Foto: Shutterstock/kanemme6Iako se zupčasti kaiš često smatra najkritičnijim kaišem u motoru zbog posledica njegovog pucanja (poput oštećenja ventila i klipova), kanalski (ili klinasti) kaiš takođe igra izuzetno važnu ulogu u radu vozila. Više o tome saznajte u nastavku.
Zašto je klinasti kaiš u automobilu važan
Kod novih automobila, klinasti kaiš je češći, a pokreće ga kolenasto vratilo. Neophodan je za pokretanje alternatora motora, a kod nekih vozila pokreće i servo uređaj upravljača, pumpu za vodu, ventilaciju, kompresor klima uređaja ili hidrauličnu pumpu.
Ipak, ovaj kaiš vremenom se troši, a škripavi zvuk može ukazati na potencijalni problem. Sa druge strane, nekad do pucanja može doći čak i ako nema tog upozoravajućeg zvuka. Ovaj kaiš je napravljen od gume koja ima dug vek trajanja, a u strukturu su ugrađene tekstilne niti ili metalne žice – za još veću čvrstoću, piše Revija HAK.
Kidanje kaiša čuje se kao snažan udarac koji dopire iz područja motora. Indikatorska lampica baterije će se odmah upaliti jer se više ne puni. Ako je pokretao servo motor, osetićete teže upravljanje, a ako je pokretao vodenu pumpu, motor će se brzo pregrejati. Sa prvim simptomima, najbolje je da se sklonite sa strane, gde ne ugrožavate bezbednost saobraćaja, i pozovete pomoć.
Ipak, današnji klinasti kaiševi su izuzetno izdržljivi, a u većini slučajeva, zamena se preporučuje nakon 120.000 kilometara.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


