporedo sa tim procesom neophodno je ojačati i mrežu dobavljača, što bi moglo da rezultira izradom kompletnog proizvoda – procenjuje Maksić i podsća da je pre dvadesetak godina brodogradnja donosila nekoliko stotina miliona dolara deviznog priliva.

Elomatik se, osim brodogradnje, bavi još i konsaltingom u procesnoj i farmaceutskoj industriji, energetici, mašinskoj industriji, kao i razvojem softvera (cadmatic) i prema rečima našeg sagovornika drugi cilj ove kompanije u Srbiji jeste širenje delatnosti i na ove privredne grane, utoliko pre što su najavljena velika ulaganja u energetska postrojenja, kako kroz rekonstrukciju postojećih, tako i kroz izgradnju novih kapaciteta. „Elomatik bi u narednih pet godina u Srbiji trebalo da zaposli pedesetak inženjera i stručnjaka. Planirano je, takođe, da Beograd postane naš regionalni centar za obuku i distributivni centar za program cadmatic“, kaže Maksić. Inače, kompanija Elomatik posluje u više od 70 zamalja i ostvaruje godišnji prihod od oko 45 miliona evra. Pored Srbije i matične Finske, Elomatik je osnovao ćerke-firme i u Švedskoj, Poljskoj, Indiji i Kini.

Ploveća oaza

Brod „Morska oaza“ dug je 360 metara i visok 60 metara. Ima 16 paluba i 2.700 soba, a može da primi više od 5.400 gostiju i 2.000 članova posade. Vrednost broda iznosi približno milijardu evra i to je najskuplji i najveći izvozni proizvod nastao u Finskoj. Ova grdosija za prekookeansku plovidbu izrađena je u brodogradilištu „Turku STX Jurop“ u gradu Turku gde se nalazi i centrala kompanije Elomatik.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari