Printskrin RTSSankcije NIS-u su višestruko loša vest za Srbiju i nose izuzetno teške posledice u ekonomskom, političkom i svakom drugom smislu, rekao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
On je poručio da će nastaviti razgovore sa „sa američkim partnerima“, a jutros je razgovarao i sa ruskim ambasadorom.
„Ne možemo sa radošću da pristajemo na modele otimanja nečijeg kapitala i imovine. To je naša politička odluka“, rekao je on.
Prema njegovim rečima, srpski članovi odbora NIS-a tražili su vanrednu sednicu kako bi čuli od Rusa šta nameravaju da rade.
„Znali smo da JANAF prekida dotok nafte od prvog dana. Sad je pitanje da li možemo da dobijemo poslednji tanker nafte. Rafinerija bez dotoka nafte može da radi do 1. novembra. Od tog trenutka to pravi probleme sa derivatima“, rekao je on.
U ukupnim rezrevama imamo 342.000 tona dizela i preko 66.000 tona benzina. Mazuta ima rezervi za najmanje 120 dana.
„Mazuta u EPS-u ima za godinu dana (57 miliona tona). U toplanama ga negde ima dovoljno, negde nema, ali obezbedićemo mazut. Neki gradovi kao Beograd, Novi Sad, Jagodina nisu plaćali svoje račune. Što se tiče goriva, do Nove godine neće biti nikakvih problema. Sva naša skladišta su prepunjena“, poručio je Vučić.
On je istakao da treba videti da li ćemo i kako da uvozimo naftu, kako da rafinerija da nastavi da radi i kako da uvozimo derivate.
„Napravio sam lična poznanstva koja nam garantuju dovođenje nafte do obližnjih luka, ali moramo sa Rusima da viimo da li mogu da prerađuju tu naftu. Ako ne, onda moramo da uvozimo derivate. Problem je što nema kaaciteta za prevoz tih drivata, ali to je problem za posle Nove godine“, ocenio je on.
Što se tiče avio prevoza, Vučić je napomenuo da nijedan avion nije želeo da sipa gorivo NIS-a da ne bi potpao pod američke sankcije.
„U saradnji sa kompanjom Menzes uspeli smo da rešimo da naši i drugi avioni koji sipaju u Beogradu nemaju problema sa snabdevanjem u narednom periodu“.
Problem će biti i poslovanje NIS-a sa bankama. Vučić je rekao da NIS ima dovoljno novca na svom računu u Poštanskoj štedionici, ali će neke druge, strane, banke da traže odmah naplatu kredita.
„Moramo da vidimo sa američkim partnerima dokle će moći i Poštanska štedionica (da posluje sa NIS-om), ne smemo da se igramo sa tim da uništimo jedinu državnu banku. NIS danas isplaćuje plate za oktobar. Nadao sam se da će biti odgovorni i da isplate i za novembar, ali očigledno je bilo drugih mišljenja. To ne razumem, ali pitaćemo Ruse“, rekao je on dodajući da je pitanje trenutka kada će biti omogućeno plaćanje Vizom, Masterkardom i Amerikenom, a ostaju Dina kartica i keš.
Oko 48 odsto maloprodaje goriva ide preko NIS maloprodajne mreže.
„I dalje nemamo gasni aranžman. Verujem da će ono što smo razgovarali sa Putinom u Pekingu biti ispunjeno. Dobili smo poziv u Moskvu na energetski samit, ali neću moći da idem, jer dolazi Ursula fon der Lajen“, poručio je on.
Što se tiče rezervi gasa, oko 350 miliona kubnih metara imamo u Banatskom Dvoru, a 183 miliona kubika u Mađarskoj.
„Ali čim je došlo hladnije vreme umesto šest, trošimo devet miliona kubika dnevno. Ove rezrve ne možemo da koristimo kao jedino snabdevanje. Iz rezervi može da se upumpa nekoliko miliona kubika dnevno kao dodatak onome što dolazi Balkanskim tokom“, poručio je Vučić dodajući da je to važno i za proizvodnju struje, jer pitanje je da li bismo u nekim danima imali dovoljno struje da nismo imali gasne elektrane TE-TO Novi Sad i Pančevo.
„Kad bismo sa Rusima završili gasni aranžman znao bih da nemamo problema sa strujom i grejanjem“, poručio je Vučić daojući da će formirati radnu grupu i raditi na dnevnom nivou.
„Zamolićemo naše ruske prijatelje da razmisle o posledicama. Znam da nisu Rusi krivi za sankcije, ali ne mogu da dozvolim da narod pati ni kriv ni dužan. Molimo Ruse da razgovaraju sa Amerikancima, da otvore i ovu temu“, poručio je on.
Danas je stigla i vest da su povećane carine EU na čelik koje najviše pogađaju VB, Tursku i Srbiju.
„Ovo u izuzetno tešku situaciju dovodi železaru u kojoj radi 5.000 ljudi, a 20.000 ljudi je vezano za nju. Kvote su duplo smanjene za uvoz van EU, a sad su dodate i carine. Danas su se svi evropski autoproizvođači pobunili. Ne mogu više da izdrže konkurenciju, jer su se oslanjali na jeftin čelik. Čuvaju industriju čelika, ali ubijaju autoindustriju“, rekao je od dodajući da će moliti Ursulu von der Lajen da nas oslobode bar jednog od toga, kvota ili carina.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


